Selasa, 24 November 2009

SEJARAH MELAKA (BAB 3 : PEMERINTAHAN SULTAN MUHAMMAD SHAH)

Sambungan daripada Bab 1 dan Bab 2

Sultan Muhammad Shah ni adalah pengganti Sultan Iskandar Shah a.k.a Parameswara.. Baginda ni memerintah mengikut lunas Islam.. ialah kau bayangkanlah masa dia kecik lagi bapa dia dah peluk Islam.. gerenti la dia dididik dengan ajaran Islam... Asalnya nama dia Sri Maharaja... Fuh! power la punya nama... agaknya imam kata sri Maharaja tak bagus kot sebab kerana perkataan 'Sri' tu nampak mcm pompuan jer... tapi aku yakin baginda tak auuww... menci.. menci.. ai.. InsyaAllah... Oleh itu.. tukar la nama.. lagipun baru-baru peluk Islam nama Muhammad kan glamor.. Masa tu rakyat biasa je pakai nama poyo-poyo ni seperti Kulup.. Kuntum.. Perahu Layar.. Ranting... kemenyan.. Setanggi.. dan sebagainya.. Alahai.. nama 'buruk' pun ada.. kau tak caya cuba tanya nek moyang kauorang..

Sambung lagi... Baginda memerintah 1424-1444... Baginda mula mengamalkan prinsip menyebarkan agama Islam terutama yang datang dan nak kahwin dengan orang Melaka... Baginda dapat dua orang anak iaitu Raja Kassim yang tua dan Raja Ibrahim yang bongsu.. Lepas dia mangkat start la perpecahan.. kauorang pun tahu kalau ada dua orang anak mesti la gaduh2.. rebut2 harta... berlaku ketidakpuasan hati dan sebagainya... Nanti aku citer la ye.. Sorang baik alah-alah Bawang Merah (versi Melayu) dan seorang mak ai macam Bawang Putih (versi Melayu). So, kauorang boleh agak kan kesudahannya tapi terus terang lain la kesudahannya. Dalam movie boleh la.. heroin atau hero menang.. tapi dalam dunia realiti tak semestinya bro... silap-silap gaya kau kena lenyek-lenyek macam belacan wooo..

Nanti aku sambung ye.. chow..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com