Rabu, 4 Mei 2011

Kereta Api Laju Di Melaka

Melaka telah diilhamkan oleh Y.A.Bhg. Tun Dr. Mahathir sebagai tapak ujian Projek Kereta Api Laju buatan Britain.



Kereta api yang mampu mencecah kelajuan 150 km sejam ini dicadangkan diuji sepanjang 5 km iaitu daripada Dataran 1 Malaysia hinggalah ke Limbongan (hampir kepada tapak Eye On Malaysia).

Dengan kapasiti seramai 150 penumpang satu-satu masa, projek ini merupakan projek ujian daripada pelabur dari London dan memakan kos sebanyak USD1juta bagi setiap kilometer.

Walaupun asalnya Tun M bercadang bina dari Pulau Sebang ke Batang Melaka, namun tapak berkenaan dijangka akan melibatkan beberapa rumah penduduk.

Selepas ini sekumpulan pakakr akan datang dan megkaji tempat cadangan baru ini dan setelah itu barulah projek mula dijalankan.

Walaupun ujian, aku yakin lepas ni mesti Tok Ali minta agar projek ini dikekalkan dan seterusnya dijadikan produk pelancongan.

Anyway.. terima kasih tokoh Malaysia merangkap idola aku ni iaitu Tun Dr. Mahathir sebab sangat percaya kat Negeri Melaka.

2 comments:

Perfume Rack berkata...

Another projek by kerajaan negeri melaka?

sgt cool tapi jangan nanti jadi seperti airport batu berendam.

bangunan cantik tapi sunyi sepi jek. :)

apek berkata...

hahahahahaha.
malas aku nak ulas..
aku hanya menyampaikan maklumat utk pengetahuan umum..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com