Rabu, 20 Oktober 2010

Bacaan Terkini Jerebu Melaka dan Punca Menerusi Satelit

Pagi ni aku harap keadaan jerebu semakin pulih.

Tapi bila keluar rumah tadi. Wah!!! terasa macam kat cameroon highland waktu dinihari.. cuma yang bezanya.. kat cameroon highland tarik nafas rasa segar dan sejuk masuk ke lobang hidung...
Tapi kat Melaka ni.. rasa asap dan debu plak yang menerjah lobang hidung.

Keadaan semakin buruk. Bacaan Indeks Pencemaran Udara jam 7.00 pagi tadi menunjukkan catatan tertinggi iaitu 106 iaitu di peringkat tidak sihat. Jadual bacaan seperti dibawah:

PSI Value
PSI Descriptor
0 to 50
Good
51 - 100
Moderate
101 - 200
Unhealthy
201 - 300
Very unhealthy
Above 300
Hazardous

Ramai yang tertanya-tanya punca jerebu ni...

Setelah aku tilik kat geluk jampi.. maka dapat aku kesan titik panas atau hot spot menerusi satelit cuaca singapura.


Titik-titik merah itu menggambarkan pembakaran sedang berlaku. Gambar di atas ini diambil menerusi satelit cuaca singapura pada 19 Oktober 2010. Nampaknya memang kawasan sumatera yang menjadi punca utama jerebu melanda kawasan pantai barat semenanjung Malaysia. Aku harap mungkin dengan hujan sahaja akan buat keadaan seperti sediakala.

Macam biasa kalau agak jerebu gambar aku tu.. klik je pada gambar tu..


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com