Isnin, 7 Disember 2009

10 Tahun Tok Ali Mentadbir Melaka

Aku dengar citer 2hb. Disember 2009 genap 10 tahun Tok Ali mentadbir Negeri Melaka. Aku akan bercerita bukan sudut politik.. Maknanya bukan memihak pada sesiapa... Ini pandangan peribadi aku jer.. Yelah masing-masing ada pandangan kan?

Secara peribadi memang aku respek sama Tok Ali ni dari aspek kerja dia. memang tak ramai la yang boleh macam dia.. Kalau setakat jadi orang besar keje ikut time.. baik tak payah... tapi Tok Ali tak begitu.. aku dengar citer dia boleh kerja sampai pagi... mak ai.. ketua jabatanpun terkencit nak ikut dia... Stamina mak datuk giler power.. Aku ada dengar beberapa kisah tentang dia.. Meh aku citer...

Kisah Pertama

Pernah berlaku banjir kat satu tempat di Melaka.. Pukul 3 pagi dia tercacak kat situ sedangkan ketua jabatan berkaitan takde. Dia mengamuk dalam telefon sebab orang sekeliling tidor sedangkan dia bersengkang mata pegi tengok masalah.. terbarai kain ketua jabatan tu datang... dan dia bagi cadangan agar masalah itu disegerakan..

Maknanya : Dia bukan saja mengarah tapi turun padang... kalau dia marah orang gomenpun memang patut sebab dia ada ketika kauorang tak de... Giloss.. malu ooo.. mana nak letak muka!


Kisah Kedua

Lalat banyak di satu tempat hingga menyebabkan keracunan... Tok Ali pergi mengamuk kerana jabatan berkaitan tak tahu atasi.. Dia bagi cadangan amik air panas bubuh garam pastu simbah.. Amazing!! dengan Izin Allah s.w.t. kaedah itu berkesan..

Lepas tu memang termasuklah tengkuk pegawai berkenaan kena 'belasah'

Aku tak nafikan bahasa dia memang kadang-kadang ganas tapi bukan untuk rakyat.. sebaliknya untuk mereka yang bekerja dibawah dia agar kerja dapat dilaksanakan dengan terbaik..

Sapa sangka Melaka hari ni antara bandaraya terkenal di dunia?? Kalau tengok stail kerjanya memang Tok Ali ni anak didik Tun Dr. M. sebabnya ialah.. Tun Dr. M mementingkan pembangunan fizikal dan seboleh-boleh tertinggi.. terbaik dan tercantik serta pelbagai ter lagi...
Tok Alipun begitu juga.. hajatnya nak jadikan Melaka No.1. Aku gerenti setiap tahun lebih daripada 5 produk pelancongan terbina dan beratus-ratus aktiviti pelancongan dirancang.

Oklah akupun bukan kenal sangat Tok Ali jadinya itu jer boleh aku citer... Tok Ali lagi la langsung tak kenal aku... hehehehe.. Aku bukan puji Tok Ali tetapi cerita sket yang pernah aku dengar.. Macam aku cakap diapun tak kenal aku.. kalau aku pujipun bukan dapat apa.. tapi kenyataannya memang aku respect kat dia.

Aku tak citer pasal kelemahan Tok Ali sebab aku tak kenal dia sangat.. Kang aku salah cakap jadi fitnah.. sapa nak tanggung dosa aku??? Rasullullah juga lebih suka memuji daripada mengeji. Tak gitu?

Kepada mereka yang ingin menyanggah kata-kata aku.. ingatlah.. kita masing-masing ada tokoh yang dihormati... Ada orang minat Tuan Guru Nik Aziz, ada minat Tuan Guru Hadi, Anwar Ibrahim lagi ramai yang minat... begitu juga Lim Kit Siang... So, kesimpulannya.. masing-masing ada kelemahan dan kekuatan... maka nilai la sendiri pemimpin masing-masing.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com