Ahad, 11 November 2012

Menimba (Bahagian 2)

Sambung dari Menimba Bahagian 1.

Sekarang aku nak citer menimba yang kedua iaitu menimba tanpa restu ibu bapa. Yang ni selalunya aktiviti budak kampung macam aku yang dah cuti sekolah. Satu hari tu, tiga orang sepupu aku datang rumah.. tengah duk lepak2 bersama adik aku.. maka aku ajaklah merayau belakang rumah. Belakang rumah aku ada parit yang agak lebar dan parit ini bersmambug ke parit yang lebih kecil tanah rumah aku dan jiran aku yang aku panggil Tok Mat (sekarang dah arwah). 

Setelah belek2.. akirnya sepupu aku cadangkan menimba di parit Tok Mat. melihatkan percikan air dan keluasan parit tak sampai sedepa budak darjah 6 ni.. aku dan lain-lainpun setuju. Maka mulalah aktiviti membuat empangan atau block di satu aliran parit.. setelah itu dua daripada kami menghalau ikan dari dalam parit besar ke ruangan yang bakal kami timba.

"Bahhh!! bahhh!! jerit adik aku yang dah macam halau kerbau plak sambil kayu ditangan di pukul dalamm parit agar ikan berdesup lari ke ruangan kawasan menimba kami.. setelah adik aku tercungap-cungap menghalau ikan, kitaoangpun tutup empangan. Maka, bermulalah aktiviti membuang air ke darata. Setelah hampir setengah jam, berputiklah gembira hati kami melihat sirip belakang ikan betuk dan sepat.

"Ahh!! kita timba samapai kering.. senang nak kuti" cadang salah seorang sepupu aku. Padahal ketika tupun dah boleh kutip dah...

Maka ntah kenapa bangannya kitaorang meneruskan aktiviti membuang air yang tinggal sedikit tu.. Terbayang tin cat 5 liter aku penuh dengan ikan. Wah!!! mesti mak aku peluk dan kucup aku nanti.. anganku bermula.

Tiba-tiba terdengar jeritan suara jerkahan. "WOII KAU BUAT APA TU HAH?? ABIS KEBUN AKU".

Mendengar suara tu yang aku memang pasti Tok Mat.. apa lagi.. terkedek-kedek la kitaorang menyelamatkan diri.. Yang sempat selamat tin kosong je.. Dalam 100 meter kitaorang lihat Tok Mat pecahkan empangan kitaorang.. Perghhh!! sejam berkubang.. dapat tengok sirip ikan jer???

Ini semua sepupu aku punya pasal.. kalau kitaorang sauk awal-awal dah tentu penuh tin cat ni..  Gerenti pelukan dan kucupan mak aku bertukar kepada leteran lepas ni.. anganku yang masih tak sudah.

Itulah namanya , kalau dah takde rezeki, nasi dalam mulutpun boleh tersembur keluar.

Pernah juga kitaorang menimba sampai kering di kawasan lain tapi akhirnya sekor ikanpun tak dapat.

Semua ni memori yang tidak ada harganya.. kini parit yang dulu jernih dah tercemar bersama pembangunan sekeliling...

Chow!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com