Rabu, 17 Mac 2010

MEH CITER PASAL AYAM KAMPUNG

Tadi aku singgah satu restoran ni.. menghidangkan satu lauk yang dah bertahun aku tak makan. Seingat aku masa aku sekolah menengah je sempat makan. Lepas tu tak ingat dah. Tup-tup terpandang la kedai makan yang menghidangkan AYAM KAMPUNG.


Kelebihan ayam kampung ni ialah ianya amat kurang lemak. masa makan tadipun tak jumpa aku lemaknya alah-alah putih macam ayam KFC tu... pergghh gigit sampai ke tulang wa cakap lu..
Rasa ayam ni kenyal-kenyal sikit. Itu sebab sesuai dibuai gulai. Kalau goreng, mau tercabut gigi palsu Mak Joyah mcm iklan gigi palsu tu...

Harganya mahal sikit la.. RM4.00 seketul. Tapi puas hati...



Cerita pasal ayam kampung ni teringat zaman aku kecik2 dulu. Kalau nak makan ayam maka pagi-pagi dah bersiap sedia dengan adik aku. Ayampun jeling semacam bila aku rancang strategi sambil tunjuk2 ayam yang berkenaan. Ada tiga strategi utama yang biasanya terlintas dalam benak budak kampung macam aku.


  1. Bagi makan dan duduk berhampiran tempat ayam makan. Kemudian terjah. kaedah ini memerlukan daya kepantasan dan kecekapan yang amat tinggi. Namun kelemahannya ialah hanya boleh guna sekali sebab lepas tu semua ayam tidak akan percaya lagi pada makanan yang diberi.
  2. Amik kain atau kelambu atau jaring besar.. kemudian lempar pada ayam setelah makanan diberi seperti strategi pertama. Peluang lebih tinggi tetapi ayam selalunya boleh baca gerak geri kita sebab bawak alatan tambahan.
  3. Selalunya strategi ketiga ni digunakan bila strategi pertama dan kedua gagal. Atau kadang2 aku terus kepada strategi ni sebab tak mahu buang masa. Untuk memenuhi strategi ni pastikan stamina dan mata kauorang amat tajam. Strategi dinamakan KEJAR AYAM SAMPAI DUA-DUA PENAT. Peluang lebih tinggi kalau lagi ramai yang kejar... Selalunya bila ayam kepenatan dia akan menyorok. Jadi inilah keperluan mata diperlukan.
Lepas sembelih. Kauorang kena siang plak. Perghh ayam kampung ni liat beb. Samaada kau rebus sampai tanggal bulu atau siang dengan kulit sekali. Hasilnya ayam ni akan lebih kecil daripada yang asal kerana darah banyak terbuang. Tambahan plak dia takde lemak.

Masa makan baru lupa segala kepenatan mengejar tadi.

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

RM4/= kira murah dah tu kalau nak di lihat penat lelah memasak ayam tu dari proses menghambat, menyiang, buang bulu lagi

apek berkata...

bagi harga kat melaka mahal la kot.. sebab biasanya seketul ayam karen 2.50 - 3.00 (plg mahal la tu) je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com