Jumaat, 2 Julai 2010

Hujan Harian Di Melaka

Dalam tempoh seminggu ini.. boleh dikatakan setiap hari akan berlaku hujan lebat di Melaka... kalau tak siang.. malam atau awal pagi akan hujan...



Air sungai dan parit semua dah cecah tebing.. kalau berterusan 4-5 jam.. aku gerenti banjir. Itupun aku dengar beberapa kawasan kat area peringgit dahpun dinaiki air hingga ada yang dipindahkan ke tempat yang lebih selesa.

Kawasan Tebatan banjir yang sedang dibina di kawasan Jalan Tun Sri Lanang dan Mata Kuching sedang giat dipersiapkan. Dengar citer minggu lepas Tok Ali dah pergi lawat kawasan tu dengan berjalan kaki sepanjang parit kat area situ.. abis belakang-belakang rumah orang dan jamban dia lalu.. sebab nak pastikan laluan air betul-betul diperbaiki. Orang citer sampai hampir 3 km dia jalan. Perggghh.. begu tok.. teruskan kerja sebegitu. Walaupun saya berada 'di atas pagar' tapi saya suka cara datuk.. harap-harap datuk ajarlah cara datuk ni kat ADUN-ADUN yang lain. Kalau semuanya macam datuk termasuk pihak pembangkang... saya yakin bukan je Melaka.. malah Malaysia pun boleh gegar dunia. Jadi, dalam hal membangunkan negara ni perlu pengemblengan tenaga semua pihak tak kira la kerajaan atau pembangkang. Kalau semua ikhlas dan rajin.. insyaAllah rakyat semua yang sejahtera.

Berbalik citer pasal hujan ni.. sama-samalah berdoa agar bencana buruk yang lepas tidak berulang dan dengan siapnya tebatan banjir tersebut, harap-harap kawasan mata kuching akan terselamat daripada banjir. Mana yang sedang alami bencana tersebut.. harap bersabar atas ujian tersebut.

Chowww..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com