Selasa, 22 November 2011

Bola Sepak Sukan Sea : Misi Balas Dendam Tidak Membawa Kejayaan

Sebenarnya dalam perlawanan Bola Sepak Sukan Sea di Jakarta ini ada beberapa negara dalam misi membalas dendam.

1) Malaysia ingin membalas dendam kepada Singapura akibat tewas ketika kelayakan piala dunia lalu.

2) Thailand ingin membalas dendam kepada Malaysia kerana menggagalkan mereka di peringkat kumpulan ketika Sukan Sea di laos pada tahun 2009.

3) Vietnam ingin membalas dendam kepada Malaysia kerana tewas ketika pusingan akhir sukan sea di Laos

4) Indonesia ingin membalas dengan kepada Malaysia kerana tewas dalam Piala AFF Suzuki tahun lalu.

Yeah terlalu banyak dendam bersekitaran dan rasanya semua tahu Islam tidak menyukai sifat ini. Lantaran itu, tiada satupun pasukan yang berjaya melunaskan sifat negatif tersebut. Harap dapat jadi pengajaran kepada hambaNYA bahawa dendam tidak perlu ada dalam diri jika ingin berjaya dalam hidup ini.

Tahniah kepada pasukan Malaysia dan Indonesia tidak kurang hebatnya. Aku rasa Malaysia menang sebab Allah menyebelahi Malaysia yang bertandang sebagai tetamu tetapi dihina dan diberikan layanan buruk oleh tuan rumah. Bukan ke Allah suruh melayani dan melindungi semua tetamu yang hadir. Harap ini juga dapat jadi pengajaran.

p/S: Pagi-pagi buta ni aku dah maki sorang member aku bila dia cakap Malaysia menang nasib. Hah! kan dah kena maki pagi-pagi... aku suh dia main guli jer... Penat sungguh pemain muda mempertahankan setiap robekan... senang-senang cakap nasib. Memang Hawau!!!!

4 comments:

Unknown berkata...

betul betul!! org yg cakap malaysia ni menang nasib mmg hawau. huhuu

apek berkata...

sehari dia terdiam ari ni.. tak berani timbul isu bola.. aku sampai separuh mati menyokong malam tadi... Tunggu sampai 1.30 pagi semata-mata nak tgk semua liputan berita.. ari ni aku beli 2 jenis surat khabar dan paksa semua member2 beli akhbar yang lain2.. semata-mata untuk Malaysia. Paling penting Rakyat Malaysia berdoa tak putus2...
tup-tup ada mangkuk cakap "eleh.. Malaysia menang nasib je tu.. betol!!"

Cik MeRaH JamBu berkata...

yeah..sokong statement anda..Alhamdulilah...rezeki kemenangan yang ALLAH berikan....=)

apek berkata...

abu betoi tu.. tapi bukan bola sepak jer.. internet yang sedang kita layari ni, pusat membeli belah, play station, televisyen, dan boleh kata apa saja.

Namun, bagi pandangan peribadi aku.. yang penting diri kita.. ko pernah tgk tak player kita solat sebelum masuk padang? yes. they do it.
Penonton kita pun sebelum game ada yang tahu bahawa kemenangan itu datang daripada usaha dan takdirNYA. Lantas ada yang bersolat sebelum menonton dan berdoa lagi. Itu belum lagi yang melakukan sujud syukur lepas dapat kemenangan, belum lagi yang dtg pejabat bawa bungkusan nasi lemak sebagai sedekah tanda kesyukuran rahmat yang Allah berikan.

pikir tak kenapa di Malaysia bila game mula pukul 8.40 malam???? Yes untuk mendahulukan Maghrib dan Isyak.

Sebenarnya bukan Sihir Bola Sepak, Televisyen, Intenet, Drama yang menjauhkan Umat dari syariat tapi diri Umat itu sendiri yang memilih sebegitu.

Aku doakan semoga umat Islam terus mendekatkan diri dgn Allah dalam apa jua situasi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com