Isnin, 9 April 2012

Kenapa Melaka Negeri Bandar?

Setelah berbulan aku hibernasi, kini aku kembali. 

Bagi yang melancong Melaka pasti terlihat slogan "Melaka Negeriku Sayang, Negeri Bandar Teknologi Hijau" di banner atau billboard yang terpapar sepanjang jalan raya di Melaka. Aku rasa bab "Melaka Negeriku Sayang" ramai yang faham."Teknologi Hijaupun" senang nak faham.. tapi bab "Negeri Bandar" tu? Kenapa Melaka Negeri Bandar? Apa yang menyebabkan ia menjadi Negeri Bandar?


Negeri Bandar atau City State adalah Negeri yang secara keseluruhannya adalah bandar. Lebih kurang macam Singapura la kot. (aku belasah je.. kalau salah betulkan sendiri) Tok Ali cakap senang je... Semua daerah kat Melaka ni bandar maka itulah Negeri Bandar. 

Untuk merealisasikan hasrat ini, maka Tok Ali mengarahkan semua Pihak Berkuasa Tempatan di Melaka ini perlu mencapai sekurang-kurangnya Majlis Perbandaran. Tiada lagi Majlis Daerah.

Pihak berkuasa Tempatan (PBT) di negara ini dibahagikan kepada tiga kategori seperti berikut:

  1. Majlis/Dewan Bandar Raya
  2. Majlis Perbandaran
  3. Majlis Daerah
Majlis/Dewan Bandar Raya ialah Majlis Perbandaran yang dinaikkan taraf bandar raya setelah memenuhi kriteria tertentu. 
- Kriteria bagi Majlis/Dewan Bandar Raya ialah jumlah penduduk yang melebihi 1,000,000 orang 
- Hasil  tahunan melebihi RM20 juta. 

Majlis Perbandaran lebih tertumpu kepada bandar (urban) jika dibandingkan dengan Majlis Daerah dan mempunyai penduduk dan hasil yang melebihi Majlis Daerah. 
- Kriteria bagi Majlis Perbandaran ialah jumlah penduduk yang melebihi 100,000 orang 
- Hasil tahunan melebihi RM5 juta.
 
Majlis Daerah lebih tertumpu kepada luar bandar (rural-based). 
 - Kriteria bagi Majlis Daerah ialah jumlah penduduk kurang daripada 100,000 orang
 - Hasil tahunan kurang daripada RM5 juta.

Maksud tersiratnya.. lagi tinggi taraf Majlis tu lagi maju, lagi ramai lagi tinggi la pendapatan. Bila pendapatan tinggi.. macam-macam boleh buat termasuk penyelenggaraan.

Atas komitmen semua pihak termasuk rakyat tanpa mengira parti politik, akhirnya hasrat ini terlakar.

1) Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah
2) Majlis Perbandaran Alor Gajah
3) Majlis Perbandaran Jasin
4) Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya

Kenapa Melaka banyak sangat Majlis sedangkan negeri kecik dan kalau satukan mungkin boleh buat dua Majlis Bandaraya. Jawapannya ialah.. Negeri Kecik tapi otak pemimpin besau beb. Kalau banyak Majlis maka tumpuan kawasan lebih kecil, pekerja lebih ramai. Oleh itu kerja-kerja penyelenggaraan dapat dilakukan di setiap inci. Itu sebablah tak hairan Melaka merupakan antara negeri terbersih. 

Chow.

1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com