Isnin, 24 Disember 2012

Info Sagil, Melaka tapi kat Johor

Sebut je Sagil, hampir 90% warga Melaka tahu tempatnya walaupun ia merupakan kawasan perkelahan air terjun di Negeri Johor. Dah macam Melaka punyer je gaya diaorang bercerita. Memandangkan jarak daripada Melaka kira-kira sejam, maka ia bukan sahaja popular menjadi kunjungan para ibu bapa bersama anak-anak tapi juga golongan remaja bermotosikal.

Imbas balik zaman aku remaja tahun 90 an. Dalam setahun sekurang-kurangnya dua kali aku bersama rakan-rakan bermotosikal kepunyaan abang / ayah masing2 atau menumpang kawan pergi ke sana. Pernah satu ketika aku pergi bersama lebih kurang 22 buah motosikal + penumpang = lebih 40 orang ke sana. Sampai polis nak mintak permit.. dulu tokleh konvoi ramai-ramai.. kena ada permit.. zaman sekang tak tahu plak aku kena soal macam tu lagi ke idak.. Tapi budak motor dulu memang pakar membohong, kitaorang buat tak kenal la antara satu sama lain je.

Nak info lengkap tentang Sagil???

Daripada Melaka kita akan melalui Jasin, kemudian Tangkak dan terus ke Sagil. Macam aku cakap tadi kalau bawa kereta santai-santai sambil menikmati pemandangan kampung dan gunung ledang, lebih kurang 1 - 1.30 jam. Sampai sana bayaran untuk kereta sebuah RM2 , motosikal RM0.50 + satu kepala dewasa RM1 + kanak-kanak atas 4 tahun RM0.50. Sangat murah kalau nak banding Legoland. kui kui kui... 

Sebenarnya kawasan mandi ni sangat tinggi dan agak jauh.. berjalan kaki dari parking untuk ke kawasan paling bawah hampir 10 minit jalan kaki.. dan sepanjang perjalanan menaiki gunung ledang berair terjun tu, kauorang boleh pilih port mana kauorang rasa selesa dan kosong lagi.. selalunya bawah-bawah penuh dengan mak bapak bersama anak-anak kecil diaorang. Standard budak remaja mendaki lagi 20 minit bro.. mandi bawah kena air kencing takut tak laku nanti. Dah terjelir lidah kepenatan, baru dapat kawasan kolam yang paras dada + seluas swimming pool dan lebih sejuk serta suci.  Mana yang bawak awek selalunya melencong ke hutan sikit atau main-main kat gigi air. Pernah jugak kecoh yang mengendap atau si pelaku kena sergah ular la.. tebuan la.. luka jatuh la.. agaknya balasan Allah cash kot. Sepanjang aku menempuh alam remaja aku dan kawan2 tak pernah plak buat macam tu sebab kitaorang ada slogan.. "kat kawasan gunung kerap turun hujan, jadi kalau kena sambau petir, macam mana nak bawak kau naik motor balik Melaka??"

Air dia aku confirm sejuk dan menyegarkan.. al maklumlah dah terjelir lidah berjalan dan mendaki, dapat terjun air sejuk.. lepas setengah jam.. aku gerenti mengigil-gigil kesejukan sambil makan keropok atau rambutan atau kacang... Kalau ada rezeki berhampiran dengan mak-mak cik dapatlah dia hulur makanan. Lepas makan  terjun semula.. lepas 2 - 3 jam baru fikir nak balik. Baru fikir tu.. Buatnya ada sekor dua musibat yang lemak tepu banyak dalam badan, terjun lagi... kau tak nak terjun pun.. dah pesen gurau macam biawak.. dia angkatnya kau pastu campak ke dalam air.

Balik kalau ada bajet lebih singgah plak kat bas stand Tangkak pekena Mee Bandung.... perghh.. tapi dah nama masih bersekolah.. selalunya balik terus.

Sampai rumah membongkang penat sampai maghrib...

Satu pesan aku mandi kawasan air terjun ialah.. kalau hujan renyai-renyai kemudian diikuti air menjadi semakin keruh dan sedikit laju, baik cepat-cepat naik darat... kerana takut-takut 'kepala air' akan turun. Maksud kepala air di sini ialah dipuncak gunung mungkin hujan lebat menyebabkan air banyak dan turun semakin  ke bawah semakin banyak dan laju. Sangat merbahaya kepada tongkang besar apatah lagi bot-bot kecil berada di bawah.

Tamat penceritaan ringkas Sagil, Johor. Pada orang Johor jangan lah marah judul entry ni.. aku gurau je. Aku confirm tahun ni aku sokong pasukan Bola Sepak Johor. Nak harapkan  pasukan Melaka, agaknya tengah melatih budak-budak bawah 12 tahun kot????  kena tunggu la lagi 8 tahun baru kitaorang menendang bak si kancil putih.

Chow

Ahad, 11 November 2012

Menimba (Bahagian 2)

Sambung dari Menimba Bahagian 1.

Sekarang aku nak citer menimba yang kedua iaitu menimba tanpa restu ibu bapa. Yang ni selalunya aktiviti budak kampung macam aku yang dah cuti sekolah. Satu hari tu, tiga orang sepupu aku datang rumah.. tengah duk lepak2 bersama adik aku.. maka aku ajaklah merayau belakang rumah. Belakang rumah aku ada parit yang agak lebar dan parit ini bersmambug ke parit yang lebih kecil tanah rumah aku dan jiran aku yang aku panggil Tok Mat (sekarang dah arwah). 

Setelah belek2.. akirnya sepupu aku cadangkan menimba di parit Tok Mat. melihatkan percikan air dan keluasan parit tak sampai sedepa budak darjah 6 ni.. aku dan lain-lainpun setuju. Maka mulalah aktiviti membuat empangan atau block di satu aliran parit.. setelah itu dua daripada kami menghalau ikan dari dalam parit besar ke ruangan yang bakal kami timba.

"Bahhh!! bahhh!! jerit adik aku yang dah macam halau kerbau plak sambil kayu ditangan di pukul dalamm parit agar ikan berdesup lari ke ruangan kawasan menimba kami.. setelah adik aku tercungap-cungap menghalau ikan, kitaoangpun tutup empangan. Maka, bermulalah aktiviti membuang air ke darata. Setelah hampir setengah jam, berputiklah gembira hati kami melihat sirip belakang ikan betuk dan sepat.

"Ahh!! kita timba samapai kering.. senang nak kuti" cadang salah seorang sepupu aku. Padahal ketika tupun dah boleh kutip dah...

Maka ntah kenapa bangannya kitaorang meneruskan aktiviti membuang air yang tinggal sedikit tu.. Terbayang tin cat 5 liter aku penuh dengan ikan. Wah!!! mesti mak aku peluk dan kucup aku nanti.. anganku bermula.

Tiba-tiba terdengar jeritan suara jerkahan. "WOII KAU BUAT APA TU HAH?? ABIS KEBUN AKU".

Mendengar suara tu yang aku memang pasti Tok Mat.. apa lagi.. terkedek-kedek la kitaorang menyelamatkan diri.. Yang sempat selamat tin kosong je.. Dalam 100 meter kitaorang lihat Tok Mat pecahkan empangan kitaorang.. Perghhh!! sejam berkubang.. dapat tengok sirip ikan jer???

Ini semua sepupu aku punya pasal.. kalau kitaorang sauk awal-awal dah tentu penuh tin cat ni..  Gerenti pelukan dan kucupan mak aku bertukar kepada leteran lepas ni.. anganku yang masih tak sudah.

Itulah namanya , kalau dah takde rezeki, nasi dalam mulutpun boleh tersembur keluar.

Pernah juga kitaorang menimba sampai kering di kawasan lain tapi akhirnya sekor ikanpun tak dapat.

Semua ni memori yang tidak ada harganya.. kini parit yang dulu jernih dah tercemar bersama pembangunan sekeliling...

Chow!!

Khamis, 25 Oktober 2012

Menimba (Bahagian Satu)

Tadi aku borak dengan member pasal zaman childhood aku yang agak comot. Yes. Aku budak kampung yang tahu balik rumah ketika time makan tengahari je dan hampir menjelang maghrib. Itu yang aku pelik, takde plak mak bapak aku risau aku hilang dari rumah ketika tu.. Anak-anak sekarang, agak2 kau berani lepaskan dia seharian??? Hilang dari pandangan mata je dah terjerit-jerit ko cari diaorang.

Ok.. aku pernah citer zaman aku mula-mula masuk tadika kemas,  zaman aku bersunat,  pengalaman kena kejar kerbau, cari siput sedut, tangkap ayam dan pelbagai lagi yang ada kat lebel Siri Pengalaman Masa Kecil.

Tak sah bagi aku budak kampung yang dikatakan bau macam kambing tak menimba. Bagi yang tak tahu menimba ni ialah mengeluarkan air daripada takungannya dan lebih menggunapakai baldi, gayung, pot susu dll. (Che Lah Wah!! macam kamus dewan plak).

Sepanjang aku zaman budak-budak ada dua situasi menimba. Satu yang diluluskan oleh kabinet bayangan parent aku dan satu lagi underground. 

1.   Menimba yang dapat kelulusan Kabinet Bayangan Parent.

Rumah aku ada perigi di mana arwah bapa aku sebagai seorang bekas pembawa jentera gali sungai (JPS) menggunapakai jentera tersebut gali perigi aku betul-betul dalam bilik air. Oleh kerana itulah sumber makan, minum dan keperluan lain, perigi itu amat dijaga oleh keluarga aku.. Yang bestnya perigi tersebut sangat jernih hingga nampak dasarnya tanah liat putih. Pernah berjasa untuk penduduk kampung aku semasa musim kemarau Melaka selama 6 bulan.

Oleh kerana jernih (hingga sekarang air tetap jernih) aku pernah campakkan seekor ikan betuk/puyu dalam perigi tu setelah tamat aku menonton citer Bawang Putih Bawang Merah... Alahhh yang mak dia jadi ikan kaloi tu... Lepas tu melisat la belakang aku kena rembat dengan mak aku..  apataknya perigi air buat minum dimasukkan ikan.. naya hanyir. Cilakak punya citer ikan kaloi... ko punya pasal aku plak jadi mangsa...

Maka setelah itu arwah bapa aku umumkanlah operasi menimba perigi.. Wahhh!!! memang sakan aku sekeluarga... macam pesta air.. cuma buih aku mintak mak aku, dia bagi sabun cap kapak... puas gosok tak kuar pun buih. 

Bayangkan air hampir dua yum (alah tempat yang selalu buat perigi tu) kena punggah keluar pakai timba, baldi dll.. best giler dapat keluarkan air. Habis keluarkan air, abang cam aku kena masuk untuk berus segala lumut pada yum dan bersihkan dasar perigi termasuklah tangkap ikan betuk yang aku campak tu.. kui.. kui.. kui...

Setelah hulur tangga, dia turun dan lakukan kerja-kerja pembersihan. Kitaorang kat atas makan cekodok ke.. lempeng ke.. apa yang patut. Lepas tu kitaorang campak baldi untuk dia masukkan tanah liat dan bendasing2 yang wajar dikeluarkan. Ada sekali tu.. aku campaklah timba jenis besi.. kelenkung kena kepala dia... Apa lagi??? diapun menjerit "Woi.. hawau ko.. siap ko aku naik atas.. siap ko.." jerit dia dari bawah perigi. Aku cakap dengan arwah bapak aku, boleh tak tak yah hulur tangga.. biar je bang cam dalam tu sampai bila-bila.. Nanti dia naik, gerenti dia balas kat aku. Yelah aku bukan sengaja... teeerrrrrbaling tepat atas kepala dia. Sapa suh dia duk tengah perigi... duk la sipi-sipi perigi tu. Tapi permohonan aku ditolak oleh arwah bapa aku tanpa memberikan alasan yang munasabah.

Aku potonglah adegan kes aku dengan abg cam aku. Lepas dah selesai pembersihan.. timba sekali lagi sampai kering. Lepas tu tangga diturunkan untuk bawa abang aku naik atas. Lepas 3-4 jam air perigi penuh kembali. Itulah pengalaman yang budak-budak sekarang tak rasa.. Kalau nasib baik timba air baldi. Cehh... apa barang.

Untuk Pengalaman Menimba Tanpa Kelulusan Kabinet, nantikan sambungan esok ke.. lusa ke.. tengok keadaan semasa. Tapi pastinya lebih menarik sebab aku menimba parit milik orang, aku kongsikan pengalaman bagaimana nak penuhkan kawasan timba dengan ikan dan ikan penuh nampak sirip belakang tapi akhirnya aku dan kengkawan tak dapat sekor pun. Tungguuuu.

Chow.

Khamis, 11 Oktober 2012

TYT Melaka

Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri merupakan sinonim dengan negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak di Malaysia. Semua negeri-negeri ini tidak mempunyai sultan dan TYT ini mula dilantik sejak tahun 1957.

Sehingga sekarang Negeri Melaka telahpun mempunyai 6 orang Gabenor /TYT. 



Secara ringkas maklumat tentang TYT seperti berikut. Kalau nak details lagi boleh lawati http://www.tytmelaka.gov.my/

Gabenor Pertama : TYT TUN LEONG YEW KOH  (31 Ogos 1957 - 30 Ogos 1959)

Mendiang Tun Leong Yew Koh merupakan anak kepada Leong Yew Teen iaitu orang yang bertanggungjawab memajukan Salak Utara, Perak. Tun Leong Yew dilahirkan pada 22 Ogos 1888 di Salak Utara, Perak. Tun Yew Koh mendapat pendidikan awal di Canton, China sebelum menyambung pelajarannya di Tanah Melayu pada usia 13 tahun di Anglo Chinese School, Ipoh dan Sekolah St. Xavier's, Pulau Pinang. Pada 1909, ketika berumur 21 tahun, kecemerlangan beliau dalam bidang akademik membuahkan hasik apabila berjaya mendapat 'Queen's Scholarship of The Straits Settlement' untuk melanjutkan pengajian di London iaitu di 'University College' dan 'Inner Temple'dalam jurusan Undang-Undang dan Politik, London School of Economic dala, jurusan Ekonomi. Setelah tamat pengajian, beliau melawat wilayah Yunan dan China sebelum kembali ke tanahair untuk menjadi seorang peguam di Ipoh.

Beliau pernah diserang sebanyak dua kali dengan bom tangan dan mengalami cedera parah akibat serangan tersebut. Ladang pertanian dan ternakan serta bangunan miliknya musnah apabila cuba menegakkan kesejahteraaan penduduk dan keamanan negara.
Selepas bersara sebagai Gabenor Melaka yang pertama pada tahun 1959, beliau menceburkan diri dalam aktiviti sosial seperti menjadi Ahli kepada Majlis Peguam di Perak, Dewan Perniagaan China, Kaunsel negeri dan Pertubuhan Perlombaongan China. Beliau meninggal dunia pada tahun 1963 pada usia 75 tahun.
  

Gabenor Kedua : TYT TUN HJ ABDUL MALEK BIN YUSOF (31 Ogos 1959 -30 Ogos 1967)

Tun Haji Abdul Malek bin Yusuf, Dato' Maha Kurnia merupakan Tuan Yang Terutama Yang DiPertua Negeri Melaka yang kedua. Beliau mengangkat sumpah sebagai TYT Yang DiPertua Negeri Melaka pada 31 Ogos 1959 dan berkhidmat selama tiga penggal.
Allahyarham Tun. Hj. Abdul Malek bin Yusuf merupakan anak lelaki tunggal daripada tiga orang adik beradik. Dilahirkan pada tahun 1899 di Kampung Chengkau, Rembau, Negeri Sembilan dan dibesarkan dalam kehidupan kampung.

Allahyarham mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Chengkau, Negeri Sembilan pada tahun 1907 seterusnya melanjutkan pelajarannya di peringkat tinggi di Maktab Melayu Kuala Kangsar, Perak pada tahun 1910.
Tun Hj. Abdul Malek telah mendirikan rumahtangganya dengan Puan Khatijah bte Ahmad dan mereka dikurniakan dua orang cahayamata iaitu Halimah dan Habibah. Walau bagaimanapun, isterinya telah kembali ke rahmatullah pada tahun 1950.

Selepas itu, beliau berkahwin dengan isteri keduanya, Toh Puan Fatimah bte Ismail pada tahun 1964. Toh Puan Fatimah mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Langat dan Sekolah Melayu Kajang.


Gabenor Ketiga : TYT TUN DATO HJ ABDUL AZIZ BIN ABDUL MAJID (31 Ogos 1971 - 10 Mei 1975)

Allahyarham Tun Hj. Abdul Aziz bin Abdul Majid memang tidak asing lagi di kalangan rakyat negara kita apatah lagi warga Melaka. Sumbangannya terhadap pembangunan dan kemajuan negeri Melaka memang tidak dapat dinafikan lagi. Tun Hj. Abd. Aziz bin Abdul Majid dilahirkan pada 10 Mac 1908 di Kajang, Selangor.
Tun Hj. Abdul Aziz telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Tinggi Kajang pada tahun 1920 hinggalah Allahyarham lulus Cambridge School Certificate pada tahun 1925.
Tun Hj. Abdul menamatkan zaman bujangnya pada tahun 1956 apabila bertemu jodoh dengan Yang Mulia Raja Teh Zaiton bte Raja Kamarulzaman iaitu anakanda Raja Hj. Kamarulzaman Hj. Mansor, Raja di Hilir Perak. Hasil perkahwinan ini, mereka dikurniakan empat orang cahaya mata iaitu Mustapha Kamal, Kamarulzaman, Mansor dan Amir Hamzah.

Sewaktu British memperkenalkan Malayan Union di Tanah Malayu pada tahun 1946, Tun Hj. Abdul Aziz telah dilantik sebagai Penolong Setiausaha kepada Pejabat Suruhanjaya Residen Selangor.
Pada 1 Februari 1948, telah dilantik sebagai Penolong Setiausaha Negeri Pertama Negeri Selangor. Pada bulan Mac tahun yang sama, Allahyarham telah terpilih untuk mengikuti Kursus Pentadbiran di Oxford University, London.
Pada tahun 1949 iaitu sekembalinya dari London, Tun telah ditugaskan untuk memegang beberapa jawatan penting di peringkat negeri mahupun peringkat persekutuan. Di peringkat negeri, Tun telah dilantik ke jawatan Pegawai Daerah di Teluk Anson. Pada 22 Januari 1952, Allahyarham dilantik sebagai Ahli Lembaga Eksekutif Kuala Lumpur dan Penolong Setiausaha di Bahagian Keselamatan Dalam Negeri, Bahagian Pertahanan.
Pada 15 April 1952, Tun dilantik sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan dan diikuti sebagai Menteri Besar Selangor pada 1 September 1954.
Tahun 1956 dan 1957, Tun mengikuti rombongan kemerdekaan di London bagi membincangkan hal-hal yang berkaitan dengan Perlembagaan. Pada tahun 1958 pula, Tun dan beberapa anggota rundingan telah pergi ke London sekali lagi untuk berbincang mengenai Perjanjian Pertahanan Malaya.
Pada Jun 1963. rombongan ke London diadakan lagi bagi membincangkan pembentukan Persekutuan Malaysia. Tun telah menjadi anggota Pasukan Perundingan Persekutuan dalam Jawatankuasa Antara Kerajaan.

TYT keempat : TYT TUN SYED ZAHIRUDIN BIN SYED HASSAN (18 Mei 1975 - 3 Dis 1984)

Tuan Yang Terutama Syed Zahiruddin Bin Syed Hassan tekah dilahirkan pada 11 Oktober 1918 di Pondok Tanjung, Kerian Perak. Beliau merupakan anak sulung daripada enam orang adik-beradik. Bapa beliau bernama Syed Hassan bin Syed Ibrahim, dan ibunya Raja Halimah bte Raja Abdullah. Bapa pembentukan nya berasal dari Sayuung, Kuala Kangsar, Perak manakala ibunya dari Pondok Tanjung, Kerian, Perak.
Pada Jun 1963. rombongan ke London diadakan lagi bagi membincangkan Persekutuan Malaysia. Tun telah menjadi anggota Pasukan Perundingan Persekutuan dalam Jawatankuasa Antara Kerajaan.
   
TYT Kelima : TYT TUN DATUK SERI UTAMA HJ SYED AHMAD BIN SYED MAHMUD SHAHABUDDIN   (4 Dis 1984 - 31 Mei 2004)

 Tun Datuk Seri Utama Syed Ahmad Al Haj bin Syed Mahmud Shahabudin yang Terutama Yang Di-Pertua Negeri Melaka yang kelima mengantikan Tun Syed Zahiruddin bin Syed Hassan yang telah menamatkan perkhidmatannya pada tahun 1984Tun Datuk Seri Utama Syed Ahmad Al-Haj, dilahirkan pada 14 Mei 1925 di Kulim, Kedah. Beliau merupakan anak ketiga daripada lima adik beradik yang terdiri daripada 4 lelaki dan seorang perempuan.

Tun Datuk Seri Utama Syed Ahmad Al-Haj bin Syed Mahmud Shahabudin dilantik sebagai Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Melaka yang kelima pada 4 Disember 1984 sehingga 31 Mei 2004. Sepanjang 20 tahun ,menjawat jawatan sebagai Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Melaka, seramai empat orang Ketua Menteri telah berkhidmat di bawah pentadbirannya iaitu Tan Sri Rahim bin Datuk Tamby Chik (26 April 1982-13 Oktober 1994), Datuk Seri Hj. Mohd Zin bin Hj. Abd Ghani (14 Oktober 1994-14 Mei 1997), Datuk Seri Abu Zahar bin Haji Isnin (24 Mei 1997-1 Disember 1999) dan Datuk Seri Hj. Mohd Ali bin Mohd Rustam (3 Disember 1999 sehingga kini)

TYT Keenam : TYT TUN DATUK SERI UTAMA HJ MOHAMAD KHALIL BIN YAACOB           (1 Apr 2004 -kini)

 Dilahirkan pada 29 Disember 1937 di Kuantan,Pahang, Tun Mohd. Khalil bin Yaakob merupakan anak ketiga daripada 7 adik beradik. Menerima pendidikan awal di Sekolah Ahmad Shah, Pekan Pahang. Beliau melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah di Kolej Melayu Kuala Kangsar atau Malay College Kuala Kangsar (MCKK) sehingga tahun 1959. Di peringkat pendidikan tinggi pula, beliau meneruskan pengajian di Universiti Malaya sehingga beliau memperolehi Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) pada tahun 1962. Beliau menjadi ketua pelajar setelah dipilih dari Majlis Perwakilan Pelajar, beliau juga telah dipilih menjadi Pengerusi untuk Persatuan Atlit Sukan Universiti. Beliau menjadi kapten untuk Pasukan Atlit Sukan Universiti untuk dua tahun. Beliau masih bergiat aktif dalam bidang sukan sehingga ke hari ini terutamanya dalam renang dan golf (Handicap 9).
Sebagai pelengkap kehidupan, Tun telah mendirikan rumahtangga dengan Toh Puan Dato' Zurina bte Kassim pada tahun 1965. Toh Puan Dato' yang lahir pada 13 Julai 1944 berasal dari Duyong, Melaka. Beliau menerima pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Kampung Baru dan Sekolah Perempuan Methodist, Kuala Lumpur.Sebagai isteri yang diplomat dan ahli politik, Toh Puan Dato' aktif dalam beberapa persatuan seperti Persatuan Iser-isteri Wakil Rakyat Pahang (TERATAI) pada tahun 1986 hingga 1999 sebagai Yang di-Pertua, Lembaga Wanita Islam sebagai Penaung dan ahli Persatuan Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri (BAKTI) pada tahun 1999.Hasil perkongsian hidup.Tun dan Toh Puan Dato' dikurniakan tiga cahaya mata, dua putera serta seorang puteri dan kini mempunyai seorang cucu.
Meskipun sibuk dengan tugas harian, Tun Mohd Khalil masih mempunyai masa untuk melakukan aktiviti-aktiviti riadah dan rekreasi. Di antara kegiatan sukan yang digemarinya ialah berenang,golf,jet ski dan berkayak.
Tun juga merupakan seorang yang berjiwa seni. Beliau sememangnya seorang pelukis yang berbakat dan juga berminat dalam bidang muzik. Pada masa terluang, beliau juga suka pergi memancing.
Tun Mohd Khalil menyertai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik dan memulakan kerjaya diplomatiknya dengan Wisma Putra padat tahun 1963. Selama lebih 12 tahun berikutnya, Tun ditugaskan sebagai diplomat ke Itali, Maghribi, Singapura dan Indonesia. Beluai juga berkursus di Lembaga Pertahanan Nasional Indonesia (LemHanas) pada tahun 1974. Pada tahun 1976 hingga 1978 pula, beliau telah menamatkan perkhidmatan luar negara dan dilantik sebagai Pengurus Besar Lembaga Kemajuan Wilayah Jengka, Pahang.
Sebagai tokoh politik yang berwibawa, beliau telah bertanding dalam Pilihanraya Umum tahun 1978 bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Bukit Ibam (dalam kawasan Parlimen Pekan). Ketika itu beliau adalah Ketua UMNO Bahagian Pekan.Pada Pilihanraya Umum 1982, beliau bertanding dan memenangi kerusi Parlimen Maran.Pada tahun 1982 hingga 1983, Tun telah dilantik sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dan kemudiannya sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada tahun 1984 sehingga 1986
Pada tahun 1983, beliau terpilih sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO (sehingga 1999).Beliau dipilih sebagai Ketua UMNO Bahagian Maran pada pemilihan parti 1986 dan memegang jawatan tersebut sehingga 1995. Semasa pembentukan kerajaan negeri dan selepas memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri Bukit Tajau pada Pilihanraya Umum 1986, Tun dilantik menjadi Menteri Besar Pahang. Beliau juga menyandang jawatan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pahang. Pada Pilihanraya Umum 1995, beliau bertanding untuk kerusi Dewan Undangan Negeri Lepar (dalam kawasan Parlimen Paya Besar) dan memenanginya dengan selesa sebelum dilantik semula sebagai Menteri Besar Pahang. Pada pemilihan jawatan parti 1995, beliau dipilih Ketua UMNO Bahagian Paya Besar.
Di bawah kepimpinan sebagai Menteri Besar, Tun telah membawa banyak kejayaan dan pembangunan kepada negeri Pahang. Antara kejayaan beliau ialah memberi keyakinan kepada pelabur asing supaya melabur di negeri Pahang dan peranan beliau sebagai penggerak kepada indistri petrokimia di kawasan perindustrian Gebeng. Bagi masyarakat luar bandar, kepimpinan beliau telah membawa kemajuan kepada mereka dalam bentuk penyediaan prasarana asas di seluruh negeri. Kemudahan asas seperti jalan raya, bekalan air dan elektrik beserta kemudahan ruang niaga dan kilang adalah untuk menambah pendapatan rakyat menerusi aktiviti ekonomi.
Setelah menyandang jawatan Menteri Besar Pahang selama 13 tahun, tun meletakkan jawatan untuk dilantik sebagai Senator dan seterusnya sebagai Menteri Penerangan pada Mei 1999 dan bertukar ke Angkasapuri , Kuala Lumpur . Perlantikan itu diumumkan serentak dengan perlantikan beliau sebagai Setiausaha Agung UMNO.Pada pilihanraya Umum 1999 , Tun bertanding untuk kerusi Parlimen Kuantan dan memenanginya dengan majoriti 7,361 undi. Dengan tidak memegang jawatan kanan di peringkat bahagian , beliau mencipta sejarahnya yang tersendiri sebagai satu-satunya Setiausaha Agung UMNO yang berbuat demikian.
Jawatan Politik Ketua UMNO Bahagian Pekan Ketua UMNO Bahagian Maran Ketua UMNO Bahagian Paya Besar Pemgerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pahang Ahli Majlis Tertinggi UMNO (sejak 1983) Setiausaha Agung UMNO Malaysia (1999-2004) Setiausaha Agung BArisan Nasional Malaysia (2003-2004).
Setelah tamat pengajiannya di kolej pada tahun 1947, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai pegawai kerajaan di Pejabat Perbendaharaan Alor Setar pada tahun 1948-1955. Kemudian, beliau telah dilantik sebagai Menteri Besar Kedah pada 14 Disember 1967 sehingga 1978
Selama 11 tahun menyandang jawatan ini, Tun Syed Ahmad telah membuktikan ketokohannya sebagai seorang pemimpin apabila membawa pelbagai kemajuan dalam pelbagai sektor untuk meningkatkan taraf hidup rakyat Negeri Kedah supaya lebih baik dan maju
Berdasarkan kepimpinan serta kelayakannya, beliau telah dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri pada 1978 sehingga September 1982. Dalam masa yuang sama beliau juga menjawat jawatan sebagai Pesuruhjaya Tinggi di Singapura dan selepas itu dilantik menjadi Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Melaka
Beliau telah menjadi Penolong Setiausaha UMNO, Kedah selama 4 tahun bermula 1951 hingga 1954, kemudian beliau telah menjadi Setiausaha UMNO Kedah selama 14 tahun. Beliau telah dilantik menjadi pengerusi Jawatankuasa Perhubungan UMNO untuk Barisan Nasional Kedah. Pada tahun 1968, beliau telah menjadi ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia dan beliau telah menjadi Pemangku Pengerusi untuk Jawatankuasa Perhubungan UMNO untuk Barisan Nasional Kedah selama 7 tahun bermula pada tahun 1978 hingga 1984.
 

Jumaat, 5 Oktober 2012

AES? Lokasi Di Melaka

AES.. lepas ni makin ramai yang akan bercakap pasal AES atau dikenali Automated Enforcement Systems.  Info ini memang penting di Melaka memandangkan Melaka merupakan tempat kunjungan kereta luar ketika musim cuti sekolah.

Sebelum tu, meh kita fahami apa itu AES? Alat ini telah mula dipasang sejak 23 September yang lalu dengan tujuan mendidik pemandu-pemandu Malaysia memandu mengikut peraturan dan had laju yang ditetapkan. Pendek citer AES ni sebuah sistem kamera bagi mengesan had laju dan pelanggaran lampu isyarat.

Info dan bagaimana sistem ini berfungsi.. meh tengok fakta di bawah

 

Nak tahu macam mana muka kauorang kalau diambil?? Jom tengok bawah dan untuk makluman sistem ini boleh zoom muka kauorang. Sehubungan itu, kalau nak langgar kesalahan jalan raya pastikan diri itu tak serabut sangat. Kalau tak malulah kat abang JPJ. Bagusnya ialah kalau betul kita dalam kecemasan seperti membawa pesakit, mungkin budi bicara JPJ akan digunapakai.


 

Keberkesanan sistem ini??

i. PERANCIS - Di Perancis kadar kematian turun 27% dalam tempoh 3 tahun sejak penggunaan sistem penguatkuasaan automatik.
ii. JERMAN - Di lokasi yang dipasang, penurunan kelajuan telah menjadi budaya di kawasan dipasang sistem AES (penurunan kelajuan kenderaan dan pematuhan sebanyak 80% di mana kamera pengesan kelajuan dipasang).
iii. KUWAIT - Kemalangan menurun 48%.
iv. UNITED KINGDOM - Kadar pelanggaran peraturan trafik menurun pada kadar 6% daripada jumlah kenderaan berdaftar.

Ok.. ulasan peribadi aku.. Secara dasarnya aku setuju sistem ini memandangkan tujuannya adalah untuk mengurangkan kesalahan jalan raya dan kemalangan jalan raya. Ia juga sebagai salah satu pengajaran yang terbaik. Bertambah aku sokong bila mana sistem ini memperlihatkan kejujuran mendidik apabila JPJ mengeluarkan kawasan hotspot-hotspot di mana kamera itu dipacak berdasarkan kawasan yang sering berlaku kemalangan untuk seluruh Malaysia.

Bagi yang tak sokong mungkin keretanya sangat laju. Jadi macam tak berbaloi nak ikut peraturan.. ye tak? Brader.. Hidup dalam dunia ni Allah dah tetapkan peraturan iaitu mana boleh, mana yang harus dan mana tidak boleh yang seterusnya membawa kerja tidak bermanafaat... Kalau semua pemilik kenderaan ikut.. mudah-mudahan jalan raya jadi tempat yang menyenangkan untuk kita daripada makian dan sumpah seranah ke atas pemandu lain yang memandu macam cilake.

Untuk orang Melaka, senarai tempat letaknya AES yang dimaklumkan olej JPJ seperti berikut:


 Kawasan Di Lampu Isyarat



 Kawasan Had Laju/Jalan Lurus

Semoga kita berhati-hati di Jalan Raya. Sesiapa yang pernah hilang orang tersayang di Jalan Raya macam aku tentu tahu betapa pentingnya keselamatan jalan raya.

Chow.

Khamis, 4 Oktober 2012

Perkhidmatan Bas Panorama Melaka + Kerja Kosong

Syarikat Perkhidmatan Bas Panorama Melaka dikatakan bakal menerima 40 lagi bas baru secara berperingkat mulai November hingga akhir Disember tahun ini.

Bas yang disewa daripada Scumi Group tu dikatakan menggunapakai sistem keselamatan terkini iaitu ABS  (Anti-lock Brek System) atau Sistem Brek Antikekunci. Kenapa ABS bagus ialah lihat gambar yang aku ceduk kat google. Tanda merah mengambarkan tayar berhenti berpusing hingga menyebabkannya meluncur. tanpa kawalan pemandu. Kalau tak faham juga, rajin2 la baca kat google plak.


Selain itu bas yang agak lebih besar ini mampu memuatkan hingga 60 penumpang dan turut dilengkapi pembesar suara serta satu screen monitor untuk pemandu melihat situasi turun naik penumpang di kedua-dua tangga bas. Mudah-mudahan dengan ini tidak timbul masalah orang belum naik tapi bas dah jalan macam tahun 80 an dulu.


Sebelum ni, Panorama Melaka telahpun menyewa sebanyak 30 unit bas daripada RapidKL. Kesimpulan yang aku boleh buat ialah Kerajaan Negeri nampak gaya bersungguh-sungguh nak meningkatkan keselesaan Pengangkutan Awam di Melaka ini. Benda baik kita doakan agar ianya berkekalan dan lebih baik.

Ekoran penambahan bilangan bas ini, Panorama Melaka menawarkan jawatan kosong untuk pemandu seperti iklan di bawah:



Chow!!

Rabu, 3 Oktober 2012

Orang Kahwinkan Anakpun Kau Masuk Dengki?

Artikel ni membalas kritikan terhadap Perkahwinan Ketua Menteri Melaka. Bukan aku memihak kepada Tok Ali tapi apa yang aku cakapkan sebagai sesama Islam bagi membetulkan fakta dan niat hati si penulis dan seankatan dengannya. Aku juga tulis sebab masa aku kahwinkan anak nanti, aku juga tak suka orang cakap macam tu pada aku...  

Semua dah tau baru-baru ni, Tok Ali kahwinkan anak lelaki sulong dia yang pertama. Bertambah kecoh bila 130,000 orang hadir ke Majlis ni.... Paling tak sedap kaitkan pulak mampu ke Ketua Menteri ni buat majlis hingga menjemput seramai itu. Hingga sanggup pula mengirakan jumlah kos perkahwinan hingga mencecah jutaan ringgit.

Adehhh.. aku tak kisah kalau yang cakap tu kafir harbi. Tapi kalau bersongkok haji tapi perangai lebih kurang kafir.. memang la aku kisah. 

Apa la punya dengkinya hati, fikirlah tanpa hati yang busuk sejenak. Perumpamaannya begini : Bayangkan bapa ko seorang nelayan yang pendapatan tidak menentu. Kau kahwin lepas tu bapak kau jemput satu kampung dan sedara mara kampung sebelah ditambah lagi kawan-kawan di tempat lain. Tiba-tiba orang persoalkan.. manalah bapak kau dapat duit buat kenduri panggil sampai sekampung dan kampung sebelah dan kawan-kawan dia??? Apa perasaan kauorang. Apa kehal jiran kau yang tak datangpun masa kau kawin kritik bapa ko begitu?? Boleh ker???
Aku sangat pasti Tok Ali tak amik port pun sifat busuk hati kau yang masuk campur hal dia. Tapi aku sebagai orang Islam tak gamak la biarkan orang Parti Islam cakap sesuka hati begitu. 

Kalau Tok Ali pergi rumah kahwin rakyat dia, paling koman dia hulur RM100.. kauorang fikir orang Melayu Melaka ni takde budi bahasa macam kau?? tentulah ada yang bagi walaupun aku sangat pasti Tok Ali tak la mengharap duit orang yang menghulur. Diapun tak amik pusing sapa tukang jaga salam kaut tu??? Tak payah hina Tok Ali la.. kau lagi teruk.. orang datang kawin umah kau, semua kau harap orang hulur. Orang bagi RM5, terus berkata-kata hati kau. Orang bagi RM50 siap bagi goodies bag special. Tapi thats ok.. itu budi bahasa dan resam kita di Melaka. Dengan duit sedikit tu.. mungkin meringankan beban tuan rumah. Sifat sangat mulia. Aku rasa dengan perenggan ni bukak sikit fikiran dan terang sikit hati tu.

Kenapa Tok Ali jemput sampai lebih 100,000 orang??? Aku dah cakap dalam entry aku sebelum ni.. Tok Ali Ketua Menteri Melaka bukannya Ketua Ranting atau Pusat. Sebagai Ketua Negeri tentulah jadi tanggungjawabnya menjemput seluruh rakyat di bawah pentadbirannya. Jemput makan pun jadi kesalahan ke??? Datang tak datang itu terpulang kepada individu masing-masing. Kalau rasa buang masa datang dan tak mahu datang, diam aje sudah.  Tak pernah pulak aku dengar orang nak datang majlis orang fikir mana la tuan rumah nak dapat duit layan tetamu yang datang??? Lotih la den.

Aku dah langsaikan tanggungjawab aku menegur walaupun agak keras. Nak terima sila terima.. kalau tak, tak pe. Sila jawab dengan pencipta kita kelak. Tapi aku sangat.. sangat.. sangat pasti.. makmum bersangka baik itu 130,000 kali ganda lebih baik daripada Tok Guru Hj Al Fadhil Ustaz yang bersangka buruk terutama sesama Islam. Kalau terasa aku minta maap ye.

P/S: Aku tak dengar pulak citer Penjawat Awam Melaka kena bertugas kecuali yang sukarela. Kebanyakkannya rakan-rakan dalam parti politik je kot.

Oklah.. Chow.



Isnin, 24 September 2012

Edisi Ketua Menteri Melaka Kahwinkan Anak





Walimatul urus kat atas ni bukan aku punya tapi Ketua Menteri Melaka punya. Anak sulung lelakinya bakal berkahwin pada 30 September ini bertempat di Dewan Tun Ali, Bukit Katil, Melaka.

Apa yang aku nak cakap kat sini bukannya wakil kepada beliau untuk jemput kauorang walaupun beliau berlapang dada suami isteri menjemput semua orang ke majlisnya. Aku dengar citer.. dia estimated makan minum untuk lebih 100,000 orang. Boleh ajer kalau kauorang nak pergi.

Tapi aku nak citer

1)   Bagaimana pemikirannya yang menjemput orang tanpa mengira idealogi politik. Sebab katanya dia dipilih oleh majoriti sebagai Ketua Menteri Melaka. Jadi dia adalah Ketua Menteri bagi rakyat Melaka tanpa mengira fahaman politik. Justeru itu, majlis keramaian untuk anaknya adalah untuk semua. Aku tanya Pakcik makcik kat kampung di Melaka ni.. semua dapat kat jemputan kahwin Tok Ali. Punyalah bangga Pakcik Makcik tanpa mengira parti ni dapat jemputan Tok Ali. Tapi ada jugak yang memperlekehkan. Dah nama manusia.. hati macam2 warna. JKKK dipertanggungjawabkan untuk lakukan edaran. Kalau tak dapek memang sah JKKK tak buat kije le tu.

Kalau fikir-fikir semula rentetan kisah lalu... Perdana Menteri dipilih majoriti. Jadinya dia Perdana Menteri semua. Kalau Perdana Menteri semua, apa kehal la bangangnya pijak gambar Perdana Menteri sendiri. Esok-esok kalau betul la.. "Perdana Menteri" Pakatan yang dipilih majoriti.. maka suka atau tidak dialah Perdana Menteri Malaysia. Suka atau tidak, gambarnya kena juga gantung kat dinding. (Betul ke ada satu agensi di negeri Pakatan dilarang gantung gambar Perdana Menteri masa mula2 dia take over negeri tu? Harap2 tak betul la citer tu.)

2)  Kepada yang tidak berniat nak hadir ke Majlis ini yang di adakan di Dewan Tun Ali, maka janganlah berada di tempat kejadian atau sekitar persimpangan JPJ Melaka pada 30 September 2012 (Ahad). Guna alternatif lain. Contoh kalau dari Ayer Keroh nak ke area Kandang hingga Muar, boleh guna Persimpangan Tun Razak menghala ke Tehel atau guna je laluan Perindustrian Kilang Ayer Keroh /Kilang Ornasteel. Bukan apa takut kaurang terperangkap pulak nanti. Walau bagaimanapun aku confirm pihak berkuasa akan kawal lalu lintas. Jangan plak kauorang membebel nanti.. "menyusahkan rakyat la.. benci la... dll...". Dah time dia kahwinkan anak.. hormatlah.. masa ko kawin dulu jem jalan kampung ko.. pandai pulak suh orang bersabar. Hidup ni tolak ansur bro baru Allah S.W.T. suka.

Ok.. aku citer bukan wakil Tok Ali atau nak cover dia tapi tak nafikan aku respect kepimpinan dia sekarang. Aku citer pasal dia Ketua Menteri Melaka yang mengahwinkan anak dan beri maklumat kepada pembaca. Nanti kalau orang lain take over Melaka, mungkin aku citer pasal dia pulak. Cuma buat masa ni, aku tak nampak wakil PAS / PKR yang boleh memimpin Melaka. Pemimpin mereka tidak menunjukkan kualiti kepimpinan seperti TGNA atau TGHA atau Haron Din atau Hassan Ali atau Nasaruddin. DAP??? errrrr..... aku rasa aku lebih selesa orang Islam tadbir negara yang majoriti Islam kot.

Pendek citer.. tahniah pada Tok Ali bakal terima menantu dan kita doakan semoga semuanya berjalan lancar sepertimana kita nak orang doakan terbaik untuk perkahwinan kita.

Chow!


Selasa, 4 September 2012

Edisi Ketiga : Bahasa Slanga Melaka

Meh nak citer Edisi ketiga Bahasa Melaka setelah Edisi Ketama dan Kedua dilancarkan.

Bahasa Melaka ni kadang-kadang susah nak bagi maksud yang agak tepat tapi boleh difahami sekiranya kita melihat kepada ayat yang diberi.

Jom mulakan kelas: Antaranya ialah

1) Belo = Belo ni macam bangang atau bodoh tapi dia tak sampai tahap bangang / bodoh la.
Cth ayat : "Hahaha.. belo je ko samad buat dia macam tu"
Perkataan ni aku dah tak jumpa dah budak-budak Melaka sekarang guna. Zaman aku kecik 80 an dulu memang selalu guna.

2) Handau = erkkk.. yang ni aku tak tahu nak bagi makna.. kauorang cuba imaginasi je menerusi ayat ni.
Cth ayat : "Ko ni, handau je kena tipu dengan si Kassim Lempoyang tu"

3) Lemau = tak ranggup
Cth ayat : "tutup la tin biskut tu, nanti lemau pulak" Jerit Mak Simah

4) Cengkadak = hmmm... ah. kau layanlah cth ayat
Cth ayat : "Banyak cengkadak la budak ni, bagi betis nak tapak kaki plak."

5) Menonong = Lebih ke arah meluru kot
Cth ayat : "Woi kak Milah, menonong je tu. nak kemana tu hoi?"

6) Makan Sampau = merupakan makian standard makcik-makcik Melaka
Cth ayat : "Aje makan sampau budak ni la. buat orang terkejut je" kata Nek Limah selepas kena sergah dengan dak Kodek

7) Miong = pening lalat
Cth ayat : "Adoi, miong kepala aku kena ketuk senduk dengan Nek Limah, kata Kodek selepas berjaya sergah Nek Limah

8) Meleser (sebutan baku) =  anak mengesel badan dalam keadaan nak bermanja. Kalau bapak budak tu melenjan kot.
 Cth ayat : "alah rimas tol aku la kat budak ni, asyik nak meleser je kat mak dia."

9) Menyempil = menyelitkan badan
Cth ayat : "Tengok tu dak ajit tu, asal orang borak ade je menyempil kat mak dia."


Itu sahaja kelas kita hari ini, kalau ada lagi jumpa kat Edisi 4 ye. Choww...

Isnin, 3 September 2012

Keris Taming Sari



Gambar amik daripada google

Keris Taming Sari memang sinonim dengan Laksamana Hang Tuah pahlawan Melaka. Mitos atau realitinya hanya Taming Sari (nama pahlawan Majapahit) dan Hang Tuah berserta Hang Jebat yang tahu kerana mereka-mereka ini pernah menggunapakai keris lagenda tersebut.

Kebanyakkan orang tahu bagaimana Hang Tuah memperolehi keris tersebut. Sila tonton filem berjudul Hang Tuah lakonan P-Ramlee untuk mengetahuinya.

Keris tersebut dikatakan ditempa daripada gabungan 7 jenis besi termasuk besi kuning yang dimomokkan mempunyai keistimewaan kebal bila menggunakannya. Hinggakan dalam buku Hikayat Hang Tuah karya Kassim Ahmad berwarna hijau (sempat kattam 2 kali masa amik STPM) mengatakan (mengikut ingatan aku) ketika Portugis menyerang Melaka, Hang Tuah telahpun terlalu tua ketika itu. Ditembak Meriam Portugis kena pada Hang Tuah. Hang Tuah hanya Demam tiga hari. Kemudian Hang Tuah bawa diri ke Gunung Ledang. Begitulah kebalnya pemilik keris tersebut. Buku ni memang best.. aku baca rasa macam masuk ke zaman tu. Walaupun hampir sama tebal dengan buku Tun Mahathir namun karya itu buat aku begitu asyik.

Sambung balik...

Ketika Hang Tuah dibuang oleh Sultan Melaka, keris ini diserahkan kepada Hang Jebat. Dengan ilmu kependekaran nombor 2 dibawah Hang Tuah ditambah kelengkapan senjata misteri tersebut menyebabkan Hang Jebat tidak mampu diturunkan oleh sesiapa termasuk tiga lagi sahabatnya. Maka dikatakan Hang Jebat beraja dimata bersultan di hati.

Akhirnya Hang Tuah diampunkan dan dipohon untuk  Hang Tuah  hapuskan Si Jebat.

Sultan : Tuah.. boleh Tuah hapuskan arang yang dicoretkan dimuka beta?

Hang Tuah : Ampun tuanku beribu ampun, sembah patik harap diampun. Pati pacal yang hina akan usahakan sedaya upaya patik.

Sultan : Terima kasih Tuah, kau nyah-kan Si Jebat derhaka itu daripada bumi melaka.blogspot.com ini

Hang Tuah : Menjunjung titah tuanku tapi kembalikan keris patik Taming Sari untuk patik nyah-kan di penderhaka itu.

Sultan : Tuah... Kalau kau aku dah tak suka, keris kopun aku tak mahu. Aku dah kasi sama orang.

Hang Tuah : Sama sapa tuanku?? (Jeng jeng jeng...)

Sultan : Sama si Jebat (Jeng Jeng Jeng)

Hang Tuah : Kalau Taming Sari di tangan Jebat, jangan katakan nyah-kan si Jebat,  auww -kanpun belum tentu" kata perlahan Hang Tuah bila mengenang Taming Sari di tangan Jebat.

** sketsa ini tiada kaitan dengan mana-mana watak berkaitan kerana ia rekaan penulis semata-mata untuk lebih memahamkan diri sendiri.

HARI INI

Setelah beratus tahun penamat keris tersebut muncul dengan pelbagai versi.

Versi 1:

Kebanyakkan orang Melaka percaya keris tersebut dicampakkan ke Sungai Duyong dan tiba-tiba seekor buaya putih  menjelma serta menelan keris tersebut. Lalu bersemadi di dalam Sungai berpenunggu tersebut hingga satu masa diperlukan kelak.

Versi 2:

Ada juga cakap-cakap bahawa keris tersebut diserahkan oleh Hang Tuah kembali kepada Paduka Sultan hingga berlakunya proses Paduka Sultan keluar daripada Melaka akibat serangan Portugis dan mewariskan keris tersebut kepada pewaris yang kini berada di Kesultanan Perak. Dikatakan susur galur Kesultanan  Perak berasal daripada Kesultanan Melayu Melaka. Kini dikatakan tersimpan di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, Perak,

Versi 3:

Keris tersebut dikatakan telah disembunyikan di Pulau Besar yang dianggap oleh keramat oleh sesetengah orang.

Walau apapun versi, tiada siapapun mampu mengesahkan dan menjadi rahsia. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Apapun cerita tentang taming sari, namun tetaplah kita sebagai seorang Islam bahawa tiada benda yang lebih berkuasa daripada Allah dan sebarang kemudaratan itu berlaku dengan keizinanNYA jua.

Hang Tuah dan Hang Jebat, siapakah yang benar???? nantikan jika diizinkan aku citer ikut idealogi aku.



Selasa, 7 Ogos 2012

Sketsa Pasar Ramadhan

"Hah! mari.. mari.. belilah. baik untuk minda, baik untuk kesihatan dan tidak ada kolestrol". Lantas aku mencari-cari menu apakah itu dipasar Ramadhan yang baik untuk minda, baik untuk kesihatan dan tidak ada kolestrol. Adakah Kismis Minda? atau Jus Tok Guru? atau Minyak Masak tanpa Kolestrol???

Dah dekat. Tersenyum aku.. Yo yo brader ni..


Ini DIA!!!!

Gambar popia sambal aku cilok kat incik gogel

Anyway itu cara dia berniaga. Oklah tu... Bayangkan pasar ramadhan sonyap jo. Dah sebijik macam melawat kubur di pagi raya.

Cuma macam tahun-tahun lepas, tahun ni di pasar ramadhan selain daripada kuih muih dan makan, tidak ketinggalan awek-awek yang memakai baju ketat hingga hampir tersembul buah miliknya. Adehh nak tgk bawah kang terlanggar plak orang.. tengok depan terkebil-kebil mata ni.. Itu belum lagi yang suar ketat sampai nak putus tetas suar tu. Nasib baiklah jahitan jeans memang kuat.

Hmmm.. nak nasihat dah tua. Pandai-pandai la ekau.

Khamis, 2 Ogos 2012

Gitar

Baru-baru sempena hari lahir aku Cik Teman aku menghadiahkan sesuatu diluar dugaan. iaitu....



Memang lama giler aku tak main gitar ni. Kali terakhir aku pegang gitar kapok abang long aku masa tahun 1995. Pada waktu itu aku first time belajar main dengan abang zamri. Puas aku kena ketuk sebab jari keras. Pastu siap suh aku tekan kuat-kuat tali 'steel' tu. Pergh giler.. mengelupas kulit jari tangan kiri nak memahirkan kod. Masa tu lagu yang biasa aku mainkan ialah "Dia Ambang Wati - Wings" dan "Bidadari - Lela"

Belum sempat mahir tahap guitaris legend seperti Slash-Gun n Roses atau Kirk Hammett-Metallica aku buat keputusan tumpukan peperiksaan STPM. Gitar itu pun hilang.
 Slash

Kirk

Kini aku miliki semula sebuah gitar acuistic dan kena start balik belajar A to Z. Rasanya setahun lagi pandai la kot. Haha.

Maka beberapa perkara lazim disekitar anda dalam percubaan belajar main gitar ialah:

1) Mesti ada gitar sendiri. Satu ketika dulu aku tidorpun dengan gitar. Mulakan dengan gitar murahpun takpe tapi tengoklah juga tahap kualitinya. Aku pernah jumpa satu di gitar kat pasaraya yang Fretboard gitar (alah yang bar-bar pada hujung gitar) tu tak cukup sifat. Aku tanya Cik Teman aku dia beli sekitar RM300 ++ termasuk alat tune gitar. Alat tune ni tak belipun takpe. Bagi budak tak pandai cam aku je sesuai. Hehe

2) Aku gerenti jari yang pegang kod akan sakit. Lebih-lebih lagi guna tali steel. Nak guna tali Nylon pun boleh tapi bak kata kawan aku.. itu gitaris pondan. Ceiit terus aku tak jadi tukar tali. Hujung jari nanti akan mengelupas dan akhirnya bertukar menjadi keras seperti kulit raksasa. Acah je.. akan rasa keras sikit.

3) Sampai satu tahap di mana anda rasa tak pandai main. Akhirnya akan putus asa. Maka hati-hati dengan sikap negatif ini. Pastikan semangat Slash sentiasa meresap dalam jiwa anda. Hahaha

4) Jangan takut tali putus. Itu perkara biasa. Harga tali ikut kebesaran. Kalau tali 6 (paling besar) dalam RM3.00 - RM4.00 kot. Huhuhu kalau putus tali ni memang la ko kuat sgt goreng. Tali 1 (paling halus) dalam RM1.60 - RM2.00. Alah kebanyakan kedai runcit / buku Cina ada jual. Kalau tukar satu set lagi bagus sebab boleh sama jenis tali.

Bagi jantan-jantan macho, dengan kemahiran bermain gitar ni.. percayalah saham anda naik satu mata. Kalau kena gaya silap gaya 100 mata. Bagi yang belum ada basic aku suggest carilah guru sebab mudah nak soal jawab. Guru terbaik ialah abang-abang kat pondok tu. Sebab makian, kutukan dll yang boleh buat cepat pandai. Kalau takut carilah Kedai Belajar Muzik. Kat Melaka ni setahu aku salah satu kedai belajar muzik kat area Taman Mutiara Batu Berendam.  Tapi yang dah ada basic.. tahu cord dll boleh ko belajar kat youtube je sebagai memahirkan diri kot.

Apapun terima kasih Cik Teman, lepas ni start la semula sesi pembelajaran aku main gitar. Greng.. Greng.. Tussss.. (gitar putus).

Aku teringat pesan seorang ustaz. "main, main juga tapi jangan sampai jadi NAJIS". Aku rasa semua faham kot maksud dia tu.

Chow

Jom layan Hotel California dulu..


Isnin, 23 Julai 2012

Jadual Waktu Imsak & Berbuka Negeri Melaka 2012


Selamat Berpuasa.

Chow.

jom baca Buku Doktor Umum : Memoir Tun Dr. Mahathir


Aku baru abis baca Buku Doktor Umum : Memoir Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan 963 Muka surat bersamaan 63 bab.



Secara keseluruhannya aku yang memang minat pemikiran Tun Dr. Mahathir (TDM) sangat bangga memiliki buku ini walaupun ianya hadiah daripada Cik Teman. 

Setelah baca buku ini bertambah keyakinan aku pada kesungguhan TDM mentadbir Malaysia hingga menjadi kilauan permata dunia hari ini. Aku tahu ada yang kurang menyokong dan terus menerus menghina TDM. Tak dinafikan semasa aku di Universiti tahun 1998 iaitu peristiwa Anwar dipecat, aku juga sokong habis Anwar. Diakui tutur kata Anwar ketika jadi TPM membuatkan aku yang mentah ini menyanjungi beliau berbanding TDM. Tambahan pula, ketika itu maklumat yang sampai sangat terhad. Mana ada blog yang menceritakan hal-hal sebenar ni. Jadi sebagai bekas mahasiswa aku nak nasihatkan para mahasiswa, selidik terlebih dahulu dalam-dalam sesuatu perkara dan fikirkan dengan matang. Jangan la fanatik keterlaluan terhadap sesuatu atau seseorang kecualilah terhadap Rasulullah s.a.w.

Kini setelah aku habis 62 bab ni, aku tahu betapa TDM ni seorang yang sangat kenegaraan. Boleh dikatakan beliau lebih mementingkan negara daripada diri sendiri. Aku tahu MUNGKIN ada yang cakap TDM berbohong menerusi buku ini. Tetapi pada pandangan aku, sebagai seorang manusia yang rasional membohong melalui buku adalah sesuatu yang tidak masuk akal terutama apabila dalam buku tersebut melibatkan orang sekeliling termasuk musuh sendiri. Sangat mustahil berbohong menerusi buku terutama melibatkan musuh dan hal ehwal negara serta buku ini bakal di baca oleh seluruh pelosok dunia  di mana ia dikarang oleh pemimpin terkenal dengan gelaran musuh Yahudi dan lantang bersuara. Amacam? fikirlah logiknya. Kalau ada maklumat tidak tepat tentu musuhnya dah betah semula buku ini. Kalau salah apa yang dia terangkan, tentu pihak tertentu yang tertuduh boleh pertahankan diri. Fikir.. fikir.. fikir...

Di dalam buku ini juga, aku rasa banyak sangat perkara yang kita tidak ketahui tetapi akhirnya dibongkarkan oleh TDM.

Antara yang menarik minat aku ialah ketika TDM kecil yang pernah dibuli rakan sekolah :)
Kemudian semasa TDM dalam era awal penglibatan politiknya
Kenapa beliau membina Lebuhraya, KLIA, Putrajaya, Jambatan Bengkok, Laluan keretapi dan pelbagai lagi
Cara beliau dipilih menjadi TPM oleh Tun Hussein,
Hubungan beliau dengan Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak
Cara beliau memilih TPM beliau
Kisah beliau dengan Lee Kuan Yew
Kisah bagaimana pemecatan Anwar
Kaedah beliau bersama pasukan menyelamatkan ekonomi negara
dan yang paling terkesan ialah
Kisah bagaimana penggantinya yang kurang berkesan meneruskan pentadbirannya
Hubungan Malaysia dan Singapura.

Sebenarnya banyak sangat lagi.... tapi aku percaya banyak lagi hal ehwal negara yang rahsia disimpan oleh TDM. 

Bawah ni antara bab yang terdapat dalam buku ini.... Harganya juga hanya RM59.90 je (kata Cik Teman la..)




Jenuh jugak aku nak ngabiskan.. anyway membaca itu pelita ilmu.. membaca la.. dan aku bukan pro mana-mana pihak,  Buku Soal Jawab Ustaz Azhar Idrus pun aku ada beli, Majalah Perajurit pun aku langgan sejak 2 tahun lepas. Semua itu tujuannya untuk menambah ilmu pengetahuan aku je. Prinsip aku senang je.. baca je kemudian fikir dan nilai yang terbaik. Kan Allah dah bagi otak.

Chow.

Khamis, 12 Julai 2012

Pemberontakan Pertama Di Melaka

Lama plak aku tak ceritera pasal Sejarah Melaka.. meh kita zoommmm...

Bila baca cerita pasal Mesir, Syria, Iraq dll maka terimbas kita tentang pemberontakan. 

Kisah dibawah ini bukan kisah 100% benar dan ianya disesuaikan dengan humor agar anak muda tak rasa menyampah dengan sejarah. Ia juga tiada kaitan dengan sesiapa atau apapun kecuali lipatan sejarah semata-mata.

Mengikut kisah, pemberontakan pertama di Melaka ialah ketika zaman Raja Ibrahim yang bergelar Parameswara Dewa Syah. Sapa Raja Ibrahim?? Baginda anak kepada Sultan Muhammad Syah (1424 - 1444) dan bondanya iaitu Puteri Rokan.  Baginda mempunyai abang ibu lain iaitu Raja Kassim di mana ibunya ialah Tun Wati anak Mani Purindan. Orang Kebanyakan. Pehh pening... Faham? Tak faham lantak la... aku nak citer pasal pemberontakan bukannya salasilah.. Itu lain kali aku citer.

Walaupun dari segi senioriti Raja Kassim patut take over tahta Melaka, namun disebabkan campur tangan bapa saudaranya Raja Rokan, Raja Kassim telah diusir dengan alasan ibunya orang kebanyakan.Hakikatnya ramai pembesar kureng dengan pemerintahan Raja Ibrahim yang dianggap boneka kepada Sultan Rokan, namun pembesar masih bersabar disebabkan umur muda Raja Ibrahim.

Raja Kassim pun keluarlah dari Istana duduk di perkampungan nelayan bernama Umbai (yang ni aku belasah je). Di perkampungan nelayan itu berjumpalah Raja Kassim dengan Maulana Jalalludin yang tiada kaitannya dengan Jalalludin Hassan. 

Lama jugak Raja Kassim termenung kat jeti sambil tengok ikan belacak ternguit-nguit kat lumpur. Sekali tengok dah macam adik dia jer.. sakiittt je hati. Tun Ali iaitu bapa saudara Raja Kassim merangkap Penghulu Bendahari tengok pun sedih je.. 

"Hari-hari termenung kesian plak aku tengoknya maulana" kata Tun Ali kepada Maulana

"Iyolah.. dah hitam dah kulit dio asyik berjomur jer" Balas Maulana

"Apa kata kita ramai-ramai anjurkan demonstrasi bersih 1.0001 nak tak?" Kata Tun Ali lagi

"Gilo ko nak buek demontrasi.. Kang MRU (Melaka Reserved Unit) sembor air, kocut tolo den" Kata Maulana.

"Ye tak ye jugak.. Kalau begitu kita serang jelah Istana.. nanti aku kawtim dengan pembesar lain" Cadang Tun Ali.

"Itu den sotuju!! sobab MRU tak sompat laei nak nimba air kat parit nuu.." Panjang muncung Maulana.

Maka merekapun buatlah analisis SWOT bagi menjayakan rancangan tersebut. Hampir semua pembesar bersetuju dengan rancangan Tun Ali termasuklah Bendahara Seri Wak Raja yang memang berbulu je dengan tindak tanduk Raja Rokan ibarat bersultan di mata beraja di hati. 

Malam yang dinantikan tiba, mereka terus masuk ke Istana dan bertempur. Tentera Melaka yang melihat Bendahara Seri Wak Raja memainkan peranan telahpun berpihak kepada Bendahara. Maka berlakulah pertempuran antara tentera Melaka vs Tentera Raja Rokan. Setelah 7 jam bertempur termasuk tolak solat Jumaat dan buang air kecil serta besar, maka berlakulah peristiwa di mana Raja Rokan ingin melindungi (memeluk) Raja Ibrahim tertusuk kerisnya  ke perut Raja Ibrahim. Lepas tu Raja Rokan juga dibunuh oleh tentera Melaka.

Parameswara Dewa Syah ataupun Raja Ibrahim pun mangkat dan dimakamkan dengan gelaran Abu Syahid, dimana pemerintahannya hanya sekitar 17 bulan sahaja.

Setelah itu tertaballah Raja Kassim dan digelar Sultan Muzaffar Syah.

Rabu, 11 Julai 2012

Karnival Udara Antarabangsa Melaka 2012

Dua tahun lepas aku pernah citer pasal Karnival Udara ni kat SINI.

Tahun ni ia datang lagi dan aku harap lebih mantap dan best... Cuma aku tak fikir akan ada pertunjukkan macam ulang tahun TUDM kat Subang yang aku pergi bulan lepas. Memang syiookk.. tengok sukhoi kita buat aksi di udara. 

Ok balik citer Melaka International Air Karnival ni, ia bakal berlangsung pada 13 - 15 Julai 2012  (Jumaat - Ahad) bertempat di Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka.


Bayaran masuk kalau ikut tahun 2010 ialah RM1.00. Kira boleh la... Tapi kalau sampai RM10.00 aku fikir dua kali jugak sebab pesawat yang dipamerkan banyak jenis CESNA ataupun pesawat ringan je. Kurang meraik minat aku yang lebih ke arah jet-jet pejuang.

Isnin, 25 Jun 2012

Balas Artikel Pasal UTC

Aku memang bukan ahli politik. Tak menjadi mana-mana ahli cawangan/rating parti di Melaka. Namun aku sangat mengikuti perkembangan politik tanah air di mana bagi aku politik dan ekonomi sesebuah negara jauh lebih penting daripada merosakkan kedutaan disebabkan pengklaiman budaya. Budaya = amalan sesuatu bangsa. Dah bangsa tu ada kat mana-mana mestilah dia dan komuniti dia amalkan lagi budaya tu. Apa la kurang cerdiknya manusia-manusia ini. 

Ok. Tutup cerita budaya. Aku memang malas nak citer politi tapi kali ni terpaksa aku cerita pasal politik bila aku terbaca satu blog politik menulis "PENGHINAAN : RAKYAT DIBAYAR RM6 HADIR KE UTC?". Perghh.. nak aku maki.. buat tambah dosa aku je nanti.. tapi marilah aku kupas..

Aku difahamkan oleh Tok Ketua aku sebanyak RM6 kupon makan dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri sebagai cenderahati je bagi mereka yang hadir ke Program UTC ni. Kupon ni boleh digunakan di sepanjang gerai makan / minum di Jalan Hang Tuah. Walaupun aku bukan PENASIHAT EKONOMI tapi aku fikir dengan RM6, meraka yang hadir akan perolehi manafaat berupa makanan dan peniaga juga dapat duit tersebut kerana rakyat mudah membelanjakan kupon tersebut. Bayangkan 100,000 kupon itu beredar di Jalan Hang Tuah bermakna RM600,000 berlegar di Jalan Hang Tuah pada 23 Jun lalu. Itu belum yang keluarkan tunai untuk beli purse, tali pinggang dan wallet berharga RM5 - 10. Belum masuk mereka yang beli t-shirt termasuk jersi Harimau Malaya. Peniaga di situ aku tengok 90% orang Melayu di mana aku jangka pemborongnya tetap orang Cina. Semua dapat bahagian masing-masing. Alhamdulillah.Tutup citer bab ekonomi di mana aku belasah jer. Kalau salah aku minta maaf.

RM6 bukan pembayaran untuk memaksa rakyat Melaka hadir ke UTC. Apa kauorang ingat Rakyat Melaka ni bangang sangat ke kerana RM6 nak bersesak-sesak sepanjang Jalan Hang Tuah. Orang paling miskin kat Melaka ni aku gerenti ada pendapatan bulanan RM400-RM600 hasil bayaran kebajikan daripada jabatan tertentu. Kalau ada kat kampung Melaka ni yang miskin hidup melarat. Tak de makanan langsung, kauorang boleh telefon Unit PEMBELA yang ditubuhkan khas oleh Kerajaan Negeri iaitu 06-2307363 / 2307341. Kalau diaorang tak layan kauorang email kat aku nanti aku report kat Tok Sidang. Sebab yo yo je Tok Sidang cover mereka ni. Balik pada cerita  RM6. Kalau bukan sebab RM6 diaorang datang, maka sebab apa diaorang datang?? Mungkinkah sebab Tok Najib atau mungkin nak tahu apa itu UTC atau memang nak menyokong hasrat murni Kerajaan Pemerintah atau nak menang cabutan bertuah? Rakyat Melaka secara individu je boleh jawab. Akupun tak terhegeh-hegeh nak jawab untuk orang lain.

Dalam artikel tu juga nampak seolah-olah Kerajaan Negeri tak de duit?? Ceh. Aku rasa ada jugak kot orang yang tak menyokong Kerajaan dapat hadiah cabutan bertuah. Silap gaya abang yang dapat motor tu orang penentang utama. Sapa tau. Tapi dah rezeki dia... oklah tu... Aku dengar seorang awek  macam baya budak sekolah je memenangi hadiah sebuah kereta. Waahhh.. tahniahlah. Terima kasih jugak kepada Melaka River Cruise berikan perjalanan percuma daripada Parking Taman Rempah ke Bus Stand Express lama. Kemudian perjalanan balik RM1.00 je dikenakan. Macam teksi air daa... respek!!

Cuma aku terkilan dalam artikel blog tersebut tak citerpun berapa ramai yang datang. Rasa macam tak ada KEADILAN di situ tapi bila fikir balik.. alah dah memang blog politik mestilah hanya cari keburukan tak pernah ada perasaan menghargai walaupun satu AGAMA dan BANGSA. Walau bagaimanapun aku boleh katakan sangat ramai la tapi tak sampai la 500,000 atau 300,000 orang macam program kat Dataran (kata sesetengah orang laaa).  Gambar dibawah aku amik dari atas Bank Rakyat kira-kira 200 - 300 meter daripada pentas utama tempat perasmian dan satu daripada 10 hot spot Jalan Hang Tuah ni. Berapa orang aku tak kira plak dan tak de kuasanye aku nak kira.




Chowww

Khamis, 21 Jun 2012

Penduduk Melaka Awas 23 Jun @ Jalan Hang Tuah

Pengumuman kepada Rakyat Melaka dan pelancong.

Pada 23 Jun 2012 (Sabtu) ni Kerajaan Negeri Melaka akan melancarkan UTC di Wisma Persekutuan lama. Dijangka 100,000 orang kehadiran disasarkan.

Apa yang penting yang ingin aku khabarkan ialah Jalan Hang Tuah dan Jalan Tan Chay Yan di tutup selama 8 jam mulai jam 6 pagi hingga 2 petang. Oleh itu, bagi yang ada kerja mendesak di kawasan itu diharap dapat menggunakan Jalan Tun Ali (Courts Mamout lama) dan di situ kawasan parking juga disediakan. Bagi yang ingin memeriahkan dijemput hadir kerana sungguh banyak aktiviti dan pameran berguna telah disediakan oleh Kerajaan Negeri Melaka.



Tentang UTC nantilah aku citer panjang.

Chow..

Jumaat, 15 Jun 2012

Airbus A320 Landing di LTAM

Sebelum ni, kecoh bila airbus AirAsia tak mau turun kat Melaka. Sampai jadi bahan senda segelintir pihak. Tapi aku tahu perangai Ketua Menteri Melaka ni.. Selagi dia rasa perkara yang dia buat itu logik, dia akan bikin sampai berjaya.

Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM) aku dah citer panjang lebar dah sejak zaman pembukaannya lagi. Setakat ATR Firefly memang dah biasa turun atas perut bumi bertuah ini, Boeing 737-500 milik Riau Airlines pun dah turun.

Baru-baru ni turun plak Airbus A320 milik Air Asia melakukan ujian pendaratan di LTAM dan alhamdulillah selamat landing dengan jayanya. Maka kemungkinan perbincangan positif dapat dilaksanakan di negeri Melaka yang melibatkan AirAsia.




 Gambar cilok daripada FB

Semoga Melaka lebih bertambah maju dan makmur dengan kehadiran LTAM ini. Kepada yang banyak komplen, cuba la sesekali rasa bersyukur sebab Melaka ni telah / sedang dimajukan untuk berada di tahap terbaik. Ni asyik-asyik kauorang citer hutang Melaka banyak. Kalau Melaka ni tak berhutang, aku gerenti kita hanya ada kota A-Famosa dan Bukit St. Paul tu untuk dilawati sampai kiamat. Yelah.. peruntukan yang kita perolehi hanyalah mengikut Perkapita. Berapa kerat sgt bilangan penduduk Melaka ni. Lagipun yang kita hutang pun kat bapak kita (Kerajaan Persekutuan). Bukan hutang dengan bank atau kerajaan singapura. Tok sah la rasa iri hati dan selak keburukan jer.. sesekali kena rasa bersyukur.. takut nanti Allah tarik balik kesenangan yang diperolehi ini.

Ok Chow.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com