Isnin, 7 Mac 2011

N27 Merlimau : Analisa Kedai Kopi

Aku tak nak citer pasal keputusan tapi nak analisa tahap kedai kopi Pak Man Besi. Kepada para pembaca yang sangat bijak menganalisa.. janganlah hina aku.. sebab macam aku cakap aku bukan analisa tahap parlimen.. tapi tahap kedai kopi. Nak join mehlah.. tapi biarlah berhemah.

Semua dah tahu BN menang di DUN Merlimau dengan majoriti 3,643 undi di mana BN memperolehi 5,962 undi manakala PAS mendapat 2,319 undi. Jumlah undi rosak pula ialah 132 undi. Peratusan keluar mengundi 78.98% (8,413 pengundi)

Bandingkan dengan keputusan PRU12 (2008) di mana BN memperolehi 4,981 undi berbanding PAS 2,827 undi. Majoriti sebanyak 2,154. Jumlah undi rosak 149 undi. Peratusan keluar mengundi 75.99% (7,957 pengundi).

Dari segi undi yang diperolehi BN meningkat sebanyak 981 undi manakala undi PAS berkurang sebanyak 508 undi. Pengundi yang keluar pula meningkat sebanyak 456 pengundi.

Kalau ikut congak mudah alah-alah tahap Tadika Mesra Upin dan Ipin.. tambahan 456 pengundi yang keluar telahpun menyokong BN dan 508 pengundi PAS pada PRU12 lalu turut beralih arah memilih BN.. menjadikan jumlah undi tambahan 964. BN dapat 981.. lagi 17 undi, BN perolehi daripada undi rosak yang berkurangan bagi PRK ini.

Bagi pandangan peribadi aku.. rakyat mula beralih semula kepada Barisan Nasional walaupun aku difahamkan ada dikalangan pengundi Cina masih berpihak kepada mengundi PAS.

Walau bagaimanapun, BN di Merlimau tidak harus tidur lena sebab kalau ikut rekod PRU11 majoriti BN adalah sebanyak 5,087 pada 2004. Jadi kena kerja keras maaa...

Sepanjang di Melimau.. macam-macam hal berlaku.. yang kes hampir bergaduh.. cukup banyak.. mujurlah pihak berkuasa bijak menanganinya. Tabik kepada abang-abang Polis dan FRU yang bersengkang mata nak pastikan semuanya aman. Kepada penyokong tak yah la tunding-tunding jari.. aku tengok sama je.. dua-dua pihak saling maki memaki di kebanyakan kawasan.. perkataan bodoh, sial, babi, dan seumpamanya kalau dibuat dalam bentuk tulisan mahu lebih tebal dari buku panduan telefon. Semua keluar daripada mulut penyokong dua-dua parti.

Kalau kauorang bawak budak kecik.. jangan la lalu kat sini.. buat jahanam pemikiran budak.. balik diaorang plak jerit perkataan tu kat rumah. haru... ingatkan akhlak Islam tersemat di dada penyokong.. rupanya sama dua kali lima jer. Kalau semua penyokong sangat berakhlak.. akhirnya pengundi terpikat jua. Percayalah... Kalau rasa meroyan nak menjeritpun.. jeritlah perkataan elok-elok.. barulah boleh jadi contoh. Kata-kata ini aku tujukan kepada parti yang berlandaskan Islam la.. mudah sikit nak jadi contoh..
eh.. eh.. aku tak kata PAS ye.. sebab parti lain pun banyak jugak orang Islam.. Jadi, kenyataan aku umum.. aku tujukan kepada parti di Sepanyol.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com