Isnin, 11 Januari 2010

Sejarah Melaka (Bab 4: Pemerintahan Sultan Muzaffar Shah)

Sambung daripada Bab 3

Maka dikhabarkan berita semasa pemerintahan Raja Ibrahim iaitu adik kepada Raja Kassim pun berlangsung selama setahun.

Macam biasa beb.. takkan adik perintah abang.. ni sudah melangkah bendol...

Mengikut sejarah orang tua yang disampaikan menerusi lisan semata.. berlakulah pembunuhan maka berulanglah peristiwa zaman Nabi Adam di mana Qabil dan Habil.

Kalau dah dibunuh.. bermakna mati la Raja Ibrahim..

Yang bunuh tak mati ni cuma Hang Tuah je.. Hukum bunuh tapi hidup lagi... Ilmu tu orang tak belajar... aku rasa Bendahara masa tu kena ubat guna-guna kot..

Kalau Raja Ibrahim dah tiada secara automatik dan matematik Raja Kassim amik alih la.. Kau gila nak tuduh Raja Kassim buat konspirasi bunuh adik dia.. tak pasal2 kau kena tanam idup-idup kat bukit china. Lagipun takde bukti bahawa Raja Kassim bunuh.. CSI pun tak tubuh lagi masa tu..

Walau bagaimanapun. ini kisah dia adik beradik rebut kerusi.. biau la..
Sapa suh ayah dia 'buat' anak lelaki dua orang???

Macam biasa raja dulu2 mesti tukau nama.. barulah badi tak lekat. Raja Kassim pun tukau nama kepada Sultan Muzaffar Shah dan dikhabarkan memerintah 1446-1458 serta mengangkat agama Islam sebagai agama rasmi.

Lepas tu.. mula la negara jiran kedengki.. Yelah jadi pusat perdagangan dunia beb..

Siam mulakan serangan menggunakan senjata tercanggih masa tu..

Namun, negara Melaka boleh dianggap maju ketika tu beb.. Tapi peringkat Asia tenggara la.. setakat Siam tu.. apa barang. Di sekat macam tu jer sebelum sampai Muar...

Agama Islam berkembang sungguh ketika pemerintahan Sultan Muzaffar ni..

Ketika zaman baginda juga terlantiknya Bendahara Tun Perak yang terkenal dengan kebijaksanaannya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com