Selasa, 15 Disember 2009

Tips Bercuti Ke Melaka




Bulan Disember sinonim dengan cuti sekolah.. bila cuti sekolah bermakna ramai orang yang bercuti walaupun tiada kaitan dengan industri persekolahan. Kalau dah bercuti tu.. tempat pelancongan la yang sering dikunjungi.. dan salah satu negeri tumpuan ialah Negeri Melaka. Chewah.. bangga sikit ni..

Minggu lepas aku masuk tol Ayer Keroh Melaka dari Kuala Lumpur... Lebih kurang jam 12.30 tengahari.. Mak ai kena beratur dari susur masuk PLUS - Ayer Keroh sampai ke Toll.. punya la ramai.. Memang Tok Ali tersenyum tengak ramai pelancong beratur ni.. tapi paling tak syok.. ada plak yang potong queue. Mangkuk jamban betul la sapa yang potong queue tu.. Tak de otak.. nak melancong tapi otak kelas ketiga.. otak mundur!!!!



Ok.. fuh! lega lepaskan geram.. beberapa nasihat aku nak bagi kepada pengunjung ke Negeri Melaka bila masuk Melaka.

  1. Janganlah kauorang parking kereta kat beberapa meter lepas tol tu walaupun nak terbuang hajat. Untuk makluman Kerajaan Negeri Melaka dah buat satu perhentian TIC (Tourism Information Centre) lebih kurang 1 kilometer dari tol tu.. kauorang jalan pelahan-pelahan.. dari jauh kauorang nampak pintu gerbang besar melintang tengah jalan.. kauorang susur ke kiri (ada papan tanda kawasan rehat).. Kat situ ada kedai makan.. toilet dan pusat memberi maklumat.. nak menunggupun selesa dan selamat sebab parking banyak.
  2. Jangan terbawa laju kat lepas tol Ayer Keroh.. Yelah aku faham tadi kauorang dah enjut puas-puas tiba lepas tol nak bawa 80 km/j aje memang lain macam kan? Tapi untuk pengetahuan kauorang.. kat area Mini Malaysia tu kadang-kadang ada speed trap dan di hadapan zoo Melaka ada traffic Light untuk pelintas..Silap gaya kalau tak kena speed trap.. tersapu orang ramai.. naya oooo...
  3. Kebanyakan tempat di Pusat bandar dan Bandar Hilir adalah jalan sehala, jadi ikut flow.. kalau tersesat tak pe.. ikut je papan tanda.. atau tanya orang ramai.. InsyaAllah kauorang akan sampai tempat yang dituju.
  4. Barang kat Melaka takkan lebih mahal daripada KL. So, pepandai la menawar sebab orang Melaka ni suka tawar menawar.. tapi jangan la tiket masuk zoo ko mintak tawar.. kena tunjal dengan monyet kang.. aku tak tahu.
  5. Penginapan?? Kauorang booking la dulu.. kalau macam nak berlagak datang walk in.. aku jangka kauorang akan betul-betul walk in sepanjang jalan sampai esok pagi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com