Isnin, 18 Oktober 2010

Erti Sebuah Negeri Maju

2 hari lagi.. peristiharan Melaka sebagai sebuah negeri maju bakal tersiar.. Ramai yang mula berasa bangga tapi ada jugak rakyat Melaka yang masih tak faham dan merasakan sebenarnya Melaka tiada kemajuan. Maaf cakap.. pemikiran macam ni kalau letak kat UK atau Jepun pun tetap rasa tiada apa-apa perubahan.

Jom kita selami secara minda logik betul ke Melaka ni khususnya dan mungkin Malaysia umumnya telahpun maju. Kita tolak tepi 32 indicators yang diterima pakai OECD (Organisation for Economic C0-operation and Development). Kita buat perbandingan hidup sebagai rakyat biasalah ye.

1) Dulu Melaka berapa ramai yang mempunyai kenderaan?? Hari ini hampir setiap rumah mempunyai kenderaan sekurang-kurangnya motorsikal. Pengusaha bas merungut sekang ni sebab orang tak naik bas lagi.

2) Dulu nak kirim duit, kena pergi pejabat pos antara pukul 8.30 pagi - 4.30 petang jer. Berhari-hari orang sana nak tunggu duit tu. Hari ini tengah malam butapun boleh hantar duit on the spot.

3) Orang cakap kita gile kalau nak makan burger pukul 3-4 pagi. Itu belum lagi kau cakap makanan boleh hantar kat rumah, mau sebulan diaorang gelak kat ko. Hari ini ko pergi je kat mana-mana McD (Ayer Keroh dan Kota Mas) yang ada buka 24jam atau telefon la pizza dan McD untuk penghantaran ke rumah.

4) Dulu kalau orang Alor Gajah nak pergi Jasin, mahu mabuk muntah ijau dengan jalan bengkang bengkok tu. Hari ini tak sampai sejam dah tiba. Orang Muar kerja kat Melaka ulang-alik sebab boleh guna lebuhraya AMJ.

5) Dulu nak hubungi sesiapa kena beratur kat publicphone. Kadang2 ada orang bergayut sesukahati dia. Kita nak telefon 2 minit kena tunggu 2 jam. Hari ini budak sekolah rendah pun dah boleh guna telefon. Bayangkan mengikut perangkaan setiap 1,000 orang Melaka ada memiliki 1,393 buah telefon. Maknanya ada orang Melaka yang ada lebih dari 2 dan 3 telefon.

6) Dulu nak buat operation, kira dah boleh la mengucap. Minta maaf apa yang patut. Hari ini dengan kurniaan teknologi dari Allah, insyaAllah kadar operation berjaya berada di tahap amat memuaskan.

7) Dulu masyaAllah nak dapatkan sebaldi air kena pikul kat sungai atau ceduk air perigi, sekang sambil tidorpun boleh dapat air. 100% penduduk Melaka memperolehi air bersih.

8) Dulu kalau ko sebut Internet atau komputer kat mak bapak kauorang, mahu diaorang ingat kau dah kena sampuk, hari ini anak ko dan ko boleh bincang sistem yang terdapat dalam komputer.

9) Dulu kauorang pernah pikir tak boleh naik tempat tinggi tanpa memanjat pokok?? Hari ini kauorang naik Menara taming sari.. 110 meter. Lebih tinggi dari pokok kelapa.

10) Dulu bila malam, segala macam citer hantu akan timbul dalam otak kita. Dahla pakai pelita je.. jelaga pelita boleh buat hitam taik hidung. Nak keluar rumah malam buta??? jangan buat hal. Tapi hari ini tak cukup lampu putih, lampu warna warni kauorang letak kat rumah. Kalau kat bandar Melaka tu macam siang je ko tengok.

Sebenarnya banyak lagi kita telah mencapai kemajuan dari segi fizikal. Kita je kadang-kadang tak perasan atau buat-buat tak perasan sebab rasa bersyukur tak pernah ada dalam diri. Yang kita tahu hanya mengkomplen je. Kalau mengkomplen membina aku respect la jugak.

Tak percaya cuba pandang satu benda disekeliling kauorang sekarang. Fikir tentangnya dahulu dan sekarang. Tanamlah dalam fikiran bahawa memang kita dahpun berada di dunia yang maju. Hampir lengkap segala-galanya. Bersyukurlah kepadaNYA kerana kita terpilih dicampakkan ke keadaan yang ada hari ini.

Sedar la banyak lagi tempat diluar Malaysia ni yang sangat-sangat teruk. Kalau diaorang diberi pilihan tukar kewarganegaraan dengan kauorang sejuta kali diaorang setuju...

Jadi, Tahniah kepada Melaka khususnya dan Malaysia umumnya. Semoga lebih maju jaya.

4 comments:

novanexus berkata...

melaka banyak berubah.. syabas.. tahap pendidikan, sistem jalan raya, perubatan, sistem komunikasi..walau masih jauh kalau di banding dengan Singapura..padahal dulu sama2 negeri selat..

selepas menjadi pusat pelancongan antarabangsa harap melaka mampu menjadi pusat perdagangan antarabangsa..

kita mahu maju diperingkat global..kalau lebih maju sedikit dari negeri sembilan tak le hebat


harap bumiputera di melaka bangkit setaraf dengan bangsa asing..

apek berkata...

sokong pandangan helmi ni. Pemikiran-pemikira yang perlu ada dalam negeri maju. Mengkritik ke arah kebaikan

novanexus berkata...

apek, sejak bila kita dapat membership OECD?

apek berkata...

kita bukan membership OECD tapi masa mula-mula kita nak letakkan Melaka sebagai negeri maju.. kita tercari2 penandaaras apakah itu negeri maju. Maka kita minta pandangan OECD kat Paris tu..
Hasil perbincangan akhirnya terbentuklah 32 indikators yang perlu dicapai. Masa tu tahun 2002 kalau tak silap.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com