Rabu, 1 Jun 2011

Kisah Sebenar Kenaikan Tarif Elektrik

Tarif Elektrik telah berkuatkuasa hari ini. Dua orang mamat di kedai kopi Pak Mat sedang hentak-hentak meja tanda protes.

"Elektrik naik, mampus kita weyy.. mampus kita" Bentak Si Hasan Besi.

"Tulah kita mesti lantik Kerajaan Langit yang mentadbir negara ini. Barulah lampu kita boleh 24 jam seumur hidup kita". Sokong Leman Buaya.

Pak Mat Kopi senyum melihat telatah dua orang penganggur terhormat.

"Sabarlah Leman.. Hasan. Kita manusia ni kena selalu bersyukur barulah Allah tambah nikmatnya" Nasihat Pak Mat Kopi sambil dihangguk-hangguk setuju oleh Hj. Mail Jordan dan Seman Guli.

"Ahhhhh!! saya tak peduli Pak Mat. Ini semua Pak Mat punya pasal, orang suruh pangkah Kerajaan Langit, Pak Mat tak nak. Kalau tak gerenti Pak Mat boleh tidor dalam api terbukak la.. mesti free diaorang bagi" Bentak Hasan.

"Betul.. Betul.. Betul..." Lagak Leman alah-alah Upin dan Ipin.

"Abis tu kauorang berdua undi ke Kerajaan Langit tempohari?" Soal Seman Guli

"Errr.. masa tu saya belum mumaiz lagi" jawab Hasan.

"errrr.. saya plak jumpa pegawai pusat mengundi tapi dia tak bagi mengundi. Katanya nama tiada. Memang kena daftar ke kalau nak mengundi??" kata Leman dengan muka ikan belacak naik pantai.

"Berapa bil elektrik kau Hasan?" Tanya Hj. Mail.

"err tak sampai RM20 haji tapi Kerajaan kata tak yah bayar" Jawab Hasan

"Ko Leman?" Soal Hj. Mail lagi

"Saya??!! saya RM25 haji oii... mau lepas ni saya kena bayar RM80-RM90. Kita sokong Kerajaan Langit la haji" pekik Leman lagi.

"Kalau macam tu ko tak terlibat la hawau!! yang kau terjert-jerit macam kena sawan ni apa pasal?" kata Pak mat Kopi sambil jegilkan matanya.

"Eh! ye ke???" Terkebil-kebil mata Leman dengan muka alah-alah bayi suci baru lahir.




Kepada orang politik. Sketsa di atas tiada kaitan dengan sesiapa yang masih hidup atau meninggal dunia atau dunia politik tanah air.

Ia sebagai aku menerangkan bahawa kalau orang biasa-biasa macam aku, dengan purata bil elektrik di bawah RM77.00, alhamdulillah sebenarnya tiada kenaikan.

Cuma aku tahu boleh jadi akan wujud kenaikan melalui barangan lain kerana kebanyakkan premis perniagaan atau pengeluaran bakal mengalami kenaikan. Dalam hal ini aku harap pihak kerajaan dapat memantau dengan tegas dan kita sebagai pengguna berhak menafikan barangan tersebut di pasaran serta melaporkan sebarang kenaikan tidak munasabah.

Chow.


6 comments:

terpatrisinarabadi berkata...

tq sebab sudi share info ni....

PertMuffin berkata...

mohon share kat FB yer... good info :)

apek berkata...

dipersilakan.. benda baik disebar-sebarkan.

Ago Advel berkata...

payah bila memolitikkan sesuatu tanpa mengkaji dari segenap sudut...betul tak bro?

Anyway, a very informative post this one (albeit, humorously funny). ;D

PennyRoyal Tease berkata...

ahhh.. tak kira... aku nak hentak meja jugak macam leman...

kehkehkeh

apek berkata...

betul tu ago. Selamat berblog. Aku dah jadi pengikut pertama ko.

siott punya burn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com