Jumaat, 5 Oktober 2012

AES? Lokasi Di Melaka

AES.. lepas ni makin ramai yang akan bercakap pasal AES atau dikenali Automated Enforcement Systems.  Info ini memang penting di Melaka memandangkan Melaka merupakan tempat kunjungan kereta luar ketika musim cuti sekolah.

Sebelum tu, meh kita fahami apa itu AES? Alat ini telah mula dipasang sejak 23 September yang lalu dengan tujuan mendidik pemandu-pemandu Malaysia memandu mengikut peraturan dan had laju yang ditetapkan. Pendek citer AES ni sebuah sistem kamera bagi mengesan had laju dan pelanggaran lampu isyarat.

Info dan bagaimana sistem ini berfungsi.. meh tengok fakta di bawah

 

Nak tahu macam mana muka kauorang kalau diambil?? Jom tengok bawah dan untuk makluman sistem ini boleh zoom muka kauorang. Sehubungan itu, kalau nak langgar kesalahan jalan raya pastikan diri itu tak serabut sangat. Kalau tak malulah kat abang JPJ. Bagusnya ialah kalau betul kita dalam kecemasan seperti membawa pesakit, mungkin budi bicara JPJ akan digunapakai.


 

Keberkesanan sistem ini??

i. PERANCIS - Di Perancis kadar kematian turun 27% dalam tempoh 3 tahun sejak penggunaan sistem penguatkuasaan automatik.
ii. JERMAN - Di lokasi yang dipasang, penurunan kelajuan telah menjadi budaya di kawasan dipasang sistem AES (penurunan kelajuan kenderaan dan pematuhan sebanyak 80% di mana kamera pengesan kelajuan dipasang).
iii. KUWAIT - Kemalangan menurun 48%.
iv. UNITED KINGDOM - Kadar pelanggaran peraturan trafik menurun pada kadar 6% daripada jumlah kenderaan berdaftar.

Ok.. ulasan peribadi aku.. Secara dasarnya aku setuju sistem ini memandangkan tujuannya adalah untuk mengurangkan kesalahan jalan raya dan kemalangan jalan raya. Ia juga sebagai salah satu pengajaran yang terbaik. Bertambah aku sokong bila mana sistem ini memperlihatkan kejujuran mendidik apabila JPJ mengeluarkan kawasan hotspot-hotspot di mana kamera itu dipacak berdasarkan kawasan yang sering berlaku kemalangan untuk seluruh Malaysia.

Bagi yang tak sokong mungkin keretanya sangat laju. Jadi macam tak berbaloi nak ikut peraturan.. ye tak? Brader.. Hidup dalam dunia ni Allah dah tetapkan peraturan iaitu mana boleh, mana yang harus dan mana tidak boleh yang seterusnya membawa kerja tidak bermanafaat... Kalau semua pemilik kenderaan ikut.. mudah-mudahan jalan raya jadi tempat yang menyenangkan untuk kita daripada makian dan sumpah seranah ke atas pemandu lain yang memandu macam cilake.

Untuk orang Melaka, senarai tempat letaknya AES yang dimaklumkan olej JPJ seperti berikut:


 Kawasan Di Lampu Isyarat



 Kawasan Had Laju/Jalan Lurus

Semoga kita berhati-hati di Jalan Raya. Sesiapa yang pernah hilang orang tersayang di Jalan Raya macam aku tentu tahu betapa pentingnya keselamatan jalan raya.

Chow.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com