Selasa, 24 Mei 2011

Siapakah Panglima Awang Di Melaka?

Sebut je Awang mesti kauorang ingat dia tu nelayan atau pemanjat pokok kelapa. Sebenarnya di Melaka Panglima Awang merupakan salah satu legend sama legendnya macam kraken – Pirates of Caribbean.

Mengikut kisah dulu kala, Panglima Awang bersama Panglima Hitam dan Panglima-panglima serta pang-enam dan pang-tujuh mempertahankan Melaka daripada jatuh ke tangan Portugis.

Setelah berlawan 7 hari 7 malam, maka akhirnya ditakdirkan Zaman Kesultanan Melayu Melaka runtuh. Panglima Awang telah ditawan oleh Portugis dan melihat kegagahan Panglima Awang, maka Alfonso de Albuquerque berfikir banyak jugak untung kalau dijual di India. Lepas tu kulit Panglima Awang nipun agak gelap, maka sesuailah menetap di India. Lantas, Panglima Awang di bawa ke Goa, India.



Semasa pelayaran itu, Panglima Awang telah diletakan dibawah jagaan Fernao de Magalhaes atau lebh dikenali sebagai Magellan. Nama Magellan tersebut diperolehi adalah sikap beliau yang asyik menggeleng je bila tukang masak sediakan menu ikan kukus dan ikan rebus setiap hari.

"Magellan"

“Hari-hari makan ikan kukus, ikan rebus.. kau ni memang tak gunalah cheetah” Kata Magellan kepada tukang masak sambil menggeleng kepala. (Bahasa ini telah ditranslate oleh Google).

“Ceh! Dasar Magellan yang suka menggeleng” juih hati Cheetah si tukang masak.

Melihat keadaan itu, Panglima Awang pun masakkan Magellan Asam Pedas Ikan Senangin. Bila makan jer.. terus Magellan mengelitik memanggil.. “

"hurry.. hurry.. give me water. its hot”. Namun, Magellan tersenyum kerana sedapnya makanan itu.

Bermula detik itu, hubungan Magellan dan Panglima Awang semakin baik. Oleh sebab susah nak sebut ‘Penglima Aweng' dalam slang Portugis, maka Magellan memanggil Panglima Awang sebagai Henry yang seakan “Hurry”.

"Henry the black"

Memandangkan Panglima Awang dah jadi kawan, Magellan tak sampai hati plak nak jualnya, maka Magellan membawa Panglima Awang pulang ke Portugal. Bagi mengelakkan orang Portugal membantah dengan kehadiran seorang Islam, maka nama Henry di kekalkan dan diberi gelaran “Henry The Black”.

Setelah beberapa ketika Panglima Awang di Portugal dan setelah menghafal semua step tarian Portugal, maka satu hari Magellan datang menemui Panglima Awang.

“Henry.. jom kita cari benua baru nak tak? Aku berpandangan dunia ini bulat dan kita boleh jadi orang pertama menjajah keliling dunia”. Kata Magellan (Dialog ini telah ditranslate) “

"Setuju!” Jerit Panglima Awang yang dah memang jemu terkinja-kinja menari lagu Portugis.

Maka sampai harinya, mereka memulakan pelayaran di Sepanyol. Sepanjang pelayaran Panglima Awang diberi kepercayaan tukang jaga stereng kapal.

Kemudian kapal mereka singgah di beberapa tempat di dunia seperti Pernambuco - Brazil, Patagonia, Tierra Del Fuego – Amerika Selatan, Pulau Guam dan hinggalah ke Pulau Mazzava yang diperintah Kerajaan Cebu.


Di Pulau Mazzava, Panglima Awang dapati mereka seakan-akan Melayu dan bahasa juga hampir sama. Rianglah hati Panglima Awang kerana beliau berpendapat semakin hampir ke Melaka.

Namun, hasrat Magellan tidak tercapai apabila beliau mati di Mactan pada 1521. Melihat kapten besar dah mati, orang-orang Portugal pakat nak patah balik ke Portugal. Maka, terkebil-kebillah Panglima Awang sama ada nak ikut ke Portugal semula, di mana beliau terpaksa menari semula lagu Portugis atau carilah rakit ke batang pisang ke untuk kembali ke Melaka.

Nasib baik Raja Hamabun dari Pulau Cebu ingin menghulur bantuan agar Panglima Awang kembali ke Melaka. Dalam perjalanan singgah di Brunei, Panglima Awang bertemu Panglima Hitam iaitu sahabat lamanya yang sedang mengali minyak (aku agaklah..).

Akhirnya Panglima Awang sampai jua di Melaka dan kembali bertemu kekasihnya iaitu Melati Sari.

TAMAT.

Dengan itu adakah orang Barat akui bahawa sebenarnya pelayaran mengelilingi dunia dimulai daripada Melaka dan di akhiri oleh Melaka, di mana hanya Panglima Awang yang kembali semula. Lepas ni nantikan entry aku membuktikan bahawa Panglima Awang orang yang pertama telah mengelilingi dunia. Di sini...

Chow.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com