Khamis, 4 Februari 2010

Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM)

Meh aku citer panjang sket tentang LTAM ni.. sambung daripada entry LEPAS

Lapangan Terbang Batu Berendam


Lapangan Terbang ni dulu dikenali sebagai Lapangan Terbang Batu Berendam Melaka sempena nama tempat ianya dibina. Ia dipercayai lapangan kapal terbang pertama di Malaysia iaitu sejak pendudukan jepun di Tanah Melayu lagi.. Kemudian Ianya pada zaman pendudukan British, ianya dibangunkan dengan lebih teratur dan dirasmikan pada Oktober 1952.



Satu ketika dahulu (20 Februari 1956) lapangan terbang ini menjadi tempat Tunku Abdul Rahman mendarat setelah pulang dari London memohon kemerdekaan Negara kita.

Hari ini rakyat Melaka boleh berbangga bahawa Lapangan terbang ini mampu menampung sehingga 1.5 juta penumpang setahun berbanding dulunya hanya lebih kurang 300 ribu je.

Kini ia mempunyai dua tempat untuk ditempatkan untuk mengendalikan B737-400 dan A320 serta 4 GAA. Ini kerana panjangnya telah dinaik taraf kepada 2,135 meter dan dilebarkan kepada 45 meter.

Kos?? huhuhuhu lebih kurang RM131.5 juta. Duit persekutuan la apa lagi.. hehehehe

Semoga dengan terbinanya airport baru ni.. pendapatan rakyat Melaka semakin meningkat. InsyaAllah..

Menara kawalan


Pintu ketibaan / berlepas



Ni Air Force One Malaysia ni... kui.. kui.. kui..

1 comments:

Unknown berkata...

Bila airport melaka akan direnovate
Supaya menjadi lebih besar .
Kalau airport melaka dah besar
Boleh lah malaysia air lines mendarat dekat situ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com