Rabu, 20 Oktober 2010

Edisi Teknologi Hijau : Beca Solar dan Kereta Elektrik

Melaka Telah mencorak sebagai negeri maju hari ini. Dalam tempoh 10 tahun lagi, rancangan Kerajaan Negeri Melaka membentuk sebagai sebuah negeri berteknologi hijau.

Apa itu teknologi hijau??

Teknologi hijau ni lebih kepada teknologi yang menjaga alam sekitar. Semalam Tok Ali lancarkan 2 produk iaitu

1) Beca Tenaga Solar

Gambar diambil daripada akhbar MHI


Beca ni berharga RM4,000 sebuah digunakan sebagai satu daripada produk pelancongan. Mana tahu nak merasa naik beca yang guna tenaga solar. Kalau nak laju naik tengahari panas terik kot. Kalau naik waktu malam mau kauorang kena tolong kayuh sama.


2) Kereta Elektrik
Kereta ni diimport dari China dengan harga RM78,000 sebuah. Kereta yang menggunakan bateri yang boleh dicas ini tahan selama 4 jam sekali guna. Kira pegi KL sampai kot. Ianya akan digunapakai sekitar bangunan pelancongan dan perumahan oleh polis bantuan pelancongan.

Walau bagaimanapun aku rasa kurang setujulah polis pelancongan guna kereta ni. Aku tak tahulah kelajuan dia.. ada orang cakap maksima 80km/j. Kalau 80km/j buatnya ada pencuri mau terkial-kial kereta ni nak kejar. Kalau maklumat ni salah aku tarik balik la rasa kurang setuju tu.
Namun aku sangat menyokong agar semua ketua jabatan negeri dan semua wakil rakyat tak kiralah parti apa.. sama-sama gunakan kereta ni.. barulah mesra alam dan mengurangkan pengeluaran karbon dioksida. Tanpa petrol lagi murah kos yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan. Amacam?? ada berani ke? Kalau berani.. barulah kerajaan Negeri Melaka boleh mendabik dada cerita pasal teknologi hijau dan mengurangkan pencemaran alam. Lepas tu aku yakin, rakyat akan lebih respek pada semua pimpinan Kerajaan negeri.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com