Khamis, 16 Jun 2011

Permulaan Hubungan China - Melaka

Kisah ini dipetik dari sumber sejarah sedia ada namun terdapat banyak penambahan untuk menyedapkan cerita. Oleh itu ianya tidak boleh diambil sebagai rujukan utama.


Melaka dan China merupakan negara sahabat yang amat erat sejak tahun 1400 an. Itu sebab tak heran Perdana Menteri China memilih melawat melaka sempena lawatan mereka ke Malaysia tahun lepas... dan Melaka menghadiahkan air laut Selat Melaka sebagai simbolik keakraban mereka melalui Selat Melaka.

Jom aku bawa imbasan ke zaman tahun 1400 lalu..


# tiuuuuytttttttt chegesssss# (sound efek mesin masa)

Pada tahun 1403, Maharaja China bernama Yung Long telah mendapat firasat wujud sinar yang memancar di sebelah selatan China. Lalu baginda memerintahkan Setiausaha Khas baginda yang boleh dipanggil sebagai SK menyampaikan amanat dan saranan baginda kepada pembesar yang lain.

lalu SK pun memanggil ahlil nujumnya dengan segera.

SK: Ahli Nujum Malang Pelapu Kepunding Mala Sekeper, Baginda Sultana ale lapat pilasat di silatan nigala kita ale cahaya manyak teranggg maaa...

Ahli Nujum: Itu bimaksud tuan SK akan kena deman malaria tapioka.

SK: Eh.. talak.. talak... itu cahaya sipi-sipi. Sibinarnya Baginda Sultan tipis kena muka Di Lek Ter Ahmad Nisfu.

(Terketar-ketar Di Lek Ter bila namanya disebut

Di Lek Ter: Wa lasa ha SK.. sana timpat mannyaakkk bagus loo. Kita musti anta olang maaa.. Ini Ahli Nujum manyak mengong. cilakak.. musyuk punya olang.

SK: Wa situju sama lu Di Lek ter. Wa lasa baginda Sultanpun situju. Pingawal!! panggil Yin Ching kemali

Pengawal: Minah Kumali ale kat India tuanku.

SK:
Wa kata Yin Chin Kemali. Kemali kemali la pekak. Aiyaa.. lapat pingawalpun pikak. chi sing.

Pengawal: Ai ai Chip.

Beberapa ketika Yin Ching pun datang. Sambil terkebas-kebas lengan baju.. dia datang menyembah.

SK: Wa mahu lu pigi Silatan Nigala kita.. Cali 5 Pulau atau olang Cina panggil "Wu Shu" and jalinkan hubungan silatulahim sama lia olang. Bawa sikali hadiah-hadiah baiikk punya dali kita.

Yin Ching: err.. kita bukan olang Cina ke SK?

SK: Aiyyaa.. mimanglah kita olang China tapi masa lalam penulisan blog olang tatak tau maaa... Sulah!! pigi cipat.

Yin Ching: wokey. wokey. (sambil kebas lengan baju mintak izin pergi)

Maka pada tahun 1404, Yin Ching pun bertolak ke Selatan China hingga berjumpa Melaka. Langsung terjalinlah hubungan diplomatik yang pertama antara China dan Melaka. Hubungan itu terjalin menerusi bukan sahaja perdagangan malah politik juga. China yang merupakan antara negara terkuat ketika itu sudah pasti disambut baik oleh Parameswara.

Di antara tahun 1404 - 1410, Laksamana Cheng Ho melawat Melaka dua kali manakala Melaka telah menghantar tiga utusan ke China.

Hubungan baik ini telah menyebabkan Melaka menjadi macam adik kepada China. Kira China ni abang besar Melaka. Hingga Siam pun diwarningnya

Satu ketika Parameswara pun pernah bersama-sama 540 orang pembesar dan istana mengikuti Laksamana Cheng Ho ke China. Lepak sana tengok sutera, periuk, tembikar, Opera China dan sebagainya.

Hubungan baik ini diteruskan sehinggalah hari ini.

##Chekehhh.. ttiuuyuytttttt cessss Febregas## mesin masa kembali semula.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com