Jumaat, 12 Februari 2010

Yassin Tunjuk Kehebatannya

Surah Yassin. Sebut jer aku rasa semua mereka yang beragama Islam dan telah mumaiz pasti tahu surah Yassin ni. Pandai baca atau tidak je membezakan. Yassin sinonim dengan orang yang meninggal dunia dan menunaikan hajat-hajat yang besar. Kalau zaman arwah bapa aku dulu setakat baca yasin berpuluh kali dalam 1 malam tu biasa jer aku tengok.. tapi kenapa zaman ni semakin susah ek??


Aku rasa salah satu sebabnya ialah kita lebih suka main blog daripada bersila / bersimpuh mengadap Yassin kot atau bahasa lain hiburan terlalu banyak melekakan kita. Aku sebutkan ni sebagai mengingat diri aku sendiri dan kengkawan. Sebenarnya Yassin ni memang banyak manafaat.

Bukti hidup : Aku sendiri pernah beberapa kali ditimpa masalah dan dengan menggunakan Surat Yassinlah tempat aku mengadu kepada DIA. Akhirnya masalah aku selesai. Alhamdulillah... Tapi janganlah ketika masalah jer kau ingat mengaji, masa senang kau tunggang dan tonggeng. Kadang-kadang aku rasa masalah aku lebih mudah diselesaikan oleh Allah setelah membaca Yassin. Dalam otak aku fikir.. mungkin orang sekarang dah tak ramai membacanya kot. Jadinya Allah memang memberikan kelebihan kepada yang meminta menggunakan melalui bacaan yassin ni.

Dekat office aku ni setiap Jumaat sejak 2 tahun lepas mereka anjurkan bacaan Yassin (kecuali cuti) dan hasilnya walaupun banyak kerja tapi pengakhir setiap projek berjalan dengan lancar dan mereka yang dikatakan menyusahkan orang lain, akan terkeluar dengan sendirinya. Wallahualam.. Kuasa Allah semata-mata.

Bagi mereka yang ditimpa musibah, di pagi Jumaat yang mulia ni.. aku sarankan cubalah kembali meminta dengan kaedah yang lebih sedikit. Member aku pernah mempunyai anak kembar yang mengalami penyakit berkaitan genetik selepas lahir. Maka dengan tekad, belum habis pantang dia (suami) membaca Yassin dengan satu permintaan kepada Allah agar anaknya dipulihkan. Dia membaca secara berterusan 40 hari selepas maghrib. Kalau gagal satu hari ulang balik dari satu (biasanya mereka belajar ilmu-ilmu persilatan faham perkara ini). Niat satu je. Alhamdulillah selepas 40 malam baca Yassin. Anaknya 100% pulih tanpa sebarang rawatan hingga doktor pun pelik. Kini anak kembarnya membesar dengan sihat hingga hari ini.

Kita usaha dan ikhtiar beb. Ingatlah ayat kedua terakhir Yassin Kun (jadi) Payakun (jadilah)..


Kelebihan Ayat Yassin

Ayat 1 - 9 : Untuk keselamatan diri


Ayat 9 : Baca selalu untuk mengelakkan orang jahat.

Ayat 12 : Merupakan Jantung Yaasiin - Rasulullah s.a.w. berharap ayat ini di hafal oleh setiap mukmin dan mukminat.


Ayat 13 - 35 : Mengisahkan orang-orang yang mati syahid.


Ayat 22 - 23 : Untuk menjaga aqidah Memberi hidayah kepada anak.


Ayat 29 - Sebagai amalan untuk mengelakkan diri dari di fitnah dan kejahatan mulut & juga utk digunakan jika kita rasa orang nak fitnah or aniaya kita. Lebih elok selepas baca di semburkan ke muka orang tsbt. tapi janganlah sampailah tersembur air liur ko.


Ayat 30 : Untuk keinsafan - Supaya dapat dipertemukan dengan Allah s.w.t. (harus sentiasa berada dihati - beramal dengannya).


Ayat 32 : Untuk menginsafkan orang lain supaya menjadi baik.
Caranya: Ingat yang segalanya datang dari Allah s.w.t. Kita umat Muhammad & kita orang Islam


Ayat 33 - 35 : Elok dijadikan amalan bagi sesiapa yang suka bercucuk tanam. Tanaman akan subur


Ayat 36 : Menerangkan yang kehidupan ataupun kejadian di dunia ini dijadikan berpasang-pasangan. Ayat ini elok diamalkan bagi sesiapa yang belum berkahwin supaya di pertemukan jodoh.
Caranya: Baca dan berdoa. Hembus dan sapu pada muka setiap pagi sebelum keluar rumah.


Ayat 37 : Adalah untuk menetapkan aqidah diri sendiri. Hati yang kering akan hidup semula.


Ayat 38 : Mengisahkan yang bulan dan matahari pun sujud pada Allah s.w.t. yang satu.


Ayat 39 : Mengisahkan ilmu falak.


Ayat 40 : Merupakan kenyataan Allah s.w.t. yang satu.


Ayat 41 : Mengisahkan Nabi Noh a.s. naik kapal - Elok di baca sewaktu menaiki kenderaan.


Ayat 44 : Mengisahkan keseronokan hidup di dunia - Di baca untuk dijauhkan fitnah dalam hidup.


Ayat 45 - 48 : Merupakan kedegilan orang kafir kepada Allah s.w.t.


Ayat 49 : Menceritakan hari akhirat dan kehidupannya.
Tiupan 1 - Datang dengan tiba-tiba
Tiupan 11 - Hancur
Tiupan 111 - Semua orang di hidupkan semula dan hadir dipadang Mahsyar.


Ayat 50 : Setiap orang akan dihisap mengikut amalannya.


Ayat 58 : Merupakan salam daripada Allah. Jika rasa sakit kepala, baca dan sapukan ke kepala. Ulang sebanyak 3x.


Ayat 76 : Dibaca untuk mententeramkan diri dari fitnah orang. Dijadikan amalan & jika hati rasa sedih, sebak atau pun kecewa.Sambil pegang dan urut dada, bacalah ayat tsbt.


Ayat 78 - 79 : Dikhaskan untuk sakit urat, tulang dan badan .Untuk doa ayat 78. "dia berkata, Siapakah (yang dapat) menghidupkan tulang belulang padahal telah hancur?. Juga bacalah jika sakit tulang, urat atau tulang patah berikan ayat ini.


Ayat 79 : Katakanlah, Yang akan menghidupkannya ialah yang menciptakannya pertama kali. Dan Dia Maha Mengetahui tentang segala makhluk."


Ayat 82 : Untuk Hajat - Jika berhajat sesuatu bacalah 100x .
Dibaca pada air dan minum selama 40 hari boleh menjadi penawar.
Jika air habis ulang bacaan tsbt sehingga 40 hari.
Caranya: Sembahyang Tahajjud (3x) berturut-turut pastu baca pada air 100x & berdoa apa sahaja hajat

Buah-buahan yang diceritakan dari dalam Al-Quran adalah:
Buah Zaiton - Elok untuk kulit
Kurma - Berkhasiat (memberi tenaga)
Delima - Dalam sebiji buah ada sebutir biji yang menjadi penawar ubat yang mujarab
Ad Tin - Memberi kekuatan - tenaga, fikiran lemah, tidak boleh beranak.

2 comments:

sYeNgEt ke senget?? berkata...

tapi yg sdehnye.. skrg org jadikan yassin hanya utk halau hantu.. dah salah gunakan, dan hanya ingat ayat dari surah yasin semata2 berkaitan dgn makhluk halus.. hurm..

Lekir berkata...

hahaha.. takpe... takpe.. asalkan dia tahu bahawa hanya ayat Allah mengatasi segalanya di dunia ni...

Buatnya dia percaya kemenyan boleh halau antu.. lagi haru...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com