Selasa, 29 Jun 2010

Kecoh Pasal Pembinaan Kilang Vivo di Melaka

Baru-baru ni kecoh pasal keputusan Kerajaan Negeri nak bina Kilang Vivo Bio Tech di Rembia. Apa yang menjadikannya kecoh dan kusut??
Kilang ini adalah sebuah kilang yang bakal menyelidik dan menghasilkan pelbagai produk therapeutic untuk kanser dan diabetis. Oleh itu, sebuah makmal penyelidikan akan dibina.

gambar : www.crrc.org.my/crrc/index.php%3...rt%3D230

Hmm.. masih tak nampak kusutnya?? Bila makmal penyelidikan ubat-ubatan dibina, siapa yang akan jadi bahan ujikaji?? Dalam hal ini, dalam kebanyakan kajian di seluruh dunia menggunapakai haiwan sebagai bahan untuk diujikaji terutamanya haiwan-haiwan seperti monyet yang dikatakan mempunyai DNA dan sistem badan hampir sama dengan manusia.
Di sinilah wujudnya pelbagai penentangan dan bukan sahaja dikalangan aktivis NGO terutama berkaitan haiwan dalam Malaysia malah di luar Malaysia pun bersuara hingga ada yang menghantar poskad (daripada USA) kepada Ketua Menteri agar projek ini tidak diteruskan.

Isu pembinaan makmal ujian klinikal ini dikatakan bakal menganiayai haiwan.. hmm.. aku no komen pasal ni sebab kalau tak diuji pada haiwan.. nak uji pada siapa?? dan kalau tiada sebarang ujian.. sudah pasti ubat-ubatan terkini dalam merawat penyakit manusia sejagat tidak dapat dihasilkan.

So, tepuk dada, tanya selera.. masing-masing ada pandangan.. Kalau aku fikirkan sendirian memang kesian la kat haiwan yang diuji... dan lebih baik aku tak tahu apa-apa terutama pasal ujian tu..

gambar : yanksrul.wordpress.com/2008/12/0...als-011/


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com