Isnin, 21 Februari 2011

TRAM MELAKA BAKAL SIAP MEI 2012



Sebelum ni.. aku dah pernah tulis isu ni.

Projek Melaka Trem yang dah mula dilancarkan dijangka siap Mei 2012. Dengan adanya pengangkutan awam yang menggunapakai sumber tenaga NGV (gas asli) ini dijangka mampu mengatasi sikit sebanyak kesesakan di kawasan hotspot di Melaka ini.

Dengan kos bernilai RM272 juta, Trem ini akan melalui sejauh 40 km di mana bermula daripada Tol Ayer keroh melalui 23 lokasi termasuk hampir 11 kawasan pelancongan.. hinggalah ke Dataran Pahlawan di Bandar Hilir.

Caj yang dikenakan adalah terendah di dunia iaitu RM2 sehala atau memilih RM5 untuk sehari. Manakala bagi pelajar dan orang kurang upaya.. ianya PERCUMA.

Ianya berupaya membawa 120 orang penumpang pada satu-satu masa dengan kelajuan 40km/j.

Ada orang tanya apa beza trem dengan kereta api?? Trem ialah dikatakan pengangkutan rel yang lebih ringan daripada kereta api dan berbeza daripada bentuk lokomotif lain memandangkan laluannya dibina di atas jalan raya.

Tak sabar aku nak tengok Melaka 2012 dengan adanya Trem ni.. agak-agak ada macam London seperti gambar di bawah ini...


http://news.bbc.co.uk

5 comments:

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ berkata...

yeke??? laluan kemane lak tu??

apek berkata...

Dari Ayer keroh ke Bandar Hilir

Tanpa Nama berkata...

saya sayang MELAKA.. backlink...
http://melaka-destinasibajet.blogspot.com

apek berkata...

akasia.. cayalah..

Mr.Ein berkata...

bagus kalau dapat dilaksanakan, melaka akan menjadi contoh bagi negeri lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com