Selasa, 2 Mac 2010

Sejarah Melaka (Bab 6: Pemerintahan Sultan Alaudin Riayat Shah)

Dah lama giler aku tak sambut kisah sejarah Melaka ni.. Kini bab 6 sambung daripada Bab 5.

Selepas Sultan Mansur mangkat.. anakandanya bersama Puteri Majapahit take over iaitu Raja Hussain di mana kemudian baginda tukar nama kepada Sultan Alaudin Riayat Shah. Nama ni sedap beb..
Ketika take over ni Sultan Alaudin baru berusia 15 tahun. Tapi beliau sangat tegas dan bijak memerintah Negeri Melaka.

Didikan agama yang kuat menyebabkan Sultan ni dikatakan paling mesra rakyat. Baginda sanggup menyamar dan berjalan sekitar Melaka pada waktu malam untuk mengetahui permasalahan rakyat. Tambahan pula, baginda disupport oleh Bendaraha yang banyak pengalaman iaitu Bendahara Tun Perak. Kira jawatan tu baginda kekalkan sejak zaman Sultan Mansur.

Dikatakan di zaman pemerintahan baginda, Negeri Melaka amat aman dan selamat untuk dijadikan pusat perdagangan.

Namun, seperti kata orang-orang tua, orang yang baik selalunya disayangi Tuhan. Akhirnya baginda mangkat ketika umur 30 tahun. Di sini pelbagai versi mengatakan baginda memerintah hanya 10 tahun.. ada yang kata 15 tahun... semuanya hanya Allah yang Maha Mengetahui.

baginda dikatakan diracun di Paguh.. dan meninggalkan isterinya Tun Senaja (anakanda Tun Ali dan Tun Kudu) dan anak-anaknya

  1. Raja Zainal
  2. Raja Munawar
  3. Raja Hitam
  4. Raja Mahmud
  5. Raja Fatimah
Setelah baginda mangkat.. ankandanya Raja Mahmud take over nanti.. Tunggu.



4 comments:

hanis aleeya aka gadis sepi berkata...

Rajinnya..

apek berkata...

erk.. nak cari mkn beb. hahaha

Unknown berkata...

Jalanx, cari KiSAH SULTAN ALAUDDiN... terjumpa blog ni.

Terima kasih.





:)

PS: ...sambil diiringi lantunan gelombang "MATAHARI"... ;)
https://www.youtube.com/watch?v=SLMGrux86L8

apek berkata...

terima kasih. Datang lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com