Jumaat, 22 Januari 2010

Joget Lambak Melaka

Aku nak citer pasal joget yang paling top kat Melaka iaitu joget lambak... Joget ni sejak zaman mandi Safar dan buang ancak lagi.. tu dia sebelum.. 1950 an lagi beb.

Kenapa dipanggil joget lambak??

Mengikut citer mak saudara aku.. dipanggil joget lambak sebab masa joget berlambak semua orang..



Selalunya joget ni diadakan oleh ibubapa pengantin di mana malam selepas siang tu bersanding sebagai hiburan sebab penat orang yang menolong rumah kahwin berkenaan. Tuan rumah akan panggil KUGIRAN (Kumpulan Gitar Rancak) atau kumpulan pukul tabuh (macam gendang) untuk menyanyi dan bawa 2-3 orang wanita untuk menari. Tarian ni ditarikan sampai subuh beb.. memang giler la... Malam nilah kalau ada yang nak mencari jodoh boleh dibuat...

Ni takde gaduh-gaduh rebut pompuan ye.. sapa nak menari boleh menari.. kalau nak 'take over' pasangan tersebut.. selit je daripada tepi..

Kaedah menari ada yang menggelar sorong-tarik.. maksud aku kayuh ke depan pastu undur.. pasangan pun akan buat macam tu... Ingat sorong tarik menari.. bukan macam yang si otak kuning tu fikir tau.. memang hawau..

Orang tua tak marah?? ceiitt orang tua lagi kemaruk menari ni beb... tak caya kau tengok video bawah..

5 comments:

Unknown berkata...

ni kje ko eh? msuk opis pepagi hapdet blog? tak produktif langsung

apek berkata...

bos aku suh mcm tu la.. salah satu keje aku menyampaikan info Melaka kepada orang ramai dengan harapan industri pelancongan melaka akan bertambah maju.

hahaha

Tanpa Nama berkata...

sabor apek sabor...
agak-agak kalau line meksis kau buat hal kau bambu balik bewok kat blog dia..

muaahahahaha

p/s: batu api aku ni

apek berkata...

bukan setakat bambu.. silap2 aku saman itu blog paranoid sebab dia bekerja di meksis..

hahaha

Unknown berkata...

x takut yak yak yeh x takut hahaah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com