Sabtu, 24 Julai 2010

MELAKA TUBUH SEKOLAH PELAJAR MENGANDUNG

Menerusi lapoan akhbar Utusan Malaysia hari ini, semalam Kerajaan Negeri Melaka bercadang menubuhkan sebuah sekolah khas kepada pelajar mengandung dan ibu muda.


Wah nampak macam giler idea ni tapi kalau kita sama-sama brainstorming mungkin jugak mencapai objektifnya. Objektif di sini ialah mengelakkan perzinaan.. lahir anak luar nikah dan paling menyedihkan pembuangan bayi.

Memangpun yang terlibat segelintir pelajar bermasalah jer.. tapi kalau kita tak bagi pelajaran kat diaorang.. lagi naya budak tu. At least mungkin dengan tubuhnya sekolah khas ini pakar kaunseling dan dakwah dapat dibuat dengan lebih teratur.

Tentang ibu muda tu.. bagi segelintir yang gatal miang tu.. Kerajaan Negeri mengalu-alukan mereka berkahwin.. yelah daripada berzina dan lahirkan anak luar nikah.. eloklah disempurnakan.. Justeru itu, Kerajaan Negeri bercadang memberikan RM500 bagi pasangan muda yang nak berkahwin bagi tujuan urusan perkahwinan dan kenduri kecil-kecilan. Nanti timbul isu penceraian??? mungkin la.. usia mempengaruhi penceraian.. tapi alah yang tua bangkapun bercerai..

Okeylah aku tak komen tentang isu ni tapi nampaknya Kerajaan Negeri Melaka bersungguh-sungguh nak tubuh sekolah ini walaupun Kementerian Pendidikan menolak cadangannya.

apapun aku harap jika hasilnya baik.. aku tetap menyokong.. kalau akhirnya tak baik.. aku tolak..

Walau bagaimanpun, ingin aku tegaskan bahawa 99% gejala sosial hari ini berpunca di rumah.. tak caya pergi selidik setiap pelajar yang bemasalah.. kebanyakan ibubapa tak amik beratpun soal diri dan perjalanan hidup mereka. Aku harap semua pembaca & ahli keluarga dilindungi Allah permasalahan sebegini.

9 comments:

Wawa KNazwa berkata...

idea pak ali ke ni? mcm2 ada kat melaka.. marilah melawat melaka kan... hihi

apek berkata...

hahahaha... tapi kdg2 memang boleh dipolish idea-idea dia tu

Kimie berkata...

tang idea nih aku kelu lidah skit sebab ada pros and con, choma aku rasa ada bagus dapat kurangkan pembuangan bayi merata-rata...nak basmi payah oit... sebab manusia tetap manusia pasti sering buat kesilapan

jadi apa yang perlu ialah bimbing mereka2 yg dah terlanjur kejalan yg hakiki..

apek berkata...

budak2 ni bagi yang tak boleh control nafsu.. kita nak buat apa?? kita bagi kempen pun tak dengar.. kita bagi ceramah lagiii la tak dengar... buat sorok2 jadi zina.
suh kawin muda je amacam??? takde zina dan anak halal.. sesapa pun sudi amik anak angkat sbb halal

Kimie berkata...

hahaha.. aku sotong tang nih... apapun Apek payah nak cakap... macam kempen perangi Dadah gaklar ..sampai sekarang nih masih ada dadah tuh dijalanan dan masih ada lagi yg jadi penagih...

yg penting kesedaran tuh kena datang dari diri sendiri, barulah negara akan maju dan makmur..perpun tak perlu lah kita hina mereka yg buat salah nih sebab mereka2 nih pun insan seperti kita gak dan punya masalah tersendiri..harap2 mereka akan sedar gak satu hari nanti..

apek berkata...

insyaAllah.. harap2 ostad kimi dapat doakan mereka jua.. amin

Kimie berkata...

bila masa pulak aku jadi ostad nih... hahaha

setakat teori boleh lar gembar-gembur aku nih ... tapi kalo bab pratikal, haram mmg aku pun outtt! hawau sungguh..

tapi kalo pikir2kan balik, dah sunat jer arituh terus kawen..takyah tunggu lama2 hahahaha

apek berkata...

hahahaha.. dalam Islam lepas akil baligh dah blh nikahkan?? terutama wajib bagi mereka yang tak dapat menahan nafsu serakah tu..

Fairus Bin Mamat berkata...

Nak tahu cerita lanjut pasal sekolah pelajar hamil di Melaka? Sila lihat ulasan saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com