Isnin, 25 Julai 2011

Mampukah Harimau Malaya???

Semua dah tahu Harimau Malaya Cedera 5 - 3. Surat Khabar Singapura puji abis pasukannya. Bagi pasukan kita, ada juga segelintir mencemuh bibir bila Pasukan kalah. Tapi ramai juga yang sanggup berada di belakang Harimau Malaya tak kira ketika diaorang susah atau senang. Yup. seharusnya begitu.. bukan hanya mendabik dada ketika menang tapi sanggup berkongsi kedukaan itu bersama-sama.. sebab itu adat dan budaya rakyat Malaysia.

Aku tak mau citer pasal pemilihan pemain sebab aku rasa Datuk K. Rajagopal lagi handal tentang perkara ni.. kalau tak, takkan dia dipilih menjadi ketua jurulatih dan berjaya menaikkan nama negara dalam Sukan Sea dan Piala AFF.

So, mehlah kita citer peluang untuk Harimau Malaya bangkit. Mampukah???

Kalau tanya aku, aku rasa mampu sebabnya..

1) Pemain kita yang sangat jarang bermain di atas rumput tiruan akan kembali bermain seperti biasa dan yang boleh diambilkira juga pemain di Singapura biasa menggunakan padang rumput tiruan ketika dalam pasukan atau Liga-S. Mungkin agak tempang jugak bila main di rumput biasa. Anyway itu bergantung kepada kemahiran pemain sana.

2) Pemain kita bermain di laman sendiri dan aku yakin lebih 100 kali ganda penyokong akan hadir. (500 di Singapura x 100 = 50,000). Tadi aku terbaca telah hampir 60,000 tiket perlawanan dijual melalui online. Sedangkan penjualan sebenar ialah pada esok iaitu 26/7. Penuh SNBJ ialah 100,000 orang. Amacam?? Ari tu Jurulatih Taiwan pun kata pemainnya gugup dengan penyokong di SNBJ. Indonesia yang cukup ampuh masa AFF turut serba tak kena di SNBJ dengan kekalahan 3 - 0. Pemain ke 12 memang berpengaruh.

3) Kekalahan dengan 5 - 3 merupakan satu kelebihan jugak pada kita kalau dibandingkan kekalahan 3-1. Ini kerana sistem jaringan di tempat lawan merupakan alternatif yang membolehkan kita melangkah lebih jauh. Maksudnya kalau kita menang 4 - 2, secara aggreget kita seri 7 - 7, namun oleh kerana jaringan kita di Singapore 3 dan jaringan Singapore di Malaysia 2. Maka kita layak ke pusingan seterusnya.

4) Perlawanan selepas Waktu Isyak buat aku lebih yakin sebenarnya. Mungkin ada orang menafikan tentang masa. tapi aku sering terfikir, bermain semasa Maghrib berapa ramai rakyat Malaysia akan terleka untuk Solat atau paling tidak akan terganggu dengan situasi perlawanan sedang berlangsung (termasuklah aku).

5) Ingat pepatah si bijak pandai, Harimau yang terluka lebih bahaya daripada Harimau sedang bersiar-siar. Aku harap semangat harimau betul-betul menusuk ke jiwa setiap pemain. (jangan kauorang bertukar jadi harimau jadian dah le.. kang tak pasal-pasal kena plak cari waris Jari Hantu)

6) Pemain harimau Malaysia yang SEDIA ADA pernah membuktikan mereka boleh menjaringkan 3 - 0 bila berdepan skuad lebih ampuh. Aku akui sebenarnya Indonesia lebih kuat daripada Singapore. Keupayaan untuk mendapatkan hanya 2 - 0, adakah itu mustahil???

Atas sebab-sebab di ataslah aku masih yakin Harimau Malaya mampu bangkit.

Namun masih tak mustahil Harimau Malaya boleh tewas. Hati kita mungkin terluka, dada kita mungkin sebak, jiwa kita mungkin rasa tidak puas tapi sebagai Rakyat Malaysia kita kongsilah bersama luka itu, sebak itu dan rasa itu agar kita bangun pada masa akan datang.

Aku sebagai rakyat Malaysia tidak malu untuk memohon pada DIA agar Malaysia layak ke Pusingan kelayakan Piala Dunia 2014. (Bukan setakat menang ye.. kerana 1-0 juga menang tapi masih tidak layak)

Mungkin juga kita gagal Sabtu lalu sebab Allah tak nak kita jadi riak, dan mahu kita selalu bersyukur kerana DIA akan menambahkan kenikmatan kalau kita tahu bersyukur. Yakinlah tiada kuasa lain mampu menandingi takdirNYA.

Ayuh Harimau Malaya.. tunjukkanlah taringmu sebenar.



4 comments:

ikatankasihku berkata...

betul tu...malaysia perlu bangkit, tunjukkan kita boleh...support rakyat malaysia di perlukan oleh skuad harimau, jgnlah asik kutuk jer bila dah kalah....

~aSFaLiZa~ berkata...

fuh!!! bersemangat baca entry ni

Abang Jonni berkata...

huhuhuhu... moga kita menang...

apek berkata...

insyaAllah.. kita sama-sama berdoa... kalau berapa juta umat Islam dalam Malaysia ni berdoa dgn doa yang sama.. insyaAllah.. mudah-mudahan Allah kesiankan kita. Tapi kena jugak berusaha perbaiki kelemahan.

28 Julai.. emm.. semoga jadi hadiah utk hari lahir aku... fuh.. fuh.. fuh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Penafian: Segala maklumat yang tercoret ini adalah hasil idea dan maklumat yang diperolehi TIDAK BOLEH digunakan sebagai rujukan utama atau bahan bukti dalam apa jua tindakan.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kemudaratan yang terjadi selepas menggunakan web ini.

Pihak pengurusan web tidak bertanggungjawab atas segala ulasan yang dibuat oleh pembaca. Oleh itu, semua pengulas dapat mengulas dengan mengikut tatasusila tanpa menyentuh kepentingan agama, bangsa dan politik tanahair.

Segala kisah dan cerita di dalam ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang mati kecuali kesahihannya disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Pihak pengurusan web bersedia membetulkan apa jua fakta yang dirasakan tersilap dengan menghubungi di email miey77@hotmail.com