Isnin, 15 Mac 2010

Entry Panjang Pasal Melaka Maju 2010

Sebenarnya aku agak teremosi plak ni pasal orang Melaka yang tidak tahu perkembangan Melaka. Nak kata orang kampung tapi cita-cita nak jadi ahli politik. tak kiralah mana parti tapi kalau nak wakili kami biarlah cerdik sikit... InsyaAllah kami rakyat biasa ni akan pilih siapa yang dirasakan mampu tadbir Negeri Melaka bukannya siapa yang mampu jatuhkan negeri Melaka. Buktikan bro..

Jangan selak kain orang je.. tapi kain sendiri terlondeh tak perasan. Melaka dikatakan penuh dengan isu terutama berkaitan politik. Itu aku tak peduli sebab aku tak campur hal politik walaupun aku harap politik Negeri Melaka stabil dan tidak kucar kacir.

Tup-tup satu blog berorientasikan politik ni buat persoalan dengan mengatakan isu Melaka ingin jadi negeri maju tapi masih tak umumkan secara rasmi. Dia kata Melaka berangan-angan kosong sedangkan perancangan rapi tidak dilakukan dan meletakkan syarat yang tidak mungkin akan tercapai. Nampak sangat tak membaca dan tidak buat penyelidikan sebelum menulis.

Kepada semua pembaca termasuk orang Melaka yang tak tahu.. setakat pembacaan aku.. Melaka telahpun umumkan bahawa akan diistiharkan sebagai Negeri Maju pada 20hb. 10 tahun 2010 jam 20.10 (8.10pm). Tarikh yang dianggap amat bertepatan sempena sejarah pengistiharan itu. Aku pernah tengok indikator Melaka sebanyak 32 itu.. dan bagi aku Melaka telah bersungguh-sungguh melakar sebagai sebuah Negeri Maju.

Apa itu Negeri Maju??

Meh aku terang sikit.. Untuk jadi Negeri maju kita perlu ada benchmark atau penanda aras. Di sini Melaka merujuk kepada Negeri-negeri yang telahpun maju seperti Korea, Turkey, Ireland, France, USA, Denmark, Norway, Spain, Mexico, Luxembourg dan sebagainya. Melaka telah menggunakan score yang telah ada pada negera-negara ini sebagai kayu pengukur Negeri Melaka. Namun, apa yang penting Melaka juga memperlihatkan kesungguhan apabila menggunapakai juga penandarasan yang ada pada OECD sebagai meletakkan negeri melaka berada di Negeri Maju. Apa itu OECD.. pergilah Google...

Apa yang diukur??

Ada 32 indikators semuanya.. antaranya GDP Perkapita, Kemudahan infrastruktur, jangka hayat, Pendidikan, kesihatan dan banyak lagi.. yang berminat boleh minta aku kelak.

Secara keseluruhannya Melaka telahpun mencapai tahap 84% pada Tahun 2009 lagi daripada 32 indicators yang ditetapkan.

Sekarang aku tak pasti.. mungkin telah meningkat!

Walau apapun, Melaka sebuah negeri bukannya negara.. sama seperti Selangor yang telah istihar maju pada 2005. Kedah yang pada mulanya ingin juga maju seperti Melaka pada tahun 2010 tetapi tidak pasti apa statusnya hari. Negeri lain pun tidak berani dan ada beberapa Negeri telah datang ke Melaka berbincang/ belajar bagaimana nak capai status negeri maju. Aku dengar melaka alu-alukan. dapat layang first class lagik! Bukan salah mereka kerana nak capai negeri maju bukanlah satu perkara yang senang dan bukan boleh just istihar begitu. Kerja kuat seganap lapisan rakyat diperlukan. Negeri yang ingin maju tentu orang semua nak tahu apa yang menjadikannya begitu??? Persoalan ini akan bermain diminda rakyat yang positif mindanya dan berdaya saing.. namun tidak akan bermain diminda manusia yang ada 'PHD' walaupun orang Melaka sendiri.

Terpulanglah.. sebelum ni aku memang nak terangkan hal ini tapi aku tahu aku bakal menulis dalam satu entry yang agak panjang. Hari ini disebabkan satu blog yang kurang menyelidik sebelum menulis, maka aku gagahkan jua agar orang ramai tahu keadaannya.

Memang aku akui Melaka walaupun mencapai status Negeri maju bakal ada permasalahan yang wujud. Namun, aku yakin takkanlah warga kerja kerajaan Melaka duduk tengok ramai-ramai tahi lembu yang berlonggok tengah jalan. Sure! diaorang akan buat sesuatu. Apa yang penting teguran ikhlas untuk membina bukan menjatuhkan.

CEITTTT!!

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

haa... baru kau tau hangin aku

thehehe

sekarang ni memana blog politik dan portal politik dok sibuk hentam johor dari politik sampai ler ke pakaian teluk belanga...

nak pulak yang dok hentam tu kononnya ORANG JOHOR.. cheeitt... kalau setakat lahir kat johor tapi umur baru sebulan dah keluar johor tak yah ler ngaku sebagai ORANG JOHOR.

macam tuler perangai mangkok taksub poltik, kononnya yang HANDAL BAB POLITIK... negeri dia je lah yang super maksum

thehehe

apek berkata...

hahaha no komen bro.. aku bab politik malas nak sentuh.. biar aku tapis guna otak aku je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com