Rabu, 17 Mac 2010

OECD Dah Iktiraf Dah

Dalam Utusan Malaysia semalam melaporkan bahawa OECD telah mengiktiraf Melaka sebagai Negeri maju dan menerima pakai 32 indikator yang dibentangkan. Aku pasti ada segelintir umat yang tidak setuju dengan penyataan itu. Aku akui sebagai rakyat biasa aku juga nampak beberapa kelemahan yang ada di Melaka. Dulu aku pernah buat aduan pasal jalan raya Pernu macam permukaan bulan..

Memang macam tulah.. bukan bererti negeri maju tu 100% perfect. Negara-negara maju kat luar sanapun ada kelemahannya. Apa yang penting semua rakyat bekerjasama memastikan negeri berada dilandasan yang betul. Tegur dengan niat agar Kerajaan Negeri perlu perbaiki dari semasa ke semasa.

Anyway tahniah Melaka. Namun aku ingin ingatkan penjawat awam negeri Melaka.. dah digelar negeri maju buat cara dan kerja macam negeri maju. Jangan dok bagi alasan "dari dulu dah macam tu dahh..". Memang aku hempuk dengan laporan berita kat bawah ni nanti.

UTUSAN MALAYSIA : OECD iktiraf Melaka negeri maju

MELAKA 16 Mac - Melaka kini boleh diiktiraf sebagai negeri maju 2010 selepas memenuhi semua kriteria yang ditetapkan oleh Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) yang berpangkalan di Paris, Perancis.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, OECD berpuas hati dengan prestasi Melaka apabila berjaya memenuhi kesemua 32 indikator yang telah ditetapkan bagi memenuhi hasrat Melaka untuk diiktiraf sebagai negeri maju tahun ini.

Menurutnya, hasil taklimat yang diberikan oleh Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN), Datuk Zainal Husin, pihak OECD menyifatkan Melaka boleh diiktiraf sebagai negeri maju 2010.

"Pengarah OECD, Jonathan Hall berpuas hati dengan taklimat yang diberikan dan beliau menyifatkan Melaka telah memenuhi kesemua 32 indikator yang telah ditetapkan dan mencapai tahap 96 peratus.

Berita Lanjut


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com