Jumaat, 30 Disember 2011

Zoo Melaka Naik Harga

Mulai Januari 2012, bayaran masuk ke Zoo Melaka dinaikan daripada RM7.00 sebelum ini kepada RM10.00 bagi dewasa. Manakala bagi kanak-kanak masih kekal RM5.00

Walau bagaimanapun, kadar ini masih paling rendah di Malaysia berbanding RM20.00 di Zoo Negara dan RM12.00 di Zoo Taiping. Taman Buaya Melaka pun RM10.00 daaa....


Gambar cilok kat fb orang. huhuhu


Bagi aku kadar ini sangat logik dengan adanya sebanyak 1,367 ekor haiwan di situ, pasti kos penyelenggaraan, perubatan dan makan minum haiwan perlu di tahap terbaik.

Aku ingat lepas kes Siamang, Zoo Melaka takde orang... ceh rupanya minggu lepas bertambah sesak orang...

Khamis, 29 Disember 2011

Bolasepak Melaka final vs Pahang


Akhirnya zaman bola sepak Melaka kembali menyinar. Walaupun sekadar Piala Emas Raja-raja, namun, Melaka telah menewaskan seteru-seteru yang dianggap gergasi bola sepak tanah air aeperti Kelantan, Selangor dan Kedah. Untuk pengetahuan umum, piala emas raja-raja ini merupakan pertandingan anjuran Persatuan Bolasepak Melayu Malaysia di mana konsepnya setiap pasukan dibenarkan menyenaraikan enam pemain daripada Liga Super atau Liga Perdana namun hanya empat pemain sahaja dibenarkan beraksi dalam satu masa. Pasukan bertanding juga boleh menggunakan khidmat pemain Liga Simpanan dan kita tidak ada had (jumlah pemain) tentang itu.

Esok Melaka bakal bertemu Pahang di Stadium Mini Temerloh. Sekarang kecoh juga isu kenapa vanue di Stadium Mini? Kalau takde stadium utama di Pahang, kenapa tak pilih je Stadium Hang Jebat?

Namun memang jelas rakyat Melaka sangat merindui zaman Melaka menjadi pencabar bila mana terdapat beberapa anjuran rombongan untuk menyokong pasukan Melaka. Antaranya seperti di bawah ni. Anyway aku ucapkan selamat maju jaya untuk pasukan Melaka.

ROMBONGAN KELAB PENYOKONG MELAKA KE PAHANG
PERLAWANAN PIALA EMAS RAJA-RAJA PERINGKAT AKHIR

PAHANG LAWAN MELAKA
8:45 MALAM
... 1/1/2012
STDM MINI TERMELOH

HARGA RM 40 ( TERMASUK TIKET PERLAWANAN)

MAYBANK 155078412974 (nurulaida binti mohd saffie)

BAGI SESIAPA YANG INGIN TURUT SERTA ROMBONG KE PAHANG.BOLEH BAGI NAMA PENUH, NO K/P,NO TEL, JUMLAH, TARIKH, KE INBOX SAYA ATAU SMS KE 010-7185918.TARIKH TUTUP 30/12/2011
 

Jumaat, 16 Disember 2011

Tok Ali Lawat Mangsa Siamang

Ekoran isu Siamang di Zoo Melaka Ketua Menteri Melaka telah turun ke Hospital Besar melawat mangsa.







"jaga elok-elok budak ni ye"



sempat plak melawat katil sebelah


Budak tecik ni pun nak salam Ketua Menteri.
Gambar di atas di cilok daripada FB beliau. Memang benda dah berlaku tapi alhamdulillah.. Ketua Menteri Melaka ni sangat perihatin. Yang berlaku dah pun berlaku.. cuma tambah baik je pada masa akan datang.

Khamis, 15 Disember 2011

Video Siamang Yang Menyerang Di Zoo Melaka

Cerita penuh di SINI


Siamang Mengigit Di Zoo Melaka

Semalam ketika menonton berita TV3, terkejut aku bila mengatakan Siamang di Zoo Melaka mencederakan seorang kanak-kanak pengunjung daripada luar Melaka.

Di bawah ni cerita bapa mangsa kepada harian metro dan dipaparkan pagi ini.

MELAKA: “Saya perasan siamang itu melompat-lompat atas jalan sambil mengejar beberapa pengunjung. Saya sangka ia jinak dan memang dilepaskan untuk hiburan pengunjung zoo menyebabkan kami tak bimbang menghampirinya.

“Bagaimanapun, sebaik menghampiri haiwan itu berpusing dan menerkam lalu menggigit kuat betis kanan kaki anak saya yang sedang didukung,” kata Kamarul Baharin Othman, 37, yang anak lelakinya, Muhammad Afieq Haziq, 3, parah akibat betis kanannya digigit seekor siamang hingga terkoyak dan menampakkan tulang ketika melawat Zoo Melaka di Ayer Keroh di sini, kira-kira jam 2.30 petang, kelmarin.

Difahamkan kejadian itu berlaku selang 15 minit selepas haiwan sama menggigit kaki kanan seorang kanak-kanak perempuan, Nurul Zukrina Abdul Hadi, 5, yang berkunjung ke zoo itu sempena cuti sekolah bersama keluarganya dari Pekan, Pahang.

Difahamkan juga kanak-kanak terbabit hanya luka kecil dan menerima tiga jahitan di Hospital Melaka (HM) sebelum dibenarkan pulang. Bapanya enggan ditemu bual berhubung kejadian itu.

Menurut Kamarul, kejadian itu disedari isterinya yang menjerit kuat apabila melihat siamang berbulu hitam, seberat kira-kira 38 kilogram itu menggigit kaki anak keenam daripada tujuh beradik itu.

“Apabila sampai di kawasan siamang itu, kami lihat ramai pengunjung dan saya mendukung Muhammad Afieq sambil diikuti lima anak lain serta isteri yang turut mendukung anak bongsu kami.

“Saya sangka siamang itu jinak kerana tiada papan tanda amaran atau petugas zoo berkawal di kawasan itu. Malah, haiwan itu kelihatan tidak bahaya dan melompat-lompat sambil mengejar pengunjung lain sebelum dia berhenti seketika.

“Ia kemudian berada di kiri saya dan tiba-tiba terus berpusing. Saya tak perasan pada mulanya, namun isteri menjerit kuat mengatakan kaki anak kami digigit dan serentak itu anak menangis kuat,” katanya ketika ditemui di Hospital Melaka kira-kira jam 1 pagi, semalam.

Kamarul berkata, serentak itu dia memegang kepala siamang itu dan cuba mengerak-gerakannya, namun haiwan itu enggan melepaskan gigitannya.

“Saya yang terperanjat jadi panik dan tidak berani menyentap kepala siamang itu kerana bimbang luka pada betis anak lebih parah. Seorang pengunjung lelaki pantas menyepak badan siamang itu hingga gigitannya tercabut dan saya terus mencampaknnya sekuat hati.

“Dalam keadaan anak menangis dan darah keluar dengan banyak hingga mengenai baju dan seluar, saya berlari ke arah kaunter tiket sejauh kira-kira 1.5 atau dua kilometer untuk mendapatkan bantuan sambil menjerit meminta pengunjung ke pejabat pentadbiran.

“Petugas zoo muncul memberi bantuan dengan mencuci dan membalut luka anak saya sebelum kami dibawa ke klinik kesihatan berdekatan,” katanya yang tinggal di Taman Seri Andalas, Klang, Selangor.

Menurutnya, dia kesal kerana mendakwa tiada petugas zoo di tempat haiwan itu untuk memberi sebarang bantuan kepada pengunjung ketika kecemasan.

“Sewajarnya ada petugas di setiap lokasi haiwan berkenaan supaya mudah orang ramai yang mengalami kecemasan mendapatkan bantuan. Bagaimanapun, saya berterima kasih kepada pihak zoo yang membantu membawa anak ke klinik kesihatan dan seterusnya ke HM untuk rawatan,” katanya.

Menurutnya, setiba di wad kecemasan, anaknya diperiksa dan dirawat doktor sebelum menjalani pembedahan selama tiga jam bermula jam 9 pagi dikendalikan pakar bedah tulang dan pakar bius.

“Alhamdulillah anak saya makin sembuh dan doktor memberitahu dia perlu rawatan susulan setiap hari sehingga benar-benar sembuh. “Selepas itu anak saya perlu menjalani fisiotrapi supaya dapat berjalan seperti sedia kala,” katanya yang merancang memindahkan anaknya ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang.

Sementara itu, isterinya, Anita Leman, 35, berkata kejadian itu menyebabkan mereka sekeluarga mengalami trauma yang teruk.

“Sampai tujuh keturunan saya tidak akan bawa anak ke mana-mana zoo,” katanya.

sapa tak pernah tengok siamang.. ini gambar dia

Bulu Siamang berwarna hitam atau perang kemerah-merahan. Mereka hidup berkumpulan antara enam hingga tujuh ekor. Siamang jantan lebih besar berbanding dengan siamang betina, dan bersikap agresif apabila diganggu. Sewaktu terdapat bahaya, siamang betina akan mengeluarkan suara yang nyaring dan diikuti oleh siamang jantan selama tiga hingga lima belas minit.


Maklumbalas daripada Zoo Melaka juga menerusi harian Metro seperti dibawah

MELAKA: Siamang yang menyerang dua kanak-kanak di Zoo Melaka kelmarin, sudah ditangkap dan dikuarantin pihak zoo sebagai langkah keselamatan.

Pengarah Zoo Melaka, Ahmad Azhar Mohammed berkata langkah itu prosedur lazim pihaknya bagi mengelak haiwan berkenaan terus mengganas dan menyerang pengunjung.

Katanya, kejadian serangan siamang terhadap manusia adalah pertama kali berlaku sejak Zoo Melaka ditubuhkan pada 1963 dan pihaknya amat terperanjat dan dukacita dengan kejadian itu.

“Sebenarnya insiden seperti ini tidak pernah berlaku di Zoo Melaka. Bukan tabiat siamang menyerang manusia. Saya berpendapat mungkin berlaku provokasi oleh manusia hingga menyebabkan tekanan dan ia terkejut lalu bertindak balas menyerang manusia,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, siamang yang kini berjumlah enam ekor di Zoo Melaka, tidak diletakkan di dalam sangkar besi sebaliknya ditempatkan di habitat berbentuk pulau dikelilingi air kolam buatan.

Katanya, sifat semula jadi siamang dan ungka tidak boleh berenang dan tidak suka kepada air menyebabkan ia jarang keluar dari habitatnya itu.

“Siamang adalah haiwan yang amat menjaga sempadan habitatnya dan bergerak dalam koloni tertentu mengandungi ibu dan anak serta tidak boleh diletakkan dalam koloni yang banyak spesis jantan kerana ia akan bergaduh,” katanya.

Dalam perkembangan sama, Ahmad Azhar berkata pihaknya membantu meringankan beban keluarga mangsa dengan memperuntukkan polisi insurans tanggungan awam kepada setiap pelawat.

“Zoo Melaka amat dukacita dengan kejadian itu (serangan) dan memohon maaf. Ini adalah kejadian pertama di zoo ini.

“Pihak kami akan menyiasat secara terperinci mengenai kejadian ini dengan mendapatkan kerjasama pakar berkaitan di negara ini.

“Saya difahamkan ketika kejadian ada petugas zoo di kawasan berhampiran di kandang landak selain penyelia dan mereka segera memberi bantuan apabila mengesan kedudukan mangsa,” katanya.


Gambar aku amik daripada Harian Metro online


Walau apapun perkara dah berlaku, aku harap semua orang dapat amik iktibar. Pihak Zoo pun sama.. begitu juga pengunjung. Dalam soal keselamatan tiada kompromi... Nasib baik Siamang buatnya Harimau Malaya...

Kepada mangsa aku doakan semoga cepat sembuh dan kepada pihak zoo Melaka akan lebih berwaspada. Almaklumlah.. Melaka ni Negeri Pelancongan.. Anyway.. sebenarnya aku suka sesekali berkunjung ke Zoo Melaka tapi naik trem la.. sebab maleh aku nak jalan.. jauh bangat seh.

Video di SINI

 

Rabu, 7 Disember 2011

Darjah Seri Melaka Untuk Ong Kim Swee





Kerajaan Negeri Melaka bakal memberikan anugerah Darjah Seri Melaka (DSM) kepada Ong Kim Swee. Semua tahu yang Ong Kim Swee merupakan anak jati Melaka dan pernah melatih pemain Melaka sekitar awal tahun 2000an.

Walaupun ramai peminat bola mempersoalkan kenapa tak beri terus Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran Datuk sepertimana Datuk Shah Rukh Khan atau paling tidak Darjah Pangkuan Seri Melaka (DPSM) yang turut membawa gelaran Datuk. Namun, semuanya bergantung kepada penilaian Yang Dipertua Negeri Melaka dalam memberikan gelaran. Yeah.. tidak dinafikan YAB. Ketua Menteri turut terlibat secara langsung di sini. Walau apapun, DSM ni dikira Datuk kecil. Kalau sekali lagi dapat pingat, confirm dapat DPSM atau DMSM dan digelar Datuk.

Penerima DSM akan dipakaikan kalung (macam medal) kat leher.


Kim Swee telah mengesahkan menerima surat penganugerahan berkenaan tetapi enggan mengulas mengenai nilai pingat bakal diterimanya.

“Saya bekerja ikhlas demi bola sepak negara, jika diberi penghargaan saya amat berterima kasih,” katanya.

Tambahnya “Pingat dan gelaran tidak penting, keutamaan saya ialah menyempurnakan tanggungjawab diberi kepada saya sebaik mungkin.”

Salute to Coach Ong Kim Swee... dan Tahniah daripada rakyat Melaka. Kami tetap bangga.

p/s: Mungkin kalau FAM tak nak Coach Kim Swee lagi.. Melaka bila-bila masa nak sambar kot... Bila la Pasukan Melaka nak bangkit semula ni.. uish.. uish..

Selasa, 29 November 2011

Selamat Bercuti

Selamat bercuti sekolah untuk budak-budak dan mak bapak budak. Bagi yang bujang atau anak belum sekolah, ucapan selamat ini tiada kaitan dalam hidup mereka kecuali pergi kerja waktu pagi semasa lalu depan sekolah terasa sikit lengang.

Kepada adik-adik yang bakal di'dewasa'kan.. selamat mempertaruhkan nasib. heh heh.. ngennn.. ngenn.. (bunyi chainsaw). Pengalaman aku

Dalam hujan-hujan ni.... ada pulak yang bakal bernikah. Tahniah.. jangan kalut macam entry sebelum ni sudah.

Kepada yang nak bercuti selamat bercuti.. kepada yang nak melancong di Melaka.. saya alu-alukan.. sini tips untuk yang pertama kali masuk ke Melaka.

Ok.. chow..

Rabu, 23 November 2011

Wild Life Theatre Melaka (Taman Singa Laut Melaka)

Sebelum ni aku pernah buat entry ni.


Satu lagi produk baru di Melaka.

Hari ini disahkan pada 26 November 2011, Taman Singa Laut atau dikenali sebagai Wildlife Theater Melaka dibuka. Selain dikatakan bakal menonton aksi trio si cilik Singa Laut yang berusia 8 bulan, pengunjung juga boleh bermain dengan lebih kurang 15 jenis reptalia jinak.

Slot bersama tiga singa laut yang datang daripada Uruguay ini akan berlangsung selama 55 minit pada jam 3 petang dan 6 petang.

Bayaran tiket adalah RM20 bagi dewasa, RM15 bagi kanak-kanak dan warga emas.

Untuk maklumat lanjut sila hubungi 016-6612998 / 016-6612268.



Selasa, 22 November 2011

Bola Sepak Sukan Sea : Misi Balas Dendam Tidak Membawa Kejayaan

Sebenarnya dalam perlawanan Bola Sepak Sukan Sea di Jakarta ini ada beberapa negara dalam misi membalas dendam.

1) Malaysia ingin membalas dendam kepada Singapura akibat tewas ketika kelayakan piala dunia lalu.

2) Thailand ingin membalas dendam kepada Malaysia kerana menggagalkan mereka di peringkat kumpulan ketika Sukan Sea di laos pada tahun 2009.

3) Vietnam ingin membalas dendam kepada Malaysia kerana tewas ketika pusingan akhir sukan sea di Laos

4) Indonesia ingin membalas dengan kepada Malaysia kerana tewas dalam Piala AFF Suzuki tahun lalu.

Yeah terlalu banyak dendam bersekitaran dan rasanya semua tahu Islam tidak menyukai sifat ini. Lantaran itu, tiada satupun pasukan yang berjaya melunaskan sifat negatif tersebut. Harap dapat jadi pengajaran kepada hambaNYA bahawa dendam tidak perlu ada dalam diri jika ingin berjaya dalam hidup ini.

Tahniah kepada pasukan Malaysia dan Indonesia tidak kurang hebatnya. Aku rasa Malaysia menang sebab Allah menyebelahi Malaysia yang bertandang sebagai tetamu tetapi dihina dan diberikan layanan buruk oleh tuan rumah. Bukan ke Allah suruh melayani dan melindungi semua tetamu yang hadir. Harap ini juga dapat jadi pengajaran.

p/S: Pagi-pagi buta ni aku dah maki sorang member aku bila dia cakap Malaysia menang nasib. Hah! kan dah kena maki pagi-pagi... aku suh dia main guli jer... Penat sungguh pemain muda mempertahankan setiap robekan... senang-senang cakap nasib. Memang Hawau!!!!

Khamis, 17 November 2011

Tok Ali Tukar Kerjaya Sebagai Penarik Beca

Gambar di bawah ni tak heran la aku sebab Tok Ali ni memang jenis mudah mesra terutama kanak-kanak. Dia layang cakap dengan kanak-kanak macam member jer..

Pernah ada satu tragedi.. Tok Ali jalan kat karpet merah untuk perasmian apa ntah.. tiba-tiba datang budak umur lebih kurang 5 - 6 tahun.. menghalang karpet merah tengah Tok Ali jalan sambil memekik "Tok Ali!!" dan tangannya di depakan macam orang nak kutip tol kawin.

Lepas tu Tok Ali ketawa dan salam budak tu.. serta cubit mesra pipi budak perempuan tu... Kemudian teruskan perjalanan untuk hadiri perasmian... Itulah Tok Ali...

Kalau aku jadi budak bawah ni.. kompom aku simpan gambar ni hingga anak cucu. Aku rasa dia baru selesai jogging kot berdasarkan pakaian dia ni. Kalau tak Subuh (sebelum budak bersekolah) atau Maghrib.


Ok memang aku puji Tok Ali bab-bab begini atau berkaitan dengan hal rakyat. Memang sangat berkesan kat hati aku sebagai pemimpin berjiwa rakyat tapi Tok Alipun ada keburukan dan pernah aku citerkan sebelum ni..

Menteri Besar lainpun ada yang begini kot... termasuklah negeri PR tapi itu kena cari kat blog lain la...

Anyway.. Tok Ali teruskanlah sikap ni... kelak Tok menjadi kesayangan rakyat.

Selasa, 15 November 2011

Kedai Rakyat 1 Malaysia Di Melaka



Kedai Rakyat 1 Malaysia telah dibuka pada 15 November 2011 di tempat kedua iaitu Kota Fesyen. Lebih tepat kat area bawah bumbung tu...



Yang pertama dibuka pada 1 November lepas di Tengkera Melaka (Fakta ini pembetulan atas kesilapan yang lepas)


Sekarang tengah hebat puak Pakatan Rakyat menafikan kebaikan produk KR1M dan dibalas oleh puak Barisan Nasional bahawa perbandingan harga dan kualiti tidak tepat. Aku dengar produk 450g dibanding dengan produk 300 g.. hmmm.. memanglah tak sama. Anyway terpulanglah.. malas aku nak campur tangan.

Senang citer.. Ini kedai untuk rakyat yang kurang berkemampuan. Kepada yang mampu dan merasakan barang tersebut tidak sesuai dengan citarasa diri sendiri atau dengan kata lain low class, maka belilah di Giant atau Jusco atau kedai runcit Lim Teong Seng . Aku tak fikir mana-mana pihak PAKSA untuk beli barangan di KR1M. Kenapa bukan Mydin??? sebab KR1M ni Mydin yang pelopori. Chow..





Kapal Selam Penyerang Tiba Di Melaka

Berita sebelum ini

Kapal Selam penyerang Agosta 70 buatan Perancis telah tiba berhampiran Negeri Melaka. Kapal Selam ini akan dipamerkan 10 hari untuk orang ramai secara percuma mulai 22 November 2011 ini.



Lepas tu akan dikemaskini termasuk cat dan sebagainya untuk tujuan penaiktarafan sebagai Muzium Kapal Selam Pertama di Malaysia.

Semalam Tok Ali dah pergi melawat kapal tersebut yang dibawa oleh Kapal Kontena.


Dijangka bayaran bagi Muzium ini adalah RM3.00 bagi dewasa, RM1.00 bagi kanak-kanak dan potongan 50% bagi warga emas.

Selamat datang kapal selam.. Fuhh lepas ni jenuh aku dengar orang mengutuk lagi gamaknya.. Kesimpulannya manusia ni ada juga yang lebih suka nampak benda buruk daripada benda baik. Lebih seronok mengeji dari memuji... tak sama langsung perangai tuntutan agama.

Chow..



Persidangan Dewan November 2011

Persidangan Dewan Undangan Negeri telah dibuka oleh Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Melaka semalam. Bermana hari ini hingga khamis kecohlah sidang dewan semula. Nasib baik la pembangkang hanya dua orang wakil.. lagi tiga orang telahpun digantung oleh speaker pada sidang dewan yang lalu.

Namun, aku jangka keadaan tidak selalu aman juga sebab kalau aman sangat.. boleh jadi mengantuk.. bila gaduh-gaduh alah bergurau tu nampak cerialah kita sikit.

Aku dengar ada usul dari pembangkang mengenai Program TRAM.

p/s: esok je aku pegi memerhati kot.. hari ini kebizian melampau

Isnin, 14 November 2011

Melaka Air Mulakan Operasi

Melaka Air yang pernah dikhabaukan sebelum ini telahpun mula beroperasi pada 11.11.11 dengan penerbangan terus Melaka - Medan.

Dengan menggunakan perkhidmatan Fire Fly (ATR 72-500) akan ada penerbangan ke Medan dua kali seminggu iaitu Jumaat dan Isnin.


Sebelum ini penerbangan ke Medan daripada KLIAN atau LCCT terpaksa mengambil masa agak lama. Namun daripada Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM) masa dapat dipendekkan ke 40 minit dan terus ke Medan.

Lepas 21 November nanti terdapat juga penerbangan Melaka - Subang dengan kadar RM60.00 sehala.

Fasa kedua 2012 operasi akan dikembangkan lagi ke destinasi terus ke Pulau Pinang, Batam dan Palembang.

Tak mustahil ianya dapat dikembangkan lagi ke Phuket, Singapura dan Kota Baharu pada masa akan datang.

Untuk sebarang jadual penerbangan atau tempahan sila layari www.fireflyz.com atau hubungi Putri Holiday 06-2820576

Jumaat, 11 November 2011

Bapa Bangang Tinggalkan Anak Comel di MP

Berita ini dipetik daripada metro online.




MELAKA: Seorang kanak-kanak perempuan berusia setahun setengah menangis ketakutan ditinggalkan bersendirian di tepi tandas lelaki di pusat beli-belah Mahkota Parade dekat sini, malam Sabtu lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, kanak-kanak malang terbabit dilihat ditinggalkan seorang lelaki sebelum ditemui kakitangan pusat beli-belah berkenaan.


Kakitangan terbabit menunggu beberapa ketika, namun tiada sesiapa tampil mengambilnya sebelum memaklumkan perkara berkenaan kepada pengawal keselamatan.

Pengawal keselamatan turut membuat pengumuman bagi mengesan penjaga kanak-kanak terbabit, namun tiada yang tampil sebelum menghubungi polis.


Pegawai Pelindung Kanak-Kanak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Melaka Tengah, Rozana Ngawamin berkata, kanak-kanak seberat 11 kilogram itu diserahkan kepada polis kira-kira jam 11.45 malam pada hari kejadian. Katanya, polis kemudian membuat laporan sebelum membawa kanak-kanak malang itu ke Hospital Melaka (HM) bagi menjalani pemeriksaan.


“Siasatan awal dan berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) pusat beli-belah itu mendapati, kanak-kanak perempuan ini ditinggalkan sehelai sepinggang oleh seorang lelaki di tepi tandas lelaki.

“Ketika ditemui, kanak-kanak ini yang belum petah bercakap hanya menangis ketakutan.


“Identitinya juga belum diketahui kerana dia juga tidak begitu memahami bahasa Melayu,” katanya ketika ditemui di Mahkamah Majistret Ayer Keroh, dekat sini, semalam.

Rozana berkata, selepas melawat kanak-kanak yang dipanggil dengan nama Sofea di Hospital Melaka kelmarin, pihaknya memfailkan permohonan perintah jagaan sementara di Mahkamah Majistret, semalam.

“Sofea akan ditempatkan Kami mendapat perintah jagaan sementara bagi tempoh sebulan diputuskan Majistret Muzila Mohamed Arsad bagi menempatkan kanak-kanak ini di Taman Sinar Harapan Tunku Ampuan Najihah di Seremban, Negeri Sembilan, mengikut peruntukan Seksyen 25 (2) (a) Akta Kanak-Kanak 2001,” katanya.

“Ketika ditemui, kanak-kanak ini yang belum petah bercakap hanya menangis ketakutan.

“Identitinya juga belum diketahui kerana dia juga tidak begitu memahami bahasa Melayu,” katanya ketika ditemui di Mahkamah Majistret Ayer Keroh, dekat sini, semalam.

Rozana berkata, selepas melawat kanak-kanak yang dipanggil dengan nama Sofea di Hospital Melaka kelmarin, pihaknya memfailkan permohonan perintah jagaan sementara di Mahkamah Majistret, semalam.


“Sofea akan ditempatkan Kami mendapat perintah jagaan sementara bagi tempoh sebulan diputuskan Majistret Muzila Mohamed Arsad bagi menempatkan kanak-kanak ini di Taman Sinar Harapan Tunku Ampuan Najihah di Seremban, Negeri Sembilan, mengikut peruntukan Seksyen 25 (2) (a) Akta Kanak-Kanak 2001,” katanya.

Beliau berkata, dalam tempoh sebulan itu, pihaknya akan melakukan siasatan dan menyediakan laporan sosial, sebelum memohon perintah jagaan tetap jika kanak-kanak perempuan itu tidak dituntut warisnya.

“Sesiapa yang kehilangan anak atau orang ramai yang mengetahui kanak-kanak ini diminta menghubungi Pejabat JKM Daerah Melaka Tengah di talian 06-2324797,” katanya.


Rabu, 9 November 2011

Yang Dipertuan Agong Datang Ke Melaka

Ramai rakyat Melaka tahu.. tapi mungkin ramai jugak yang tak tahu.. silap gaya lagi ramai yang tak amik tahu...

11.11.11 (Jumaat) ni Ke Bawah Duli Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah akan mencemar duli turun ke Melaka bagi merasmikan sebuah Hotel Milik Yayasan Wakaf dan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) di Pantai Puteri


Hotel ni boleh dikira tahap 3 star ni.. Kalau nak booking telefon 06-3535555. Dari segi kemudahan aku boleh puji hotel ni... Namun sebelum 11.11.11 tidak terima sebarang tempahan bagi menghormati ke bawah duli tuanku. Hotel wakaf ini dikatakan akan dibuka di setiap negeri. Konsepnya alah Islamik.. semua penyambut tetamu bertudung ayu gitu... Aku pergi dia tak keluar lagu waliband tapi bacaan al-quran je.. Jadi.. tokleh la bawak gelprennn ye.

Lagi satu Tuanku akan merasmikan dan bersolat Jumaat bersama lelaki-lelaki kacak Melaka beragama Islam di Masjid UTeM yang mampu memuatkan 4,000 jemaah dalam satu-satu masa


Sehubungan itu, aku sebagai rakyat Melaka menjunjung kasih atas kesudian Tuanku mencemar duli turun ke negeri bertuah ini.

Chow..

KM Turun Padang Selesai Masalah Monorel



Di bawah ni laporan penuh SPAD terhadap monorel dan dijangka awal Disember ini perkhidmatan monorel akan lebih mantap dan selamat dioperasikan.


Selasa, 8 November 2011

Monorail Melaka Tutup Sebulan


Ramai yang tahu bahawa Monorail Melaka terpaksa ditutup. kalau beberapa hari lepas aku nyatakan selama 2 hari tapi semalam diumumkan perkhidmatan ini dihentikan selama sebulan oleh SPAD.

Memang memalukan namun secara pandangan positif aku ada hikmahnya... Dengan penutupan selama sebulan dua perkara perlu diselesaikan semula oleh pihak Monorail.

  1. Semua manual Monorail perlu dialih bahasa daripada bahasa cina kepada Bahasa Melayu atau Inggeris
  2. Sediakan sebuah kenderaan berkren yang dipanggil "cherry picker"
  3. Perlu tambah satu alat 'apekebendantah' kat sepanjang rel bagi memastikan keselamatan lebih terjamin walaupun ketika hari hujan.
Alhamdulillah.. sebelum berlaku perkara yang lebih buruk, eloklah langkah keselamatan diambilkira lebih daripada 100%.

Ujian akan dilakukan oleh SPAD bagi memastikan keselamatan betul-betul terjamin. Bila dah dijamin oleh SPAD, maka legalah hati kita nak naik. Betul tak??



Khamis, 3 November 2011

Peluang Pekerjaan Di Melaka 19/11

Baca jelah iklan MHI di bawah ni...

Monorail Melaka Buat Hal lagi

Monorail yang telah dilancarkan pada 20.10.2010 lalu menjadi masalah dan pencemar kualiti Melaka sebagai industri pelancongan semalam. Ianya terhenti dipertengahan jalan di mana terdapat dua orang pelancong Britain terpaksa dibawa turun oleh anggota Bomba. Hari ini ianya telah diputuskan untuk berhenti operasi selama 48 jam bagi diperiksa keseluruhannya oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam darat (SPAD).

Sebelum ni pernah sekali terhenti ketika mula-mula beroperasi.. selepas tu berjaya di atasi. Hari ini sekali lagi.

Monorail yang dikatakan telah dinaiki hampir 16,000 pengunjung sejak ianya beroperasi ni bernilai RM15.5 juta.

Sebagai negeri pelancongan aspek sebegini amatlah menjadi keutamaan. Masalah seperti ini mungkin membuatkan produk pelancongan ini akan kurang mendapat kepercayaan pelancong seterusnya bakal bungkus. Oleh itu, ingatan aku bahawa sebelum sesuatu produk pelancongan dibina dan dilancarkan, aspek keselamatan dan siap siaganya perlu tip-top. Bak kata orang tua-tua.. Biar Lambat Asal Selamat.

Anyway aku yakin masalah itu akan dapat di atasi dan berharap ianya tidak berulang termasuk kepada produk-produk pelancongan lain di Melaka ini.


Selasa, 1 November 2011

CTRM Melaka Bina Airfish 8

Cerita ni dah lama tapi aku rasa wajar dikongsi.

Jumaat lepas CTRM Aviation Sdn Bhd yang berpengkalan di Melaka telah memeterai perjanjian bersama Wigetworks pte ltd dalam membina Airfish 8 di Melaka.


Airfish 8 merupakan pengangkutan air yang mampu terbang setinggi 2 - 6 meter daripada aras laut dan sejauh 500 - 600 kilometer. Ianya sesuai dijadikan produk pelancongan, pengangkutan pulau ke pulau, penguatkuasaan maritim dan pengangkutan staf bagi industri gas / minyak.

Seperti semua tahu CTRM merupakan salah satu syarikat milik Malaysia yang agak ke depan dalam prospek pembinaan kejuruteraan mekanikal. Sebelum ni CTRM telah berjaya membina UAV (Unmanned Aerial Vehicle) yang kini digunakan oleh Penguatkuasa Maritim Malaysia dan TLDM bagi memantau keselamatan Malaysia daripada diceroboh terutama kawasan utara Sabah. Walaupun ianya tidak dibina secanggih Dron atau Predator milik barat yang mana ianya berfungsi sebagai senjata penyerang namun kita masih boleh berbangga kerana ini adalah permulaan.

Berbalik kisah Airfish 8, ianya bakal disiapkan menjelang 2013 dengan kapasiti 8 tempat duduk kemudian membangunkan pembinaannya sekurang-kurang satu unit sebulan untuk dipasarkan.

sumber : MHI

Isnin, 31 Oktober 2011

Nasi Arab Di Melaka



Kalau nak try Nasi ala Arab aku cadangkan kat area Bukit Katil.. Kalau daripada trafic light JPJ ke Duyong.. selepas Asam Pedas Ramlah sebelah kiri.

Dia buka jam 2 ptg - 4 ptg kemudia jam 6 ptg ke malam...



Aku order Lamb Hanith. Beza antara hanith dan kabsyah ialah hanith ni roasted manakala kabshah ialah 'stim' atau kukus. Kambingnya sangat terasa rempah dan lembut. Serius lembut takde liat-liat. Kemudian aku order Saudi Cocktail yang mengandungi buah Mangga, strawberry dan kurma yang diblend. Rasanya sangat asli dan berbuah. Dah nama minum buah.. mestilah rasa buah. Gambarnya seperti dibawah:


Kemudian aku order Grape leave. Dah nama grape maka isinya pulut itu dikukus menggunakan daun anggur. Rasanya masam-masam sedikit...




Harganya seperti dibawah... Sesekali merasai nikmat nasi arab apa salahnya..




Chow..


Khamis, 27 Oktober 2011

Malacca de Europa

Negeri Melaka terus mempopularkan industri pelancongan di luar Negara. Baru-baru ini terdapat satu agent EuroVac 2011 (Euro road Trip) mempromosikan Melaka di 9 Negara di Europe.



Cayalah...

Takziah Kepada TYT Melaka


BELUM TERLAMBAT KOT AKU NAK UCAPKAN TAKZIAH KEPADA TUAN YANG TERUTAMA YANG DIPERTUA NEGERI MELAKA DI ATAS PEMERGIAN ANAK SULONG BELIAU.

Anak beliau mengalami masalah buah pinggang dan meninggal dunia pada 25 Oktober lalu. Al Fatihah untuk roh yang telah pergi...

Ramai juga rombongan Melaka ke Pekan Pahang termasuk Ketua Menteri, Melaka, YB2 ADUN, termasuk MCA dan segelintir Ketua-ketua Jabatan termasuk Ketua Polis Melaka.

Di sana juga Menteri Besar Pahang juga ada sama...

*Seperti sedia maklum Tun Khalil berasal dari Pahang tetapi Toh Puan berasal daripada Duyong, Melaka.

Khamis, 13 Oktober 2011

Jawatan Kosong Untuk Lepasan SPM

Macam biasa kerja kosong di bawah ni.. klik untuk tumbesaran..



Rabu, 12 Oktober 2011

Peluang Berkerja Di Akademi Teknologi Hijau Melaka

Kerajaan Negeri Melaka dengan Kerjasama Unit Pemandu di Jabatan Perdana Menteri membuka Program Latihan Sangkutan Industri Hijau Melaka kepada semua pemegang ijazah dan diploma dalam bidang kejuruteraan, sains, ICT atau yang berkenaan dengan teknologi hijau.

Kelayakan lain bersama kemudahan yang diterima seperti di bawah:



klik untuk tumbesaran..

Selasa, 11 Oktober 2011

Lawak Sebab Aku Tak Setuju Pencen 60 Tahun

pic aku amik kat facebook


klik entry aku sebab aku kurang setuju bersara umur 60 tahun tapi apa boleh buat pegawai tinggi kerajaan mungkin ada idea yang lebih bernas. Chow..


Ujibakat Piala Presiden Melaka

Citer pasal bola Melaka..memang tak dinafikan sangat mendukacitakan.. banyak sangat cerita tak sodap... anyway bagi yang nak mulakan bakat.. jom tengok iklan dibawah:



Satu sesi pemilihan untuk pemain Piala Presiden Melaka akan dijalankan di
Tempat : Stadium Tun Fatimah
Tarikh : 22 Oktober 2011,Sabtu
Masa : 5.00 petang
untuk memilih pemain Piala Presiden 2012 Melaka
(bawah 20tahun,syarat lahir tahun 1991 keatas)...
buat yang berminat..sila hadir..

info Md Noor Md Derus penolong jurulatih skuad Piala Presiden 2012 Melaka.

Isnin, 10 Oktober 2011

Kejohanan Karate Dunia Di Melaka

Pada 13 - 16 Oktober 2011, Kejohanan Karate Dunia akan berlangsung di MITC. Bayaran masuk percuma kot.. jom.. bagi yang takde kerja tu.. bawak anak-anak.. boleh jugak menambah minat si kecil.



Senarai negara yang menyertai..



Jumaat, 30 September 2011

Kaki Facebook

Gambar ni aku culik kat salah satu pasaraya di Melaka....


Pertunjukan Muay Thai

Kepada peminat aksi-aksi alah TONY JAA.. boleh terus menatap banner kat bawah ni...



Tony Jaa


Rabu, 28 September 2011

Kapal Selam Penyerang Berpengkalan Di Melaka

Kapal Selam Agosta 70 diberitakan bakal sampai ke Melaka pada awal November 2011.

Kapal Selam Penyerang buatan Perancis ini mampu digunakan sebagai silent weapon untuk menangani anasir luar. Ianya mampu memuatkan 5 pegawai dan 36 anak kapal dengan sistem radar Thomson CSF DRUA 33 mampu membuat ianya mengesan sebarang anasir jahat di perairan selat melaka.

Kelajuan 12 knots ketika bergerak dipermukaan dan 20.5 knots (38km/j) ketika menyelam mampu mendatangkan gerun musuh di mana jua.

Bercerita tentang keupayaan senjatanya.. ia boleh dilengkapi dengan SM39 exocet, 4 × 533 mm (21 in) bow torpedo tube dan ECAN F17 Mod 2 torpedo yang bergerak selaju 40knots dan mencapai sasaran 20 km.

Namun, ini semua adalah kekuatan Agosta yang digunakan sejak zaman perang dingin tahun 70 an. Ia tak de pun kaitan sebagai alatan tentera Melaka ataupun Malaysia.. Hakikatnya banyak barang-barang sulit ketenteraan telahpun dilucutkan.

Kini Melaka bertuah bakal menerima Kapal Selam pertama dan ditempatkan di Klebang sebagai Muzium Maritim. Ianya akan diletakkan dipermukaan pinggir laut Klebang untuk orang ramai mendekati aset startegik laut ini.

Muzium Perzim ke 25 ini diharap menjadi satu tarikan baru untuk Melaka untuk pengunjung hujung tahun ini...


sumber : MHI 26 Sept 2011

Selasa, 27 September 2011

Persaraan Di Usia 60 Tahun. Sapa Bangkang?

## artikel ini bukan tujuan menghina orang tua.. tapi ingin membela.

Tadi aku dengar Cuepecs cadangkan had umur persaraan penjawat awam 60 tahun.

Dalam isu ni aku rasa kurang bersetujulah... sebabnya.. meh sama-sama kita fikirkan di bawah:

1) Kebanyakan penjawat awam berusia lebih 50 tahun yang aku temui, dah mula berkira bulan diaorang nak pencen. Antara faktornya ialah diaorang dah rasa 'letih' dan 'penat' bekerja sejak awal 20 an. Tiba masanya diaorang nak berehat. Tambahan pula anak dah besar panjang.. cucu dah mula sekeliling.. Inilah masanya diaorang relaks di penghujung usia mereka. Jadi produktifkah mereka berkhidmat ketika penghujung usia mereka???

2) Tidakkah kita bayangkan bagaimana seorang penjawat awam berusia 59 tahun yang menjawat jawatan di JPS atau JKR atau Pihak Berkuasa Tempatan (Majlis Perbandaran) melaksanakan tugas sebagai Pekerja Am Rendah iaitu mesin rumput, potong pokok bunga, angkat khemah dan sebagainya. Itu belum lagi yang jadi pemandu?? Nak ke Bos dibawa oleh penjawat awam berusia 59 tahun? *mungkin ada yang terfikir "biarlah orang muda buat kerja tu"

3) Peluang pekerjaan kepada graduan atau lepasan sekolah akan sangat sempit dalam tempoh 4 tahun ini kerana tiada yang bakal bersara dalam tempoh 4 tahun ini. Sekarang Penjawat Awam berusia 56 tahun.. akan menunggu sehingga 60 tahun. Oleh itu tiada jawatan yang sedang disandang itu masih belum ada kekosongan kecuali meninggal dunia. Bila tiada kemasukan baru maka setiap tahun lebih 80,000 lepasan ijazah akan terawang-awang mencari pekerjaan. Itu belum lepasan SPM dan STPM *macam mana golongan muda nak buat kerja tu??. Ok balik kepada lepasan ijazah dan lain-lain yang ingin mencari pekerjaan. **mungkin ada yang fikir "biarlah diaorang ni ceburi bidang perniagaan dan usahawan"

4) Sewajarnya umur 55 tahun dah cukup untuk penjawat awam keluar dan membuat pilihan dalam kehidupannya sama ada ingin aktif bekerja ataupun duduk rehat. Ini kerana penjawat awam yang bersara akan memperolehi sekurang-kurangnya RM200,000 hasil daripada graduati dan sebagainya. Di tambah dengan networking dan pengalaman bergaul melebihi 30 tahun di sektor awam, akan mampu membuat mereka ini lebih mudah merancang dan menjadi usahawan berbanding nak harapkan **budak-budak berijazah yang masih hingusan itu menjadi usahawan berjaya. Bukan tak boleh tapi berapa kerat sangat yang mampu survival tanpa modal, ilmu dan pengetahuan dunia sebanar. Bagi Usahawan Persara itu, kalau bernasib baik.. perniagaan inilah yang boleh diwarisi kepada anak masing-masing yang mungkin salah seorang graduan.

5) Tanyalah doktor.. bila usia melebih 54 tahun risiko penyakit jantung, darah tinggi, kencing manis dan sebagainya lebih tinggi. Kita faham.. nasihat standard doktor ialah berehat. Macam mana nak berehat kalau masih kena kerja sehingga 6 tahun lagi? Oklah doktor bagi MC.. untuk beberapa ketika nampak macam ok.. then kena masuk wad. Now, sapa nak ambil alih kerja penjawat awam itu?

6) Di ambang usia warga emas ni semua ada mak bapak.. dan tahu keadaan emosi mereka.. Mereka sangat mudah berkecil hati dan sering terlupa. Itu normal.. tak mustahil satu hari nanti kita pun begitu. Dah kalau usia 59 masih bekerja di bawah seliaan budak berumur 25 - 30 tahun. Tak ke naya.. Salah cakap kecik hati.. kalau cakap pun kadang-kadang macam tak bercakap. Ini termasuk jugaklah bos-bos yang seusia itu..

7) Berapa ramai anak-anak sanggup lihat ibubapa pergi kerja ketika anak mampu menanggung ibu bapa tersebut??? Bayangkan bapa anda yang berusia 60 tahun kena bawa kereta ke tempat kerja. Lebih buruk kalau yang tak sanggup hadapi jem.. bawalah motosikal... Sanggup ke anda??

Hakikatnya itu jer yang aku dapat fikirkan sebab aku tak setuju umur persaraan dinaikkan ke 60 tahun. Aku faham kalau ada yang mensasarkan mampu menjadi JUSA bila tempoh lebih lama. Mungkin jugak dia layak dan ada juga yang memang sangat diperlukan kebijaksanaannya, pengalamannya, dan keupayaannya... selalunya dalam kes ni ialah jawatan-jawatan utama tapi kena jugaklah fikir orang bawah atau jawatan rendah. Nampak gaya awak buat keputusan untuk diri sendiri je.

Kang orang cakap.. aku ni pandai tengok keburukan jer.. cadangan takde.. Maaf ye aku bukan ahli politik yang cari keburukan dan kelemahan je. Meh aku cadangkan satu penambahbaikan kalau nak baca..

Sewajarnya Umur persaraan 55 tahun. Tetapi setiap penjawat awam boleh memohon ke umur persaraan 60 tahun dengan syarat mendapat sokongan daripada orang atasan di atas keupayaan dan pengalaman beliau untuk memenuhi keperluan perkhidmatan untuk tempoh 5 tahun lagi. Ini termasuklah dilakukan saringan kesihatan dan daya fikir. Barulah semua Perkhidmatan Bertaraf Dunia.. dan wajar diberikan tahap pendapatan tinggi.

Itu jelah.. aku nak tulis.. kalau boleh pakai.. sila fikir bersama.. kalau rasa emmmm.... sila baiki.. kalau rasa tak boleh pakai.. terima kasih sebab sudi baca..

Walau bagaimanapun isu 60 tahun ini masih dalam cadangan Cuepecs.. aku yakin Kerajaan akan perhalusi sebaik mungkin.

Sekian.

Jumaat, 23 September 2011

KFC di Melaka Mencari 160 orang Pekerja

Sesiapa yang nak cari duit poket atau bekerja... KFC di Melaka memperlawa lebih seratus orang. Daripada SPM hinggalah Ijazah...



Sila klik iklan di bawah ini dan telefon segera ye.


Dulu ada member tanya kenapa aku rajin sangat up iklan kerja kosong..

Aku jawab daripada aku berpolitik macam nak rak.. baik aku tolong dengan cara ni sebab aku tahu sengsara hidup menganggur dan pernah alami selama 2 bulan. Politik tu aku sentuh sikit2 jer..

Nanti aku ceritakan bagaimana aku hidup sambil cari duit poket sejak sekolah rendah sampai sekarang demi untuk memenuhi kehendak hidup aku.

Chow.

Rumah Terbuka Mydin

Pengumuman..

Walaupun aku takde kaitan dengan si Mydin.. tak berkerja dengan Mydin.. langsung takde kaitan dengan Mydin walaupun setiap bulan menyumbang di situ.. ingin aku umumkan..
pada 24 September 2011 (Sabtu).. Mydin Ayer Keroh akan buat Rumah terbuka eh salah. shopping terbuka...
Tapi aku pasti kauorang tak boleh amik sebarang barangan yang dijual sesuka hati... Sila amik makanan yang disediakan untuk makan jer.

Masanya dari jam 2 petang - 6 petang. Kepada semua rakyat.. boleh serbu...

Chow.

Khamis, 22 September 2011

Kisah Sekolah Henry Gurney Melaka


Kat bawah ni lagu nyanyian daripada Budak-budak Henry Gurney, Teluk Mas, Melaka. Harap dapat jadi pengajaran..

Lagu best... sioott..

tapi rasanya budak-budak ni dalam Army sekarang kot.. Henry Gurney tu Penjara beb.. mana ada kereta dan gitar.. tali pinggang pun tokleh bawak masuk.





Sebenarnya rumah Mak aku lebih kurang 5 km je daripada kawasan ni..

Pengalaman 1

Masa sekolah dulu aku bersama Din dan beberapa rakan pergi belakang Henry Gurney ni sebab ianya laut dan ada plak kolam sesuai memancing. Citer ni masa aku tingkatan 4...

Jadi masa pergi tu selalulah nampak lori bawak budak-budak ni keluar... alah kira macam lori askar tapi ada warden.

Ada satu hari tu, aku dan geng sebelum sampai ke tempat mancing terserempak lori ni... aku dengan geng tengoklah muka-muka diaorang alah-alah insaf kot... Tiba-tiba salah sorang daripada atas lori tu sound.
"APA TENGOK-TENGOK?? NAK KENA BONTOT?!!"

Pergh.. kitaorang yang masih suci dan dara ketika tu.. terencat nak memancing.. kemas barang balik jer.. Buatnya brader tu tadi terlepas.. tak ke naya.


Pengalaman 2

Semasa amik peperiksaan Amali Sains (Fizik) Tingkatan 5 ada seorang budak luar ni duk semeja eksperimen dengan aku (satu meja 2 orang). Aku pun pelik mana datang la budak ni... duk sebelah meja aku.. sebelum mula aku pun tanya la..

Aku : Ko ni repeat paper ke? (Dalam hati aku kalau repeat ada can aku mohon bantuan)

Dia: Taklah.. First time.. (Dengan nada alah-alah Imam Muda)

Aku: Abis ko sekolah mana?

Dia: Dekat je.. Teluk Mas

Setahu aku Telok Mas tak de sekolah Menengah (masa tu). Ceh budak ni temberang aku kot.

Aku: Telok Mas. Sekolah apa?

Dia: Henry Gurney.

Argghh!! terus blank otak aku.... aku kalih sikit.. patutlah ada warden baju cekelat kat luar tu. Otak aku ligat.. buatnya dia tikam aku dengan termometer depan aku.. tak ke naya.

Lepas tu dengan beranikan diri, aku hulurkan juga persahabatan.

Baru nak borak sikit kertas ujian sampai.. Aku ingat nak mohon bantuan dia.. rupanya dah sama-sama tak tahu.. kitaorang hemtam jelah.

Masa berehat setengah jam untuk amali kedua (kimia kot)... aku amik peluang borak dengan dia.. Aku tanya kenapa dia boleh belajar lagi?? Kan sekolah Henry Gurney tu tak de papan hitam.

Rupanya mereka di Henry Gurney kalau masih tempoh belajar diberi peluang untuk belajar.. Kalau keputusan baik, kemungkinan dilepaskan awal... dan dia satu-satunya pelajar yang ingin meneruskan pelajaran dalam bidang sains.

Dia juga ceritakan bagaimana dia masuk Henry Gurney disebabkan meragut dan mencederakan wanita menggunakan gambit. Dia sangat menyesal. Lebih menyesal bila dia ceritakan bagaimana minggu pertama di masuk dan semasa berada dalam sana. Termasuklah pekerjaan semasa di Henry Gurney.. sistem di dalam henry gurney dan sebagainya.. Aku tak akan ceritakan detail sebabnya..... (sangap la plak..)

Sebelum dia balik dia cakap besok dia nak minta satu pertolongan aku masa amali Biologi akan datang. Erkk... apa dia nak buat dengan aku.. takkan nak minta aku senjata kot. Aku mana ada lesen senjata.

Aku tanya apa?? dia kata nantilah..
Ceitt ini buat gua tak boleh tidor malam ni..

Sampai masanya dia datang agak lewat.. tak sempat aku nak borak sebab dia datang terus kena jawab soalan.. Lepas tu dia keluar toilet.
Masuk balik...
Setelah abis amali.. sebelum warden datang dekat dia.. dia sempat cakap dengan aku.. tolong aku poskan surat kat mak aku. Surat kat celah pasu bunga depan tandas. Erkk... aku faham kenapa dia minta tolong aku tu.. sebab dia dah citer kat aku sistem di Henry Gurney sebelum ni..

Aku tanya salah ke kalau aku tolong... dia cakap kalau kena tangkap salah la...

adeh.. berat hati jer hati aku... silap gaya ganti tempat dia nanti...

Akhirnya aku amik keputusan .......................................................... (hehehe biarlah jadi rahsia hidup aku). Hanya mak dia dan aku je tahu keputusan aku tu.. Kalau mak dia terima maknanya aku tolong. Kalau mak dia tak terima maknanya aku tak tolong

Itu semua berlaku lebih 15 tahun lalu. Nama dia pun aku tak ingat. Silap gaya sekarang dah jadi orang besau kat mana-mana syarikat kot.

Bila ingat-ingat citer dia balik.. aku nasihatkan kepada remaja-remaja hari ini elakkanlah daripada melakukan jenayah... aku boleh bayangkan daripada air muka member aku tu.. menyesal tak sudah akibat perbuatan sendiri.



Selasa, 13 September 2011

Indeks Pencemaran Udara 13/9

Keadaan API atau IPU (Indeks Pencemaran Udara) di Melaka menunjukkan di tahap sederhana. Di area Bukit Rambai.. hampir-hampir tidak sihat. Indeks ini diambil pada jam 7.00 pagi tadi...








Pengiraan IPU

Nilai IPU dikira berdasarkan kepekatan purata setiap pencemar udara iaitu SO2,
NO2, CO, O3 dan PM10 (Habuk Halus). Pencemar udara yang dominan dengan kepekatan tertinggi
diambilkira sebagai pencemar yang akan menentukan nilai IPU. Pada lazimnya,
kepekatan habuk halus (PM10) adalah yang tertinggi berbanding dengan pencemar
yang lain dan ini menentukan bacaan IPU.


Pembentukan ozon di permukaan bumi (O3)

Menjelang lewat tengahari atau pada awal petang, lazimnya kepekatan ozon
adalah tinggi dan mendominasi bacaan IPU di sesetengah kawasan. Di bawah
pengaruh cahaya matahari, oksid-oksid nitrogen dan sebatian organik meruap
yang dilepaskan dari ekzos kenderaan bermotor dan industri bertindakbalas bagi
membentuk ozon di permukaan bumi.


Sebagai langkah berjaga-jaga, sila pastikan kurang aktiviti di luar dan banyakkan minum air.. kata doktor la.. aku bukan doktor... Jadi kalau nak ikut, sila ikut.. Sekian.





Jumaat, 9 September 2011

Sembang Kosong 1

Sebulan lebih aku pergi solat Jumaat tak jumpa benda ni..

Tup-tup hari ini benda ni dah ada semula...

Lama aku tak tengok bebudak berebut benda ni.. hari ni meriah semula...

Bagi aku kalau ada rezeki aku.. aku amiklah.. itupun sebijik je.. tolong berikan pahala kepada yang sedekah.. Yelah kadang-kadang dapat tempat yang berdekatan dengan benda ni.. kadang-kadang masa nak turun tangga masjid.. benda ni macam mengamit je kat tepi tu.. orang plak tak de yang rebut.. maka aku anggap rezeki aku la tu.. rembat la..

Tapi yang tak sedapnya ada sekali tu aku perasan seorang yang agak berumur bawa satu sisir selamba je balik.. sambil mengupas sebiji demi sebiji.. Ceiitt.. terkulat-kulat budak-budak tu sebab tak sempat capai.



Bila agaknya orang nak pecah tradisi.. sedekah buah delima ke.. buah durian ke..

Jumaat, 26 Ogos 2011

Borang Balik Kampung

Beberapa hari je lagi syawal menjelang... Jalan Raya semakin sibuk.. aku jangaka mulai petang ni hingga hari Isnin Jalan Melaka bertambah sesak. Pasar Raya semakin memuncak. Pelita Likur makin banyak tercacak.

Okey kepada yang nak balik Kampung tu atau ke rumah mertua ker.. harap dapat pastikan keselamatan rumah terutama berkaitan elektrik dan air di periksa untuk ditutup dengan kemas. Kang kauorang balik semula tinggal Abu je..

Kunci dan mangga la rumah bebetul... dan berterima kasihlah kepada anggota Polis dan anggota keselamatan yang sanggup korban diri untuk menjaga keselamatan kita.. Terima kasih abang-abang Polis, Askar, Bomba, Hospital.. Jasamu dikenang hingga akhir hayat.

Ni ada borang yang diedarkan oleh PDRM kalau kauorang nak balik kg.. tujuannya agar diaorang boleh perhati-perhatikan rumah kauorang...

KLIK SINI

Khamis, 25 Ogos 2011

Rumah Terbuka Negeri Melaka

Dengar citer Raya Pertama tahun ni.. Tuan Yang terutama Negeri dan Melaka Ketua Menteri Melaka dengan kerjasama Kerajaan Negeri Melaka akan buat rumah terbuka seluruh negeri Melaka.

Tarikhnya 1 syawal

Tempatnya di MITC jam 10.00 pagi - 4.00 petang.

Menunya bermacam-macam.. Rumos aku dengar 100,000 cucuk sate disediakan dan hidangan-hidangan berkaitan raya yang lain. pergh gile babi...

Semua dijemput hadir dengan anggaran kapasiti 50,000 pengunjung.

Janganlah ada yang pertikai guna peruntukan mana... aku dengar citer semua Jabatan tong-tong + gotong royong untuk buat majlis ni...

p/s: patutlah jiran aku munyuk jer aku tanya balik raya tak pada Hari Raya Pertama ni.... hahaha.. sabau jelah..


Rabu, 24 Ogos 2011

Harga Barangan Kawalan Di Melaka Sepanjang Hari Raya



Keratan di atas di ambil daripada MHI. Semoga dapat jadi panduan kepada semua rakyat Melaka dalam membeli barangan keperluan.

Klik untuk tumbesaran


Citer Pasal Tok Ali Ketua Menteri Melaka


Hari ini ulangtahun kelahiran Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Ketua Menteri Melaka yang ke 62 tahun.


Aku faham kalau ada yang memang meluat entry aku yang ini... so, aku harap kauorang tak yah la baca entry kali ini.. baca yang lain.. kalau yang lainpun meluat jugak... baca je surat khabar... kang kauorang maki-maki atau sakit hati, kurang plak pahala kauorang.. ke neraka plak jadinya nanti. aman damai jelah...

Ada beberapa perkara yang aku nak kongsi pasal Tok Ali ni mengikut deria dengar aku mulut ke mulut.. betul atau tidak hanya Allah yang Maha Mengetahui. Aku citer pasal dia sebab setakat hari ini dia pemimpin negeri ini.. lepas ni kalau PAS take over.. aku citer la pasal Ketua Menteri baru ye.. kalau DAP.. errrr... kauorang carilah Nanyang Siang Pau..



1) Tok Ali ni dikatakan dilahir dalam keluarga penoreh getah. senang citer keluarga yang miskin.. itu sebab aku tak heran dia jaga orang miskin lebih daripada staf sendiri.. Kalau orang miskin dan staf berdiri tegak.. confirm dia dulukan orang miskin. Kalau melawat kampung2 tu.. dalam kocek dia dah siap berhelai-helai not RM50. Jumpa je orang tua atau miskin.. dia salam dengan isi. Tak cukup.. yang mana ikut dia kot jadi mangsa... Kalau ada orang miskin dalam Melaka ni tak dapat pembelaan.. kauorang ketuk je kepala JKKK.. dapat elaun tapi tidor plak.



2) Tok Ali ni jenis orang tak tido.. aku tokleh bayangkan perasaan isteri dia.. bila bangun jer Tok Ali takde.. bangun je takde.. nak masuk tidor lagi la takde. Yelah bermesyuarat sampai 3- 4 pagi.. bila masa nak tido.. tapi yang azab penjawat awam la kot.. bernanah tapak kaki nak ngikutnye.


3) Tok Ali ni sangat menghormati siapa yang jadi bos. Bagi dia siapa bos itulah yang dia akur... Tang kerja aku rasa 0.1% kot rakyat Melaka boleh ikut stail dia.. itupun kalau ada.


4) Satu yang aku paling puji ialah Tok Ali ni sangat tidak mementingkan protokol kalau dia jadi VIP. kauorang tunggang laggang la.. nak-nak majlis rakyat... dia duk tepi pun takpe. Kalau melawat boleh langkah longkang belakang rumah atau lalu kat belakang jamban bila-bila masa.. setakat redah banjir n lumpur tu.. kira macam mainan masa kecik la wey..




5) Sebenarnya banyak lagi.. tapi malas la plak aku nak citer panjang-panjang dah macam biografi dia plak. walau bagaimanapun sebagai manusia biasa Tok Ali nipun ada kelemahannya. Antaranya



6) Pengurusan masanya selalu tidak tepat. Aku faham dia jadi tak tepat sebab sangkut lama sangat bila rakyat tunggu dia seawal jam 7.00 pagi di rumahnya. Dia memang jenis utamakan rakayat.. so, bila acara pertama dah lewat.. drag la masa tu... itu yang tak tahan tu.. Mungkin dia kena ada setiausaha yang mengaturkan waktu beliau.. contoh acara atau majlis hanya boleh diatur selepas jam 10.00 pagi iaitu sejurus selepas orang ramai jumpa dia di awal pagi.. kemudia bagi rakyat yang tak sempat jumpa pagi.. aturkan pulak jam 5.00 - 7.00 petang. Lepas tu, setiausaha waktu ni.. kerja dia.. ingatkan Tok Ali sentiasa... kat sini Tok Ali pun kenalah akur pada tugas setiausaha waktu ni..



7) Satu lagi tak tahan ialah bahasa Tok Ali ni bila marah.. namun jangan risau rakyat dia tak pernah marah.. yang biasa kena marah ialah bos-bos penjawat awam ni.. itupun sebab tak buat kerja untuk keselesaan rakyat. Tang bahasa tu.. silap gaya boleh kecik hati woo.. almaklumlah orang Melaka piau.

Itu jelah citer 0.1% tentang Tok Ali ni.. banyak lagi.. tapi aku tatau sebab akupun dengar dari citer mulut orang...

Anyway.. setakat puji orang takkan jadi kesalahan kot.. mana tempat wajar puji kita puji.. yang tak betul kita tegur..



Gambar-gambar ni aku culik daripada FB beliau.. daripada gambar aku rasa Tok Ali ni senang sangat kalau ada orang nak cederakan dia... atau maksud lain.. beliau memang tiada sempadan antara dirinya dengan rakyat jelata.


Selamat Hari Lahir ke 62 Tok Ali.. Semoga panjang umur dalam mentadbir Negeri Melaka dengan lebih cemerlang mengikut Syariat Islam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com