Selasa, 29 Disember 2009

Yang Berhormat vs Yang Menghormati

Semalam aku lepak kedai kopi.. aku dengau je beberapa pemidato politik terkenal di kampung tu membicarakan politik negeri Melaka.
Nampaknya telah ada wakil rakyat yang dicongak bakal keluar.. ada yang kata wakil rakyat berkenaan dengan rela mengatakan penggal terakhir.. ada yang kata bakal dicantas..
Tak terkecuali persempadanan semula terutama setelah PBT kat Melaka ni berubah kawasan.

Namun itu cakap-cakap poltik.. yang boleh kita dengar masa air kopi kita telan.. lepas kencing kuning nanti janganlah kau orang ingatkan lagi...

Aku bukan anti politik tapi aku meluat dengan sikap segelintir pengamal poltik. Aku tak nafikan ada wakil rakyat tak kiralah mana pihak.. memang bagus.. boleh bercakap.. membantu rakyat.. rajin... tidak mengejar popular... peramah.. tak pernah lekang senyuman...

Tapi masih ada jugak wakil rakyat yang merasakan dirinya Yang Berhormat! maksudnya perlu dihormati.. disanjung.. dan sebagainya..

Meh! aku nak bagitau kepada Wakil Rakyat pesen rasa bagus ni... sebenarnya rasa hormat dan sanjung lahir daripada hati... berbeza dong kita buat-buat hormat dan ikhlas hormat.

Jadi aku harap.. kepada semua Yang Berhormat faham.. Yang Berhormat cuma title yang mungkin dengan tiada rasa hormatpun dalam hati bilamana kauorang buat taik kat biji mata kitaorang... Tiada paksaan atau hasutan...

p/s: ada antara kita hormat makcik cleaner lebih daripada bos sendiri. Sebab??? Mungkin makcik tu tahu apa itu perkataan hormat daripada bos kita sendiri.

2 comments:

Unknown berkata...

aku plg nyampah org kg yg lepak kedai kopi gebang hal politik smpi bertekak, gaduh2 sekampung. YB kenyang songlap duit rakyat ko kenyang mkn asap. bahlul tolol samdol badigol soot!!

Budak Kampung berkata...

hahahaha.. apa kata kau bakar jer kedai kopi tu.. baru diaorang tokleh sembang kat situ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com