Khamis, 18 Februari 2010

Jenjalan Atas Sungai Melaka

Sungai Melaka kini dah berubah wajah.. 10-15 tahun dulu.. air punyalah keroh.. hanya biawak je boleh hidup. Hari ni.. sungai dah menghijau menandakan banyak plankton dah boleh hidup.. Bila Plankton dah boleh hidup bermakna ikan dah boleh carik makan... Bila Ikan Dah boleh carik makan maka manusia pun boleh carik makan jugak.



Aku tak nafikan beratus juta duit dikeluarkan untuk bangunkan semula sungai ni.. tapi kalau fikir logik.. amat berbaloi duit tu dibelanjakan dan hasilnya amat memuaskan. Dulu Sungai Melaka dianggap sungai mati... mau tahap 5 kot.

Sekang aku rasa dah tahap 3 atau 2 bermakna hidupan dah boleh hidup.

Nak jernih macam air mineral memang la makan masa.. lumpur kedahak semua gangbang ada dalam tu.. tetiba dalam masa singkat nak suh jernih.. kabana la..

Bau dah hilangpun dah kira ok...

Aku rasa lagi 5 tahun boleh kot kalau nak jernih... InsyaAllah..


Aku masih ingat ada beberapa negeri ingin belajar cara Melaka mengendalikan sungai tersebut.. dan dengar citer Kerajaan Negeri tiada masalah dalam berkongsi pengalaman tersebut.

Di sungai tersebut kini disediakan perkhidmatan feri menyusuri sungai tersebut. Jangan pandang lekeh.. ketika Majlis Raja-raja di negeri Melaka ada sultan-sultan kita telah sudi mencemar duli menaiki feri tersebut menyusuri Sungai Melaka.. Menjunjung kasih Tuanku. Tak silap aku masa tu zaman Tuanku Sultan Perlis jadi DYMM Yang Dipertuan Agong. Kira tahap tinggi jugak lah perkhidmatan feri ni beb. Amacam? Moh rasa.



Bagi perkhidmatan Melaka River Cruise 4 buah jeti telah dibina bagi kemudahan pembelian tiket serta menaiki bot. Jeti seperti berikut :-

• Jeti Taman Rempah Ratus ( Spice Garden ) di Jalan Tun Sri Lanang

• Jeti Medan MBMB di Jalan Bunga Raya

• Jeti Padang Nyiru di Jalan Laksamana

• Jeti Quayside di Jalan Merdeka


Nak naik memang kena bayau bro.. kalau free pakcik drebar feri nak makan apa?

Dewasa : RM 10.00

Kanak kanak : RM 5.00 ( 2 tahun hingga 12 tahun )

Kanak kanak bawah 2 tahun adalah percuma.

Bot VIP

Dewasa : RM 20.00

Kanak kanak : RM 10.00 ( 2 tahun hingga 12 tahun )

Kanak kanak bawah 2 tahun adalah percuma.

Menyusuri Sungai Melaka dengan menggunakan perkhidmatan bot VIP, pelanggan akan dihiburkan dengan artis yang telah dilantik oleh pihak perbadanan serta pelanggan akan lebih selesa kerana bot VIP hanya membawa 20 orang pada satu-satu masa.


Kini satu pakej baru telahpun dibuat iaitu makan di atas feri tu.. tak silap aku RM500 pakej untuk 10 orang kot.





3 comments:

meera^da cute..*_* berkata...

wah...baru taw..haha..nanti nk try arr singgah melaka..

Unknown berkata...

Aku org Melaka tp tak berkesempatan lg mengelilingi sungai Melaka.. Asik merantau je dari kecik..

Pantai klebang pe citer bro? ke dah ilang pantainye sebb hakisan

apek berkata...

meera.. ish! ish! takpe... takpe.. nanti try singgah.. banyak lagi benda yang tatu nak bgtau ni

teruna... aku ada buat entry pasal pantai klebang.. roll bro kat belakang2 tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com