Selasa, 1 November 2011

CTRM Melaka Bina Airfish 8

Cerita ni dah lama tapi aku rasa wajar dikongsi.

Jumaat lepas CTRM Aviation Sdn Bhd yang berpengkalan di Melaka telah memeterai perjanjian bersama Wigetworks pte ltd dalam membina Airfish 8 di Melaka.


Airfish 8 merupakan pengangkutan air yang mampu terbang setinggi 2 - 6 meter daripada aras laut dan sejauh 500 - 600 kilometer. Ianya sesuai dijadikan produk pelancongan, pengangkutan pulau ke pulau, penguatkuasaan maritim dan pengangkutan staf bagi industri gas / minyak.

Seperti semua tahu CTRM merupakan salah satu syarikat milik Malaysia yang agak ke depan dalam prospek pembinaan kejuruteraan mekanikal. Sebelum ni CTRM telah berjaya membina UAV (Unmanned Aerial Vehicle) yang kini digunakan oleh Penguatkuasa Maritim Malaysia dan TLDM bagi memantau keselamatan Malaysia daripada diceroboh terutama kawasan utara Sabah. Walaupun ianya tidak dibina secanggih Dron atau Predator milik barat yang mana ianya berfungsi sebagai senjata penyerang namun kita masih boleh berbangga kerana ini adalah permulaan.

Berbalik kisah Airfish 8, ianya bakal disiapkan menjelang 2013 dengan kapasiti 8 tempat duduk kemudian membangunkan pembinaannya sekurang-kurang satu unit sebulan untuk dipasarkan.

sumber : MHI

4 comments:

blogger misteri berkata...

keje kosong ade x

terpatrisinarabadi berkata...

bangga menjadi penduduk negeri melaka :)

apek berkata...

budak gunung>>> keje kat mana CTRM ker??

Cuba tanya.. mana tau ada rezeki ko..

CTRM Aviation Sdn. Bhd.
Composites Technology City
Batu Berendam
75350 Melaka
Malaysia

Tel : 06 317 4105
Fax : 06 317 7213

ikatan>> bangga juga jadi rakyat Malaysia

blogger misteri berkata...

ok.. trima kasih....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com