Selasa, 9 Februari 2010

Siri VI : Meneroka Pulau Dengan Teksi Air (Pulau Besar)

Aku sambung lagi dari Siri V.. perghhh.. bila nak abis ni daaa...

Ok lepas Pulau Serimbun sebelah kiri bot yang aku naik adalah Pulau Besar. Nak tau kenapa panggil Pulau Besar?? sebab skrin kamera aku tak boleh amik gambar full.. maknanya Pulau Besar. kat Pulau ni kitaorang pusing dgn bot sekeliling.


Ni jeti Pulau Besar

Semua Feri akan naik daripada sini


Ini dari arah laut lepas (pandangan dari Indonesia)


Pulau Besar ni dikatakan lebih misteri daripada semua pulau di sekitar. Kemisteriannya dimulakan dengan adanya makam waris Nabi Muhammad. Wallahualam.. hanya allah yang Maha Mengetahui. namun kebanyakan India Muslim amat mempercayai perkara ini.

Kalau zaman aku kecik-kecik dulu.. sini tempat penguji ilmu persilatan yang dibelajau. Namun, kini Kerajaan Negri dah bangunkan Pulau ni sebagai salah satu pusat pelancongan. Kini terdapat satu resort di sana.

gambar bawah ni salah satu daripada dua resort yang terbengkalai.. tataulah kalau owner dia akan teruskan projek ni.. Owner dia sapa?? emmm.. takyah la bagitau ek. Kalau serius nak tau email aku.

Sebenarnya terlalu banyak kisah dalam pulau ni.. kalau aku citer mau lagi 3 entry.. tapi aku rasa kauorangpun boleh search kat tempat lain jugak kot. Namun, kalau ada permintaan aku boleh jugak buat entrynya pada masa akan datang. Dengar tu.. kalau ada permintaan.. kalau takde.. aku buat citer lain je..

Pulau ni berhantu?? ceiitt.. itu semuakan hambaNYA jua.. lagipun mana-mana tempat ada syaitan yang cuba mengganggu ketenteraman.

Pulau ni ada jugak penduduk tempatan tapi tak sampai 50orang kot. PKNM pun ada buat 6 buah kedai makan...

Nak pergi Pulau ni kauorang boleh naik daripada Jeti Umbai ataupun Jeti Anjung Batu..


Ni pandangan dari Laut Lepas jugak.


Salah satu resort yang terbengkalai tu...

lepas ni kitaorang terus pegi Pulau Undan.. salah sebuah pulau terpenting diperairan selat Melaka.

emm.. Pulau Hanyut mana satu ek?? ahh kira dah hanyutla tu...

2 comments:

Herbalife Coach Fatin Syahirah berkata...

dulu pernah duduk melaka, tapi tak sempat nak teroka satu melaka. T__T

apek berkata...

selamat datng ke bumi melak.. cuba teroka kat sini jer.. free je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com