Jumaat, 26 Mac 2010

Selamat Hari Polis Dari Bumimelaka




Semalam Polis menyambut ulang tahun ke-203 dan malam tadi ditayangkan filem lama Bukit Kepong.




Walaupun ada segelintir masyarakat sering kutuk Polis tapi bagi aku tugas mereka sungguh mulia terutama yang menjalankan tanggungjawab dengan penuh dedikasi.

Ditambah malam tadi ditayangkan filem Bukit Kepong, aku cadang nak tidor dalam 11.30 malam tapi terbawa pulak hingga habis filem tersebut sehingga jam 12.30 mlm.




Filem tersebut memang terkesan abis kat jiwa patriotik aku ni.. Sebak bila tengok gugur satu persatu warga Polis yang mempertahankan seinci bumi bertuah ini. Kalau ikut logik, mereka boleh berundur dan counter back bersama Polis Hutan atau angkatan tentera lain dikemudian hari. Memang tempat tersebut strategik tapi dengan keupayaan tahun 1950 tu Angkatan tentera Malaysia mampu rampas tempat tersebut yang berkeadaan lebih terbuka. Royal Air Force Malaya(RAF Malaya)juga diwujudkan semula pada tahun 1950, Tentera Laut Malaya ditubuhkan pada 1949, menjelang tahun 1950 juga kekuatan Rejimen Askar Melayu telah ditambah menjadi tujuh batalion (sumber wikipedia). Dengan adanya semua ini.. mustahil Komunis boleh merampas Malaya. Komunis di Malaya tidak selengkap angkatan Jepun. Mungkin komunis kuat la kat negara-negara komunis.. Tambahan pula Malaya mendapat sokongan kuat British ketika itu..

Namun atas prinsip, biar putih tulang jangan putih mata.. anak dan isteri mereka tinggalkan. Kalau ikut nisbah ketika tu.. hampir 1 vs 10 orang.. gilo tul.. Komunis bajet 20 minit selesai.. rupanya sampai tengahari baru dapat selesaikan.

Cuma kalau la ada sambungan cerita tu... bestnya... yelah ingat tak ada salah seorang polis berjaya melarikan diri ke sungai walaupun tercedera.. Aku nak tahu kesudahan komunis kat situ...

Anyway kebanyakkan pelakon-pelakon dalam tu adalah polis termasuk semua komunis tu.. semua polis.. patutlah cun je aku tengok komunis wanita tu...

Tahniah kepada Dato' Jins Samsudin ketika tu kerana dapat mengkarya filem yang menyentap semangat patriotik aku.

Al-Fatihah untuk semua perajurit-perajurit yang gugur dalam mempertahankan maruah tanahair kita.

Kepada semua Polis yang sedang berkhidmat.. selamat menyambut hari polis.. jasa baik kauorang aku di bumimelaka amat menghargai dan jutaan terima kasih kerana menjaga keamanan negara ini dengan tubuh badan anda. Thanks a lots.

2 comments:

nordee berkata...

aku tak boleh nengok citer ni...aku asik nak nangis jer..huihh

apek berkata...

hahahha.. itu nama hati ko memang berpatriotik. sedih dengan gugurnya wira negara.. cuba komunis mati.. ada ko sedih??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com