Isnin, 14 Disember 2009

Musim ker??

Sekarang ni musim cuaca tak menentu.. ramai plak yang bekerja amik MC.. Nak kata tipu memang kadang-kadang badan akupun ada gementar rasa nak demam.. tisu gulungpun dah nak dekat 2 gulung aku habiskan buat hembusan selsema aku... Kalau tanya orang tua kat Melaka, memang confirm dia cakap "ha'ah skang ni kan musim penyakit..."

Paling merisaukan ialah kanak-kanak.. tetiba ramai plak yang cirit-birit dan muntah.. Kalau setakat sehari tu.. oklah.. tapi kalau dah 3-4 hari mau lembik budak oiii.. Mak dan ayah.. jangan tunggu lagi eloklah dapatkan rawatan. Sekurang-kurangnya kita puas hati anak kita tiada jangkitan yang memudaratkan.

Masa ni jugaklah tok dukun tiruan memang buat duit.. bagi yang betul-betul membantu alhamdulillah.

Ni nak citer pasal tok dukun tiruan... ceitt.. mak budak bawak jer budak.. Hah!! dah kena dah.. dah kena.. ni mesti budak ni main kat area tanah 'keras' bawah pokok belakang rumah!! kata tok dukun setelah tengok dalam perasap kemenyan.

Belakang rumah?? belakang rumah pokok serai tok?? takkan budak ni main bawah pokok serai??

errrr.. maksud tok.. berhampiran la...

ceit.. tang tang tu tukau kedudukan... hampeh...

Tapi kauorang jangan risau.. nanti tok 'kaw tim' sama itu penunggu.
ok.. kauorang balik dulu..pengerasnya RM77.77 sahaja.

alamak.. mana nak cari duit 1 sen lagi tok???

errr.. ye ke duit 1 sen takde lagi?? Kalau macam tu kau genapkanlah RM77.80 pun tak pe.. lagi mujarab.

kalau tak baik.. tak serasi la tu... datang balik..

Itu adalah antara perkara yang ada berlaku dalam hidup segelintir orang. Kadang-kadang dah macam taksub pun ada juga... Ingatlah sesungguhnya penyakit itu datangnya daripada Allah s.w.t. dan hanya Dia sahaja yang mampu menyembuhkannya.. Namun sebagai hambaNya kita diwajibkan berusaha.. beriktiar dan berdoa.. Semoga kita tergolong di dalam orang-orang yang berjaya di dalam ujianNYA. Amin.

Pada musim sekarang ni.. aku nasihatkan kaurang jagalah kesihatan anak kauorang baik-baik.. kerana budak kalau sakit.. bukan dia jer tak dapat tidor.. silap gaya 1 rumah tokleh tidor... hatipun tak senang. Namun, letaklah kesabaran itu ditahap tertinggi.. InsyaAllah akan dapat ganjaranNYA.

Jauhkan dari makan minum kat luar buat masa ni.. dan kurangkan aktiviti di tempat sesak.


2 comments:

zurina berkata...

hai..saya baru jer baca blog saudara nie, la nie tengah baca dari awal lagi..tapi bab tajuk nie, saya tak boleh tahan gelak lagi...cukup puas saya bergelak sejak daripada entry sebelum nie (entri berkhatan)..hah hah hah hah hah....lawak sungguh,

apek berkata...

terima kasihlah zurina sebab sudi baca blog picisan ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com