Rabu, 25 Mei 2011

Panglima Awang Pertama Mengelilingi Dunia


Aku harap kauorang dah ulangkaji pengkisahan Panglima Awang di sini terlebih dahulu.

Aku ringkaskan.. Untuk laluan Magellan berwarna merah manakala laluan Panglima Awang berwarna hitam. Sila rujuk peta di bawah:


Pada 10 Ogos 1511, Melaka jatuh ke tangan Portugis yang diketuai oleh Alfonso de Alburqueque. Ketika menjatuhkan Melaka ini Magellan merupakan salah seorang pegawai Alfonso.

Pada tahun 1512 setelah dirikan kubu dan pastikan Melaka selamat, mereka belayar semula ke Goa, India kemudia kembali ke Portugal. Pada masa yang sama Panglima Awang atau Henry The Black telah dibawa oleh Portugis iaitu Magellan untuk dijual, namun dikekalkan dengan membawa ke Portugal. Di sini bermulalah kisah pengembaraan Panglima Awang kelautan luas.


Mungkin pada tahun 1513 atau 1514 Panglima Awang memula menetap di Portugal.

Pada tahun 1519, Magellan sekali lagi keluar untuk menggembara dan di bawa sekali Panglima Awang.Jadi mereka mengembara dengan Panglima Awang diberikan kepercayaan mengemudi kapal tersebut.

Pada tahun 1521 mereka sampai di Mactan, area Filipina dan Magellan menghembuskan nafas di situ. Elcano iaitu pembantu Magellan mengambil alih perjalanan untuk terus ke Portugal semula.

Manakala Panglima Awang kembali ke Melaka melalui Brunei dengan bantuan Kerajaan Cepu.

Elcano sampai di Portugal semula pada 6 September 1522 iaitu makan masa setahun,

MUNGKINKAH Panglima Awang telahpun kembali semula ke Melaka dalam tahun 1521 ataupun awal tahun 1522 atau erti kata lain lebih awal daripada Elcano

Kalau betul, maka Panglima Awanglah orang pertama mengelilingi dunia dengan memakan masa 9 tahun (1512 – 1521).

Yeah masa bukanlah faktor utama dalam mengelilingi dunia. Kalau begitu mengapa kita tak bangga Rakyat Malaysia khususnya Melaka dan beragama Islam yang pertama mengelilingi dunia. Sebabnya kita tak pernah cuba kaji, kalau kajipun ada plak Si Kitul moden menafikan dan sudi membiarkan barat bangga dengan segalanya mereka yang mulakan. Walau apapun yang penting hati kita. Kalau kita rasa kita bangga dengan sejarah kita.. maka kita luaskan samapai anak cucu kita tahu kisah ini.

Namun kisah ini juga telah diterbitkan dalam buku bertajuk PANGLIMA AWANG. Terdapat beberapa edisi. Mungkin sekarang dah susuah jumpa kot. Kalau adapun, mereka menjual dengan harga agak tinggi.


Chow.

7 comments:

PennyRoyal Tease berkata...

bravo bro...

aku sesekali tu suka baca kisah-kisah lama ni; dari aku bukak surat kabor balik-balik liwat.. balik balik althantuya.. balik balik sape lebih islam

bukak blog kau lagi ada faedah

=matburn=

apek berkata...

Hahaha... ko cakap jer malas nak kuar duit nak beli surat khabar.

sioot lama giler ko tak komeng blog aku ni.. busy memanjang semenjak dua menjak ni

Me Myself n Someone Like Me berkata...

tu la,nak kaat tgk bola Chelsea kalah, ak kata F1, asik vettel jer..

P?S Panglima Awang ni Awat lam buku sejarah SPM takder pon bro

apek berkata...

hahaha.. itu kena tanya tukang buat buku teks sejarah..

PennyRoyal Tease berkata...

tu la lama jugak aku tak komen
aku tunggu juugak kot kot gomen melaka nak bagi komisen sebagai pengkomen tegar blog kau neh

kahkahakah

oit chan.. apa chelsea? apa vettel? apa barang.. gua sekarang sokong kelab bola sepak kampung pasir ngan team racing pak bakar kedai runcit larkin

=matburn=

fairus berkata...

SEBENARNYA KAJIAN PASAL PANGLIMA AWANG (HENRY THE BLACK) NI BELUM TAMAT LAGI. BANYAK NEGARA SEPERTI INDONESIA DAN FILIPINA JUGA MENDAKWA ITU ADALAH RAKYATNYA...

apek berkata...

mat burn.
ceh! tak keje lain ko ni.. asyik makan komisen jerrr.. nasib baik aku tak jadi menteri kewangan mana-mana negara. Kalau tak.. asyik makan komisen je ko... hahahah

Fairus, Yup aku dengar begitu jugak namun kuat maklumatnya beliau daripada Melaka ekoran Portugis yang menjajah Melaka ketika itu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com