Rabu, 5 Mei 2010

Banci Bakal Mari

Fuhh!! lama giler tak update.. Kesibukan menghambat diri aku..

Untuk makluman semua penduduk Melaka, Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia akan dijalankan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia mulai Julai hingga Ogos 2010.


Aku alu-alukan banci ini, namun yang selalu menjadi kegusaran adalah si penjahat mengambil kesempatan di atas situasi ini untuk masuk ke rumah kita. Oleh itu, aku rasa janganlah sewenangnya percaya semua orang demi keselamatan. Jadi aku sarankan beberapa langkah utama.

  1. Kalau anda wanita keseorangan dirumah, pastikan pintu grill dikunci. Ingat Banci tidak memerlukan pembanci dipelawa masuk dan duduk dalam rumah. Tak mungkin mereka amik masa lebih 5 minit untuk interview. Jadinya cukup sekadar berdiri dan menjawab soalan berkaitan.
  2. Anda boleh minta pas penemuduga itu sebagai pengesahan.
  3. Aku pernah juga dulu minta jawatan sementara pegawai banci ni.. rata-rata mereka adalah budak muda kerana jawatan ini berbentuk sementara. So, aku rasa kauorang boleh agaklah perwatakan penemuduga akan datang.
  4. Perhatikan juga gelagat penemuduga tu.. kalau sampai minta bukti atau minta sesuatu yang mencurigakan, elok kauorang ambil langkah keselamatan
  5. Berdoalah dengan Allah semoga dijauhkan daripada bentuk kejahatan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com