Isnin, 7 Februari 2011

Banjir Semakin Surut

Banjir di Melaka semakin surut.. Alhamdulillah..

Kepada yang menjadi mangsa.. aku harap bersabarlah dengan dugaan..

Sabtu dan Ahad ramai pemimpin daripada Kerajaan dan Pembangkang menghulurkan bantuan.

Pemimpin PKR pun aku dengar turun jugak dan sampaikan sumbangan makanan tapi tak secara keseluruhan kot. Ada sesetengah kampung jer.. Kecualilah mereka datang ke Bilik Gerakan Banjir dan dapatkan nama. Lepas tu beri kepada lebihkurang 2880 orang mangsa bencana banjir kali ini.

Aku dengar Ketua Menteri Melaka menyampaikan sumbangan RM200 kepada mangsa-mangsa banjir yang berdaftar.

Walau bagaimanapun bersyukurlah kerana ada negeri yang banjir tapi tak dapatpun sumbangan lebih-lebih lagi dalam bentuk tunai.

Sebenarnya aku boleh faham nak menguruskan pembahagian tunai ni bukan senang. Sebab bakal wujud banyak mangsa-mangsa hantu.. pernah aku dengar sosek-sosek ada penduduk yang rumah naik air paras tapak kaki pun claim jugak. Walaupun dalam pembahagian tu ada prosuder tertentu tapi aku percaya selagi bernama manusia.. akan ada jugak terlepas seorang dua yang sangat panjang akalnya demi kepentingan peribadi.


2 comments:

Sham Kamarul berkata...

bila la kerajaan mula fikir utk tangani banjir drpd hanya menyalahkan alam

apek berkata...

Hari tu Kerajaan Negeri Melaka dah buat beberapa perancangan bagi menangani masalah banjir. At least aku respek kerana still guna otak macam mana nak selesaikan..

Bagi Kerajaan Negeri lain.. tak kira la negeri PR atau BN.. aku tak pasti plak apa tindakan mereka menangani masalah banjir ini.. nak kata negeri lain tak banjir memang pembohong besar.. Kedah, Kelantan, Selango, Johor, Negeri Sembilan.. semua pernah merasainya.

Kadang-kadang bencana alam datang tanpa di duga.. dan sebagai makhluk ciptaanNYA yang dikurniakan akal fikiran diminta berfikir menanganinya.. Itulah nama ujian dan dugaan

Alhamdulillah Negara kita tak de gempa bumi dan gunung berapi.. Kalau tidak.. mana jari nak tunding lagi ek???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com